K-Autolle tehdyssä opiskelijaprojektissa selvitettiin datan keräämiseen ja hyödyntämiseen perustuvia palveluja

Opiskelijat pääsivät nopeasti sisään heille entuudestaan tuntemattoman alan haasteisiin.
Sähköautojen latauspaikka, monta autoa rinnakkain ladattavana
Sähköautojen latauspisteitä. Kuva: K-Auton kuvapankki

Datan kerääminen on mullistanut autoalaa viime vuosina. Autoista on jo pitkään saatu dataa esimerkiksi huoltoja varten, mutta nykyään analytiikkaa hyödynnetään yhä monipuolisemmin. Analytiikan avulla voidaan esimerkiksi kannustaa autoilijoita ajamaan aiempaa turvallisemmin ja taloudellisemmin, ja toisaalta autoihin voidaan tuoda yhä laajemmin erilaisia palveluita. K-Auto on Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin, vähittäiskauppaan ja jälkimarkkinointiin erikoistunut yritys, joka kehittää myös edistyksellisiä autoalan palvelukonsepteja.

Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Pilvi Luukkainen ja Una Meriläinen toteuttivat viime kesän aikana projektin, jossa he tutkivat yhdessä K-Auton asiantuntijoiden kanssa autoalan dataan perustuvia liiketoimintamalleja ja mahdollisia tulevaisuuden palveluita.

“Olemme molemmat Kauppakorkeakoulun Information and Service Management -maisteriohjelman opiskelijoita, joten projekti oli meille todella kiinnostava. Oli mukavaa päästä soveltamaan luennoilta tuttuja käsitteitä ja konsepteja käytäntöön. Vaikka meillä molemmilla oli jo ennestään ymmärrystä datan merkityksestä palveluissa, ovat taustamme kuitenkin keskenään erilaiset niin kandiopintojen kuin työkokemuksen osalta. Hyödyimme kummankin osaamisesta läpi projektin, joka oli kokonaisuudessaan erittäin antoisa”, opiskelijat kertovat.

Loppuraportista hyötyä asiakkaan pohtiessa tulevaisuuden hankkeitaan

K-Auton Head of Digital Sales and Marketing Mikko Luoman mukaanyhteistyö opiskelijoiden kanssa oli erittäin helppoa ja kokonaisuus kehittyi koko ajan tavoiteltuun suuntaan.Aallon puolelta opiskelijoita ohjanneet akateemiset toivat selkeää lisäarvoa erityisesti tutkimuksen rajaamisessa ja välipalavereissa.

“Oli ilahduttava huomata, miten nopeasti opiskelijat pääsivät toimeksiantotilaisuuden jälkeen sisään heille entuudestaan vieraaseen toimialaan. He pystyivät suhteellisen lyhyessä ajassa muodostamaan selkeän käsityksen autotoimialan liiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista, erityisesti datalähtöisten palveluiden osalta. Opiskelijat olivat myös hyvin ammattitaitoisesti valmistautuneet esittämään asiansa, ja perustelivat erinomaisesti löydöksensä ja kantansa”, Mikko Luoma kertoo.

“Syntynyt dokumentaatio kaikkine taustaselvitysdokumentaatioineen mahdollistaa meille dataliiketoiminnan ja datalähtöisten palveluiden arvioinnin osana omaa kehityssuunnitelmaamme. Toisaalta se antaa eväitä aloitteiden tai hankkeiden kriittiseen arviointiin, johon priorisoimme omia resurssejamme lähitulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan yhteistyö aaltolaisten kanssa oli sangen raikasta kaiken muun arjen keskellä”, Luoma jatkaa.

Projektin ohjasi Aallon puolelta vanhempi yliopistonlehtori Markku Tinnilä, jonka mukaan uusien liiketoimintamallien etsintä on jokaisella toimialalla arkipäivää.

”Tässä projektissa autoalan uusia, erityisesti datalähtöisiä, liiketoimintamahdollisuuksia kartoitettiin laajasti. Opiskelijat löysivät nopeasti potentiaalisimmat uudet mahdollisuudet ja arvioivat niiden realistisuutta hyödyntäen monia eri tietolähteitä ja malleja. Projekti tuotti toimeksiantajalle laajan katsauksen toimialan uusiin mahdollisuuksiin, joiden pohjalta voitiin valita kiinnostavimmat lähempään tarkasteluun”, MarkkuTinnilä kertaa.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.