Kauppakorkeakoulun kandidaattiohjelmaa uudistetaan

Professori Juuso Liesiö, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge ja yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva johtavat uudistustyötä.
Christa Uusi-Rauva, Juuso Liesiö ja Johanna Bragge
Christa Uusi-Rauva (vas.), Juuso Liesiö ja Johanna Bragge

Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki on nimittänyt taloustieteen kvantitatiivisten menetelmien professori Juuso Liesiön Kauppakorkeakoulun kandidaattiohjelman (myöh. kandiohjelman) johtajaksi sekä varajohtajiksi vanhemman yliopistonlehtori Johanna Braggen ja yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauvan. Kolmevuotinen nimitys on ajalle1.3.2020–28.2.2023.

Juuso Liesiö väitteli Teknillisen korkeakoulun Systeemianalyysin laboratoriosta vuonna 2008 ja aloitti vuonna 2015 apulaisprofessorina Kauppakorkeakoulun professorien urapolulla (tenure track). Hänet vakinaistettiin vuoden 2018 kesällä. Tieto- ja palvelujohtamisen opiskelijajärjestö Aalto ISM on palkinnut hänet vuoden opettajana sekä vuonna 2017 että 2018.

Kehittämiskohteena suomenkielinen kandiohjelma

Kauppakorkeakoulu tarjoaa kolmea kanditason ohjelmaa, joista nyt nimitetty johtoryhmä alkaa kehittää suomenkielistä Otaniemen kampuksella tarjottavaa Kauppatieteiden kandidaattiohjelmaa. Muut kaksi kandidaattiohjelmaa ovat englanninkieliset taloustieteen Economics-ohjelma, jota tarjotaan niin ikään Otaniemessä, sekä Mikkelin yksikössä tarjottava International Business -ohjelma.

Uusi johtotiimi jatkaa kehitystyötä vuonna 2019 toimineen työryhmän työn pohjalta. Viime vuonna toiminut työryhmä suunnitteli kandiohjelman tulevaisuutta, minkä pohjalta uudistettiin ohjelman oppimistavoitteet.

”Olen ilahtunut opetustyöstäni saamastani tunnustuksesta ja jatkan innolla kandiohjelman kehittämistä tässä aivan uudessa tehtävässä Kauppakorkeakoululla”, professori Juuso Liesiö sanoo.

”Olin myös hyvin iloinen, kun kuulin tiimistä, jonka kanssa saan tehdä työtä. Johanna Bragge on ansioitunut opetuksen kehittäjänä ja digitaalisten opetusmenetelmien hyödyntämisessä ja Christa Uusi-Rauva on saanut tunnustusta pedagogisista kyvyistään opiskelijoiden työelämätaitojen valmentajana. Oma vahvuuteni on analytiikan opetus”, Liesiö sanoo.

Oppimistavoitteita tukeva opetus ja tarkoituksenmukaiset opetusmenetelmät

Kolmen hengen johtotiimi aloittaa työnsä tarkastelemalla, kuinka hyvin nykyinen opetusohjelma on linjassa hiljattain uusittujen oppimistavoitteiden kanssa.

”Tarkoituksemme on uudistaa ohjelmaa vastaamaan hiljattain päivitettyjä oppimistavoitteita, jotka on laadittu silmällä pitäen yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ohjelmasta valmistuvilta opiskelijoilta tulevaisuudessa vaadittavia taitoja. Kehitystyössä otetaan tietysti huomioon myös opettajilta ja opiskelijoilta saadut kehitysideat. Saimmekin juuri käyttöömme 70 opiskelijamme sähköisen aivoriihen tuotokset tästä aiheesta.”

”Mahdollisia kehityskohteita on lukuisia. Esimerkiksi työelämätaitojen opetus voitaisiin linkittää paremmin eri aineiden peruskursseihin. Opetuksen monitieteisyydessä voidaan vielä paremmin hyödyntää uuden kampuksen tarjoamat mahdollisuudet. Digitalisaation mahdollistamat opiskelu- ja opetustavat voitaisiin ottaa laajemmin käyttöön pyrkien löytämään sopiva tasapaino perinteisen luentosalissa tapahtuvan opetuksen ja verkko-opetuksen välillä. Tällainen blended learning (sulautuva opetus) ja esimerkiksi sähköisten tenttien käyttö osaltaan auttavat ohjelmaamme vastaamaan tulevaisuudessa kasvaviin opiskelijamääriin ilman, että opetuksen laadusta joudutaan tinkimään”, Juuso Liesiö kertoo.

Professori Liesiön mukaan opetuksessa palkitsevaa on yksinkertaisesti se, kun huomaa, että opiskelijat ovat oppineet jotain uutta. Perimmäinen tarkoitus ja merkityksellistä on, että opiskelijat löytävät uusia ajattelutapoja.

”Haluan tarjota haastelähtöistä opetusta ja osallistaa opiskelijat opetukseen. Kandiohjelma on vieläpä opiskelijoiden ensikosketus Kauppakorkeakoulun opetukseen ja kursseihin ja myös suosituin hakukohde kaikista Suomen yliopistojen kandiohjelmista, joten jo siksikin haluan suunnitella ja järjestää opetustarjontamme mahdollisimman hyvin”, Juuso Liesiö sanoo.

Juuso Liesiöä haastatteli Terhi Ollikainen.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.