Ilmianna energiasyöppö Aalto-yliopiston kampuksella!

Kestävän tulevaisuuden rakentaminen kuuluu yhteisiin arvoihimme. Kampuksella on tehty merkittäviä energiansäästötoimia useiden vuosien ajan, mutta nyt tarvitsemme myös sinun apuasi. Haastamme koko kampusyhteisön mukaan energiansäästötalkoisiin ja jakamaan parhaat energiansäästöideat.
Väre ja Kauppakorkeakoulu aurinkopaneelit Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston kampuksella on tehty kestävää kehitystä tukevia toimenpiteitä jo useiden vuosien ajan. Sähkön ja lämmön säästö ovat niistä merkittävimpiä, ja nyt globaali energiakriisi on lisännyt säästötoimien tärkeyttä entisestään.

Otaniemen kampuksen kiinteistöt ovat iältään, kooltaan ja käytöltään hyvin monimuotoisia. Pienetkin muutokset paljon energiaa kuluttavissa kohteissa tuovat merkittäviä säästöjä. Myös kiinteistön käyttäjien toimilla on iso vaikutus etenkin rakennuksissa, joissa on paljon käyttäjiä.

Olemme koko Aalto-yhteisönä mukana kansallisessa Astetta alemmas -kampanjassa ja haluamme kaikki aaltolaiset ja kampuksen käyttäjät mukaan.

Lue alempaa, mitä kaikkea kampuksella on jo tehty ja mitä on suunnitelmissa, sekä jaa parhaat säästövinkkisi ja ilmianna kampuksemme energiasyöpöt!

Tutustu myös Aalto-yliopiston ja ACREn energiansäästötavoitteisiin ensi vuodelle.

Energiansäästö on meidän kaikkien yhteinen tehtävä! Jaa parhaat ideasi ja esitä kysymyksesi kampusasiantuntijoille alla (vaatii kirjautumisen). Keskustelussa on mukana maanantaina 10.10.2022 klo 15-16 ACREn toimitilajohtaja Kari Haapamäki sekä toimitilapäällikkö Jukka Salmisto. Keskusteluelementti on englanniksi.

Voit myös lähettää ideasi nimettömästi Webropol-kyselyn kautta.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

No sauna

Kampussaunat toistaiseksi pois käytöstä

Osana energiansäästötoimia Otaniemen kampuksella sijaitsevat saunat ovat toistaiseksi pois käytöstä.

Students at the campus

Yliopiston kampuksen sulkeminen olisi tehokkain energiateko? Totta vai tarua: kahdeksan väitettä energiansäästöstä

Selvitimme kahdeksan kampukseen ja koteihin liittyvää väitettä energiansäästöstä.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.