Jätevedenpuhdistamokin tarvitsee kuntotestinsä

Puunjalostustekniikan laitokselta ponnistanut yrittäjäkaksikko löysi metsäteollisuudesta oman toimivan markkinarakonsa.
toihan_sakari_toivakainen.jpg

Yrityksen perustaminen on oikeastaan yksinkertaista: tarvitaan osaavat ihmiset, toimiva liikeidea ja asiakkaita.

”Me tutustuimme Saken kanssa työskennellessämme puunjalostustekniikan laitoksella, Olli Dahlin Clean Technologies -tutkimusryhmässä. Pystyimme siinä sparrailemaan ideoita, ja kun teollisuudeltakin tuli viestiä, että osaamisellemme voisi olla kysyntää, päätimme pistää firman pystyyn”, kertoo Heikki Hannukainen, joka viime kesänä perusti Sakari Toivakaisen kanssa Toihanin.

Se on kahden miehen insinööri- ja konsulttitoimisto, jonka erikoisalaa on paperi- ja selluteollisuuden jätevesiin liittyvien ongelmien ratkaiseminen. Teollisuudelle asetetut ympäristövaatimukset kiristyvät koko ajan, joten ongelmanratkojille riittää kysyntää.

”Perustuotteemme on tehokkuusselvitys, jossa analysoidaan kaikki puhdistamon jakeet. Sen kautta pääsemme sitten paneutumaan prosessien toimivuuteen perusteellisemmin; selvittämään, miksi vesi on tietynlaista, missä kohdassa se syntyy ja mikä voisi olla paras puhdistusratkaisu. Tehdään ikään kuin perusteellinen puhdistamon kuntotarkastus”, Hannukainen avaa yrityksen tapaa ratkaista ongelmia.

”Kokonaan uuden lisäosan rakentaminen puhdistamoon voi olla kallis ja ympäristönkin kannalta kyseenalainen ratkaisu, joten olemassa olevien prosessien tehostaminen on usein järkevämpää”, Sakari Toivakainen lisää.

Yrittäjänä yliopistolla

Toihan toimii Aalto-yliopiston kemiantekniikan korkeakoulun puunjalostustekniikan tekniikan tiloissa ja hyödyntää vuokralaisena laitoksen laboratorioiden monipuolisia laitteita. Toivakainen ja Hannukainen kiittelevät laitoksen, korkeakoulun ja yliopiston positiivista ja ennakkoluulotonta suhtautumista.

”Meidän alalla startup-toiminta on kuitenkin vielä uutta, eikä laitoksen tiloissa ollut ennen toiminut yrityksiä. Selvityksiä tietenkin tarvittiin ja pelisäännöt piti sopia, mutta kaikki sujui mutkattomasti.”

Toihanin Heikki Hannukainen ja Sakari Toivakainen kiittelevät professori Olli Dahlin tutkimusryhmän teollisuuden kanssa tekemää tiivistä yhteistyötä.

Puunjalostustekniikan laitoksen varajohtajan, professori Jouni Paltakarin mielestä opiskelijoiden, tutkimuksen ja yritystoiminnan tuominen saman katon alle on oikea suunta.

”Laitos pyrkii kannustamaan tutkijoita ja opiskelijoita kokeilemaan siipiään; soveltamaan ja kaupallistamaan uusia ideoita”, hän sanoo.

Laitoksen laitearsenaalin ansiosta Toivakainen ja Hannukainen eivät tarvinneet riskirahaa kalliisiin investointeihin. Kaksikko kuitenkin korostaa, että Toihanin kaltaisen yrityksen menestys vaatii ennen kaikkea henkistä pääomaa: opintojen ja tutkijanuran aikana kertynyttä osaamista ja ideoita. Uusia suunnitelmia ja liikeideoita hahmotellaankin jatkuvasti. Yksi niistä on muokata prosessin alkupäätä niin, ettei varsinaiselle puhdistamolle päätyisi kuin biologisesti hajoavia jätteitä. Tämä vähentäisi kemikaalien tarvetta ja voisi mahdollistaa myös veden kierrätyksen takaisin prosessiin, mikä olisi suuri edistysaskel erityisesti eteläisen pallonpuoliskon maissa.

Toinen lupaava kehitys liittyy online-mittaukseen.

”Pistemittaukset kertovat vain tietyn hetken tilanteen. Jatkuvampi käyrä paljastaisi, milloin muutokset tapahtuvat, milloin vesi on jo tarpeeksi puhdasta ja niin edelleen. Näin puhdistamon ajomallia voitaisiin optimoida niin, että vähemmällä kokonaisenergiankulutuksella saavutettaisiin haluttu puhdistustulos.”

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.