IPCC:n ilmastoraportti penää välittömiä päästövähennyksiä: ”Tieteen merkitys avainasemassa ilmastokysymysten ratkaisemisessa”

Professori ja Suomen Ilmastopaneelin jäsen Peter Lund on äärimmäisen huolissaan tänään julkaistun kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n ilmastoraportin hälyttävistä tiedoista. Raportista käy ilmi, että tarvitsemme välittömiä päästövähennyksiä.
Peter Lund
Professori Peter Lund on Suomen Ilmastopaneelin jäsen. Kuva: Aalto-yliopisto.

Kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportin mukaan 1,5 asteen tavoite vaatii hiilineutraaliuden saavuttamista viimeistään vuonna 2050. Nyt julkaistu IPCC:n raportti on ensimmäinen osa kuudennesta arviointiraportista. Aalto-yliopiston professori ja Suomen Ilmastopaneelin jäsen Peter Lund peräänkuuluttaa ripeitä poliittisia päätöksiä ja korostaa tieteen merkitystä ilmastokriisin ratkaisussa.

”IPCC:n raportti viestii tiedemaailman syvää huolta siitä, mihin ilmastonmuutos voi johtaa, ellemme nyt viimein ota sitä tosissamme. Nyt on kiire. Tieteeseen pohjautuvat arviot osoittavat, että maailmanlaajuiset kasvihuonekaasupäästöt pitäisi puolittaa aina joka kymmenes vuosi tämän vuosisadan puoliväliin asti, jotta päästäisiin hiilineutraalisuuteen”, sanoo vaihtoehtoisia ja uusiutuvia energialähteitä tutkiva Peter Lund.

Tieteen merkitys systeemisten kysymysten ratkaisemisessa ja politiikkatoimien auttamisessa on avainasemassa.

”Tarvitaan oikeudenmukainen siirtymä, joka huomioi muutoksesta aiheutuvat sosiaaliset kysymykset, eikä jätä ketään ulos. Tekniset, taloudelliset, sosiaaliset ja poliittiset kysymykset tulevassa muutoksessa pitää siis katsoa kokonaisuutena. Monitieteellinen osaaminen ja lähestymistavat, joita mm. Aalto-yliopisto opettaa ja tutkii, ovat tärkeitä konkreettisten ratkaisujen kehittämisessä.”

”Ratkaisuista energia on tärkeimmässä asemassa. Päästöjen nopea leikkaaminen edellyttää energiatuotannon muuttamista lähes päästöttömäksi koko maailmassa parissa-kolmessa vuosikymmenessä. Edessä on siis valtava teknologiamuutos ja tällainen muutos koskettaa koko yhteiskuntaa ja kaikkia ihmisiä. Muutosta voisi kuvata kellokoneistona, jonka kaikkien rattaiden pitää pyöriä yhtäaikaisesti ja synkronisesti, jotta kellon viisari liikkuu.”

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle