ITP-ohjelmassa tehdään erittäin mielenkiintoisia yritysprojekteja

Kesä 2016: 72 opiskelijaa, 17 yritysprojektia ja 21 vuotta monialaisuutta.
Monitieteellinen ITP-opiskelijatiimi osana Aalto Festivaleja järjestetyssä ITP Impact -tilaisuudessa. Markkinoinnin maisteriopiskelija Serina Semi (vas.) opiskelee Kauppakorkeakoulussa, Riikka Iivanainen Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, Antonia Havaste Turun kauppakorkeakoulussa ja Saaramaria Somppi International Design Business Management (IDBM)-ohjelmassa.

Information Technology Program (ITP) tarjosi jälleen tänä kesänä kolmen kuukauden ajan intensiivistä opetusta digitalisaatiosta. Ohjelmaan osallistuneille 72 opiskelijalle kertyi kesäohjelmasta 24 opintopisteen laajuinen sivuainekokonaisuus. Osana ohjelmaa opiskelijat tekivät laajan yritysprojektin. Projekti on koettu opiskelijoiden keskuudessa monella tapaa palkitsevana opiskelumuotona, sillä se sekä tarjoaa työkokemusta että antaa näköalapaikan organisaatioiden prosesseihin.

− Vuonna 1995 perustetussa kesäohjelmassa on tehty jo yli 200 yritysprojektia. Monet yritykset ovat halunneet osallistua ohjelmaamme peräkkäisinä vuosina. Opiskelijoiden luova ajattelutapa yhdistettynä alan parhaimpien asiantuntijoiden ohjaukseen tuottaa uudenlaisia ratkaisuja ja konsepteja, ITP:n ohjelmapäällikkö Laura Sivula kertoo.

S-Pankki on yksi mukana olevista yrityskumppaneista, joka osallistui ohjelmaan myös viime vuonna.  Opiskelijatiimin tehtävänä oli selvittää, miten S-Pankki voisi vastata paremmin nuorten asiakkaidensa tarpeisiin.

– S-Pankin etu on sen mahdollisuus integroitua ihmisten arkipäivään, esimerkiksi kaupassa käyntiin, tiimiin kuuluva Lauri Lukka pohtii.

− Pankit eivät olekaan jämähtäneitä aikaansa. Työtä digitalisaation eteen tehdään jatkuvasti, toinen tiimiläinen Van Dang jatkaa.

− Me S-Pankissa saimme uudenlaisia, tuoreita näkökulmia ja tärkeää tietoa nuoremman asiakassegmentin tarpeista ja toiveista, kertoo Juha Raumolin, S-Pankin Digitaalisten kanavien ja kehityksen johtaja.

ITP:ssä opiskelijat ovat aina olleet ykkössijalla

Opetuksen laatuun ja metodeihin on kiinnitetty erityistä huomiota, sillä pyrkimyksenä on tarjota rohkaiseva opetusympäristö ja kokonaisvaltainen oppimiskokemus. Kansainvälisessä sivuaineohjelmassa sekä opiskelijat että opetushenkilökunta edustavat useita kansallisuuksia. Naisia ja miehiä on viime vuosina osallistunut suunnilleen yhtä paljon.

− Kaikki tieto on nykyään parin klikkauksen päässä. Siksi opetukseen tarvitaan sparraavaa otetta. Luennoitsijat ja projektikoordinaattorit haastavat ja vievät ajattelua seuraavalle tasolle. Ohjelmassa on kolme alaohjelmaa: Strategy & Experience Design, Information & Service Business ja Digital & Interactive Entertainment, joihin opiskelijat hakevat. Ohjelmatiimimme tekee sitten alaohjelmakohtaiset opiskelijavalinnat ja jakaa opiskelijat projektitiimeihin, Laura Sivula kertoo.

Lisätietoja:
ITP-ohjelmapäällikkö Laura Sivula
Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelutalouden laitos
itp.aalto.fi

#AaltoITP

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.