Kahdeksan huippuyliopiston ja kauppakorkeakoulun yhteiseurooppalainen verkko-oppimisverkosto tarjoaa valinnaisia kursseja perustutkinto-opiskelijoille

ECOL-yhteishanke edistää yhteiseurooppalaista verkko-opintosuunnitelmaa, jota voidaan laajentaa ja kehittää EU:n innovointi-, digitalisaatio-, kestävyys- ja osallisuusperiaatteiden mukaisesti.
The picture shows a screen shot of the deans of the participating schools and universities at a virtual meeting.
Kahdeksan ECOL-verkostoon kuuluvan kauppakorkeakoulun ja yliopiston dekaanit keskustelivat verkko-opinnoista virtuaalisessa kokouksessa. Kuva: Esade Business School.

Kahdeksan eurooppalaista huippuyliopistoa ja kauppakorkeakoulua yhdistivät voimansa ja loivat yhteiseurooppalaisen verkko-oppimisverkoston (ECOL) vastauksena koronapandemian vaikutuksiin kauppatieteiden koulutusalalle. Tavoitteena on edistää innovointia ja kiihdyttää digitalisaatiota, mutta säilyttää samalla eri koulutusmetodien tuoma lisäarvo. Yhteishanke korostaa yhteiseurooppalaisen verkko-opintosuunnitelman tärkeyttä. Opintosuunnitelmaa on tarkoitus laajentaa ja kehittää EU:n innovointia, digitalisaatiota, kestävyyttä ja osallisuutta koskevien periaatteiden mukaisesti.

”Koronapandemia pakotti meidät sopeutumaan ja uudistumaan, jotta voimme taata opiskelijoillemme parhaan mahdollisen koulutuksen ja kehittää uusia oppimisen malleja ja lähestymistapoja. Osa muutoksista on tullut jäädäkseen”, sanoo yhteistyöverkostoon kuuluvan ESADE-kauppakorkeakoulun dekaani Josep Franch.

”Tavoitteenamme on tarjota erinomaista etäkoulutusta, joka vetää vertoja huipputason kansainväliselle kampusopetukselle ja lisää maailmanlaajuista kilpailukykyämme.”

Yhteinen verkko-opetustarjonta edistää innovointia

ECOL-verkosto tarjoaa pysyvän kattauksen kauppatieteiden alan vapaavalintaisia verkkokursseja, joista perustutkinto-opiskelijat voivat saada opintopisteitä nykyisen opetustarjonnan ohella. Kurssit suunnitellaan nimenomaan verkko-opetusta varten ja toteutetaan synkronoidusti. Kurssien opetukseen sovelletaan useita pedagogisia lähestymistapoja, kuten luentoja, seminaareja ja ryhmätöitä. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden ryhmätyötaitoja ja lisätä monikulttuurisia näkökulmia. Samalla kehittyvät vuorovaikutus- ja kulttuurienväliset taidot sekä tekninen osaaminen.

Verkosto mahdollistaa perustutkinto-opiskelijoille opintopisteiden kartuttamisen vähintään yhdellä eurooppalaisen kumppaniyliopiston valinnaisella kurssilla. Samalla nykyiset liikkuvuusohjelmat jatkavat toimintaansa normaalisti. Verkoston yliopistot ja kauppakorkeakoulut ovat maansa parhaimpiin kuuluvia opinahjoja. Kaikki korkeakoulut kuuluvat myös PIM- ja CEMS-verkostoihin ja niillä on pitkä kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä kaksoistutkintojen, yhteistutkintojen ja yhteishankkeiden tiimoilta. Lisäksi valtava määrä perustutkinto-opiskelijoita on suorittanut vaihto-opintoja verkoston korkeakoulujen välillä jo vuosikymmenten ajan.

"Tämä on opiskelijoillemme jännittävä uusi tapa saada kansainvälistä kokemusta. ECOL-verkoston avulla myös sellaiset opiskelijat, jotka eivät pysty tai halua viettää kokonaista lukukautta opiskelijavaihdossa, voivat opiskella ulkomaisessa korkeakoulussa ja tutustua muiden eurooppalaisten kauppakorkeakoulujen opiskelijoihin”, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki.

Verkostoon kuuluvat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun lisäksi Bocconin yliopisto Italiassa, Kööpenhaminan kauppakorkeakoulu CBS Tanskassa, Rotterdamin Erasmus-yliopiston kauppakorkeakoulu RSM Alankomaissa, ESADE-kauppakorkeakoulu Espanjassa, Pariisin kauppakorkeakoulu HEC Ranskassa, St. Gallenin yliopisto Sveitsissä ja Wienin kauppakorkeakoulu WU Vienna Itävallassa.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: