ITP-opiskelijat syventyivät digibisnekseen työstämällä monitieteellisiä projekteja

Kesä 2017: 55 opiskelijaa ja 14 yritysprojektia
ITP-alumni Riikka Ylitalo Verohallinnosta (vas.) ja ITP-projektikoordinaattori Riikka Iivanainen tapasivat toisensa ITP:n alumnijuhlissa heinäkuussa 2017.

Information Technology Program (ITP) tarjosi jälleen tänä kesänä 14 viikkoa kestäneen intensiivisen kesäohjelman. Ohjelmaan osallistui 55 opiskelijaa, jotka saivat kurssien suorittamisesta 24 opintopisteen sivuaineen. Opiskelijat työstivät kesän aikana asiakasyrityksille yhteensä 14 bisnesprojektia. Projektien aiheet olivat moninaisia lohkoketjujen johtamisesta rakennusteollisuuden digitaalisen tulevaisuuden visiointiin ja mahdollisimman saumattomien asiakaskokemusten suunnittelusta analytiikkastrategioihin.

“Olemme iloisia siitä, miten hyvin ITP-ohjelma on vastaanotettu monilla eri teollisuudenaloilla. ITP ei ole oppimiskokemus vain opiskelijoille, vaan se on sitä myös yrityksille. ITP on niille mahtava mahdollisuus kehittää ajattelu- ja tekemisen tapojaan. Kannustamme opiskelijoita omaksumaan uusia ajatusmalleja ja johtamaan teoilla”, sanoo ITP-projektipäällikkö Laura Sivula.

Opiskelijoille työkokemusta, yrityksille uusia ajattelutapoja ja konsepteja

ITP:n kursseja opettavat vierailevat tutkijat ja professorit sekä teollisuuden edustajat. Innostunut osallistuminen ja yhteistyö kannustavat opiskelijoita asettamaan tavoitteet korkealle. Professori Nenad Jukic Loyola Universitystä Chicagosta opetti Data-Driven Decision Making -kurssin tänä kesänä jo toista kertaa. ”Opettaminen ITP:ssä on ollut mieleisin ammatillinen tehtäväni ikinä. En malta odottaa ensi kesää ja uutta ITP-kurssia”, sanoo professori Jukic.

ITP toivottaa tervetulleiksi opiskelijat kaikista Kauppakorkeakoulun partneriyliopistoista. Margaret Kapitany Simon Fraser Universitystä Kanadasta tuli viettämään kesän Helsingissä. ”ITP on ollut jopa arvokkaampi kuin arvasinkaan ilmoittautuessani kurssille ulkomaisena vaihto-opiskelijana. Olen ollut kiitollinen erittäin mukavasta paikallisesta opiskelijaporukasta, joka on perehdyttänyt minua Helsingissä elämiseen. Erityisesti olen innoissani siitä, että voin hyödyntää bisnesprojektiani käytännön esimerkkinä konsultoinnista, kun tulevaisuudessa etsin töitä", sanoo Margaret Kapitany, joka jatkaa opintojaan Kanadassa.

Monet opiskelijat suomalaisista yliopistoista tulevat opiskelemaan ITP-ohjelmaan JOO-opintojen kautta. Teresa Silvennoinen on markkinoinnin maisteriopiskelija Turun kauppakorkeakoulusta. “Tuntuu, että kesäni on ollut ikään kuin lyhyt vaihto-opiskelujakso. Uusi kaupunki, uudet ihmiset ja todellakin uusia ideoita. Kiitos ITP:lle siitä, että näen muotoilun ja bisnesajattelun eri valossa kuin aiemmin, ja olen vihdoin löytänyt aiheita, joista olen erittäin innostunut. Kesä tuli käytettyä hyvin”, sanoo Teresa Silvennoinen.

Opiskelijat ja yritysten edustajat ovat yhtä mieltä siitä, että projekti oli monella tapaa palkitseva oppimiskokemus, koska se tarjosi opiskelijoille työkokemusta ja yrityksille uusia ajattelutapoja ja konsepteja.

Lisätietoa:
ITP Program Manager Laura Sivula
Kauppakorkeakoulu
Tieto- ja palvelutalouden laitos
itp.aalto.fi
#AaltoITP

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.