Kauppakorkeakoulu osallistuu vuoden 2023 Positive Impact Rating -arviointiin

Positive Impact Rating (PIR) on kauppakorkeakoulujen kansainvälinen arviointi, jossa opiskelijat arvioivat oman koulunsa toimintaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta.
two economics students
Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

Kauppakorkeakoulun kandidaatti- ja maisteriopiskelijat pääsevät jälleen arvioimaan oman koulunsa valmiutta vastata kestävyyshaasteisiin, sillä koulu osallistuu kauppakorkeakoulujen kansainväliseen Positive Impact Rating (PIR) -arviointiin. Vuoden 2022 PIR-arvioinnissa Kauppakorkeakoulu arvioitiin toiseksi ylimmälle tasolle (4/5).

Opiskelijajärjestö KY organisoi tiedonkeruun yhdessä Kauppakorkeakoulun henkilökunnan kanssa jakamalla linkin 28.2.2023 asti avoinna olevaan arviointikyselyyn muun muassa uutiskirjeessään. Kyselyyn vastaaminen on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa koulun kehitykseen ja saada mielipiteensä kuulluksi.

PIR logo, 2023

”Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat paitsi ensisijaisen tärkeitä myös se lähtökohta, josta toimintaa tulisi tarkastella. Kestävämmän huomisen rakentaminen edellyttää konkreettisia tekoja, ja teot puolestaan edellyttävät ymmärrystä siitä, millä tavoin toimintaa voisi ja kannattaisi edistää. Onkin tärkeää, että opiskelijamme pääsevät vaikuttamaan siihen, millä tavoin kestävän kehityksen teemat huomioidaan toiminnan kehittämisessä. Opiskelijoilla on sekä merkittävää osaamista että valtavaa halua vaikuttaa yhteiseen tulevaisuuteemme”, sanoo Laura Nikola, joka vastasi KY:n hallituksessa kestävästä kehityksestä vuonna 2022.

Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki arvostaa opiskelijoiden antamaa palautetta ja toivoo, että mahdollisimman moni kandi- ja maisteriopiskelija vastaa kyselyyn.

”PIR-kysely antaa meille arvokasta palautetta kestävän kehityksen teemojen huomioimisesta opetuksessamme. Haluamme Aalto-yliopistossa rakentaa kestävää tulevaisuutta ja Kauppakorkeakoululla seuraamme tarkasti tämän vuotuisen kyselyn tuloksia.”

Asiantuntijoiden, kansalaisjärjestöjen ja opiskelijoiden luoma arviointi

PIR-kyselyssä opiskelijoille esitetään sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä, jotka koskevat muun muassa koulun opetus- ja toimintakulttuuria ja sitoutumista yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tuloksena Kauppakorkeakoulu saa tiedon omasta sijoittumisestaan viisiportaiselle kestävän kehityksen asteikolle sekä välineitä, joita se voi käyttää kehitystyössään.

”PIR on suunniteltu välineeksi, jonka avulla kaupallista korkeakoulutusta voidaan kehittää ja parantaa. Se auttaa kauppakorkeakouluja ymmärtämään, mitä myönteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen tarkoittaa opiskelijoiden näkökulmasta. PIR korostaa, että parhaissakin kouluissa on parantamisen varaa”, toteaa Positive Impact Rating -järjestön puheenjohtaja Katrin Muff.

PIR-arvioinnin ovat luoneet kaupallisen korkeakoulutuksen asiantuntijat yhdessä maailmanlaajuisten kansalaisjärjestöjen, kuten WWF:n (World Wildlife Fund), Oxfamin ja YK:n Global Compactin kanssa. Myös kansainväliset opiskelijajärjestöt oikos, AIESEC ja Net Impact ovat osa PIR:iä, jota tukevat VIVA Idea ja Fehr Advice.

Vuoden 2023 PIR-arvioinnin tulokset julkaistaan kansainvälisessä tapahtumassa keväällä 2023.

Lisätietoja arvioinnista:
www.positiveimpactrating.org

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä