Uutiset

K-Autolle tehdyssä opiskelijaprojektissa selvitettiin datan keräämiseen ja hyödyntämiseen perustuvia palveluja

Opiskelijat pääsivät nopeasti sisään heille entuudestaan tuntemattoman alan haasteisiin.
Sähköautojen latauspaikka, monta autoa rinnakkain ladattavana
Sähköautojen latauspisteitä. Kuva: K-Auton kuvapankki

Datan kerääminen on mullistanut autoalaa viime vuosina. Autoista on jo pitkään saatu dataa esimerkiksi huoltoja varten, mutta nykyään analytiikkaa hyödynnetään yhä monipuolisemmin. Analytiikan avulla voidaan esimerkiksi kannustaa autoilijoita ajamaan aiempaa turvallisemmin ja taloudellisemmin, ja toisaalta autoihin voidaan tuoda yhä laajemmin erilaisia palveluita. K-Auto on Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin, vähittäiskauppaan ja jälkimarkkinointiin erikoistunut yritys, joka kehittää myös edistyksellisiä autoalan palvelukonsepteja.

Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Pilvi Luukkainen ja Una Meriläinen toteuttivat viime kesän aikana projektin, jossa he tutkivat yhdessä K-Auton asiantuntijoiden kanssa autoalan dataan perustuvia liiketoimintamalleja ja mahdollisia tulevaisuuden palveluita.

“Olemme molemmat Kauppakorkeakoulun Information and Service Management -maisteriohjelman opiskelijoita, joten projekti oli meille todella kiinnostava. Oli mukavaa päästä soveltamaan luennoilta tuttuja käsitteitä ja konsepteja käytäntöön. Vaikka meillä molemmilla oli jo ennestään ymmärrystä datan merkityksestä palveluissa, ovat taustamme kuitenkin keskenään erilaiset niin kandiopintojen kuin työkokemuksen osalta. Hyödyimme kummankin osaamisesta läpi projektin, joka oli kokonaisuudessaan erittäin antoisa”, opiskelijat kertovat.

Loppuraportista hyötyä asiakkaan pohtiessa tulevaisuuden hankkeitaan

K-Auton Head of Digital Sales and Marketing Mikko Luoman mukaan yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin helppoa ja kokonaisuus kehittyi koko ajan tavoiteltuun suuntaan. Aallon puolelta opiskelijoita ohjanneet akateemiset toivat selkeää lisäarvoa erityisesti tutkimuksen rajaamisessa ja välipalavereissa.

“Oli ilahduttava huomata, miten nopeasti opiskelijat pääsivät toimeksiantotilaisuuden jälkeen sisään heille entuudestaan vieraaseen toimialaan. He pystyivät suhteellisen lyhyessä ajassa muodostamaan selkeän käsityksen autotoimialan liiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista, erityisesti datalähtöisten palveluiden osalta. Opiskelijat olivat myös hyvin ammattitaitoisesti valmistautuneet esittämään asiansa, ja perustelivat erinomaisesti löydöksensä ja kantansa”, Mikko Luoma kertoo.

“Syntynyt dokumentaatio kaikkine taustaselvitysdokumentaatioineen mahdollistaa meille dataliiketoiminnan ja datalähtöisten palveluiden arvioinnin osana omaa kehityssuunnitelmaamme. Toisaalta se antaa eväitä aloitteiden tai hankkeiden kriittiseen arviointiin, johon priorisoimme omia resurssejamme lähitulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan yhteistyö aaltolaisten kanssa oli sangen raikasta kaiken muun arjen keskellä”, Luoma jatkaa.

Projektin ohjasi Aallon puolelta vanhempi yliopistonlehtori Markku Tinnilä, jonka mukaan uusien liiketoimintamallien etsintä on jokaisella toimialalla arkipäivää.

”Tässä projektissa autoalan uusia, erityisesti datalähtöisiä, liiketoimintamahdollisuuksia kartoitettiin laajasti. Opiskelijat löysivät nopeasti potentiaalisimmat uudet mahdollisuudet ja arvioivat niiden realistisuutta hyödyntäen monia eri tietolähteitä ja malleja. Projekti tuotti toimeksiantajalle laajan katsauksen toimialan uusiin mahdollisuuksiin, joiden pohjalta voitiin valita kiinnostavimmat lähempään tarkasteluun”, Markku Tinnilä kertaa.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.