Janne Lindqvistille ensimmäisenä Suomessa Mozillan säätiön rahoitus, jolla pyritään "tekemään internetistä parempi paikka"

Mozillan säätiön rahoitukset ovat erittäin kilpailtuja, sillä ne ovat rajoittamattomia lahjoituksia.
Janne Lindqvist seisoo mustassa puvussa taustallaan Aallon A-kirjainvalotaulu ja valotaideteos seinällä
Janne Lindqvist haluaa ymmärtää netissä videoita striimaavien ihmisten käyttäjäkokemuksia. Kuva: Kalle Kataila / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tietotekniikan professori Janne Lindqvistille on ensimmäisenä Suomessa myönnetty Mozillan säätiön kansainvälinen tutkimusrahoitus. Rahoitus on erittäin kilpailtu, sillä se on rajoittamaton lahjoitus (unrestricted gift), joka mahdollistaa innovoinnin esimerkiksi tilaustutkimusta ja monia perinteisiä apurahoja paremmin.

Lindqvist kertoo, että tällä rahoituskierroksella hakijoita oli yli sata, joista vain seitsemän sai myönteisen päätöksen. Rahoituksen saaneista viisi työskentelee Yhdysvalloissa ja loput kaksi – Lindqvist mukaan lukien – Euroopassa.

Mozillan säätiö tukee tutkimushankkeita, jotka pyrkivät kehittämään avointa ja kaikkien saatavilla olevaa internetiä. Saaja voi työskennellä yliopistossa, tutkimuslaboratoriossa tai tutkimukseen keskittyvässä, voittoa tavoittelemattomassa järjestössä.

Aalto-yliopiston professorina vuodenvaihteessa aloittaneelle Lindqvistille rahoitus myönnettiin projektiin, jossa tutkijat pyrkivät ymmärtämään internetissä katsottaviin videoihin liittyviä käyttäjäkokemuksia.

Miten langaton verkko vaikuttaa käyttäjäkokemukseen?

Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2009 tekniikan tohtoriksi valmistunut Lindqvist työskenteli aiemmin Yhdysvalloissa Rutgers Universityssa. Siellä hänen tutkimusryhmänsä havaitsi, että melkein kaikki videoiden suoratoistoon liittyvät arviointimenetelmät perustuvat vanhentuneeseen ajatukseen, jonka mukaan videoita katsotaan liikkumattomana isolta ruudulta.

Nykyään suuri osa videoista katsotaan mobiililaitteen näytöltä. Silloin käytössä on mobiiliyhteys tai langaton verkko.

”Tutkimusta on tehty paljon lyhyillä klipeillä. Tilastot kuitenkin näyttävät, että mobiililaitteilla katsottaessa klippien pituudet ovat paljon pidempiä kuin aiemmissa tutkimuksissa. Meitä kiinnostaa, miten käyttäjäkokemus muuttuu, kun suoratoistopalveluita käytetään mobiililaitteilla, ja miten langaton verkko vaikuttaa kuvanlaatuun kiinteään verkkoon verrattuna”, Lindqvist sanoo.

Tutkimusta, jolla on laajaa yhteiskunnallista merkitystä

Langattoman verkon toimivuuteen liittyy aina ongelmia. Suomalainen, hyvin toimiva ja usein rajoittamaton mobiilinetti on maailmalla harvinaisuus. Lindqvistiä kiinnostaa, miten käyttäjäkokemusta voidaan parantaa, kun nettiresurssit ovat rajalliset. ”Tällaisten asioiden selvittämisellä voi olla merkitystä esimerkiksi koulutuksessa tai missä tahansa, missä on hyödyllistä katsoa videostriimejä.”

Tällainen laajempi yhteiskunnallinen merkitys on tärkeä tekijä Mozillan säätiön rahoitusta myönnettäessä. Firefox-selaimen kehittäjää kiinnostaa myös se, miten videoiden katselukokemusta voidaan parantaa selainta käytettäessä.

Lindqvistin tutkimusryhmä on aiemmin selvittänyt, miten esimerkiksi langattoman verkkoliikenteen ongelmat vaikuttavat videon laatuun ja sitä kautta käyttäjäkokemukseen. Tämän tutkijat tekivät luomalla laboratorio-olosuhteissa ympäristön, jossa verkkoon luotiin keinotekoisesti aidontuntuisia virheitä. Sitten tutkimukseen osallistuneita henkilöitä pyydettiin arvioimaan virheiden vaikutusta.

Nyt tutkimus on tarkoitus viedä laboratoriosta internetiin. Tutkijat aikovat kerätä dataa nettiselaimesta ja pyytää osallistujia arvioimaan käyttäjäkokemustaan.

Janne Lindqvist
Professori
Aalto-yliopisto, tietotekniikan laitos

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle