Kauppakorkeakoulun tohtoriohjelma on korkeatasoinen ja kansainvälinen

Hakuaika kauppatieteiden tohtoriohjelmaan on alkanut.
Käynnissä oleva haku kauppatieteiden tohtoriohjelmaan päättyy 16.1.2017 klo 14 (Suomen aikaa).

Kauppakorkeakoulun tohtoriohjelmassa voi suorittaa kauppatieteiden tohtorin tai lisensiaatin tai filosofian tohtorin tutkinnon. Uusia tohtoriopiskelijoita valitaan nelivuotiseen ohjelmaan hakuprosessin kautta kerran vuodessa. Haku kauppatieteiden tohtoriohjelmaan alkoi 4.10.2016 ja päättyy 16.1.2017 klo 14 (Suomen aikaa). Valintapäätökset valmistuvat maaliskuun aikana.

”Tohtoriohjelman tavoitteena on kouluttaa korkeatasoisia ja monialaisia asiantuntijoita kansallisille ja kansainvälisille markkinoille. Tohtoriohjelmamme on englanninkielinen ja se on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat motivoituneita suorittamaan kokopäiväisiä tohtoriopintoja ja tuottamaan kansainvälistä huippua edustavaa tutkimusta”, tohtoriohjelman johtaja, professori Janne Tienari kertoo.

Tohtorimme työllistyvät hyvin

Kauppakorkeakoulun tohtoriohjelmasta valmistuu vuosittain keskimäärin 20–25 tohtoria. Tohtoreiksi valmistuneet ovat sijoittuneet tutkinnon jälkeen hyvin; moni on jatkanut akateemisessa maailmassa Suomessa tai ulkomailla, moni toimii myös jo ennen tohtoriopintojaan perustamassaan yrityksessä. Osa tohtoreista on sijoittunut suuryrityksiin.

”Tutkimustyötä tukevat opinnot (60 op) räätälöidäänkin laajasti tohtorikoulutettavan tavoitteiden mukaisesti. Opinnot ja väitöstutkimus suoritetaan jossakin 12 pääaineesta ja ne koostuvat yleisistä teoriaopinnoista, erikoistumisalueen opinnoista ja omaan tutkimusalaan liittyvistä opinnoista. Kaikille uusille kokopäiväisille tohtoriopiskelijoille taataan rahoitus vähintään kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi. Rahoitus jatkuu ensimmäisen vuoden jälkeen toiselle vuodelle, kunhan opiskelija etenee pääaineen etenemisvaatimusten mukaisesti”, tohtoriohjelman koordinaattori Ritva Laaksovirta kertoo.

Opintojaksoja ja kursseja ulkomaisissa yliopistoissa

Kauppakorkeakoulun laitoksilla ja aineilla on pitkäjänteistä yhteistyötä ulkomaisten yliopistojen kanssa. Professoreitamme on ollut vierailevina professoreina mm. London Business Schoolissa, EMLyon Business Schoolissa ja Erasmus University Rotterdamissa. Tienarin mukaan ulkomaisten tohtoriopiskelijoiden määrä kasvaa tasaisesti – noin viidennes tohtoriopiskelijoista on ulkomaalaisia, tänä vuonna aloittaneista yli puolet.

”Monet tohtorikoulutettavat sisällyttävät opintoihinsa myös ulkomaisissa yliopistoissa tai tutkijaverkostoissa suoritettuja kursseja, seminaareja ja konferenssiesityksiä. Opiskelijat voivat hakea säätiöistä rahoitusta ulkomaisia opintojaksoja varten. Huomattava osa tohtoriopiskelijoista myös julkaisee kansainvälisissä tieteellisissä huippujulkaisuissa, kuten Journal of the Academy of Marketing Science ja Journal of Financial Economics. Väitöskirjojen kieli on lähes aina englanti. Myös vastaväittäjät ovat useimmiten ulkomaisten yliopistojen professoreita, monet heistä varsin ansioituneita tutkimusalallaan”, Tienari kertoo ohjelman kansainvälisyydestä.

Lisätietoa:
Tohtoriohjelmaan hakeminen (into.aalto.fi)

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.