Avslöja energitjuvar på Aalto-universitetets campus!

Att bygga en hållbar framtid hör till våra gemensamma värderingar. Betydande energisparåtgärder har genomförts på campus under flera år, men nu behöver vi även din hjälp. Vi utmanar hela campusgemenskapen med på ett energispartalko och att dela de bästa energisparidéerna!
Väre ja Kauppakorkeakoulu aurinkopaneelit Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Foto: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet

Åtgärder för hållbar utveckling har genomförts på Aalto-universitetets campus redan i flera år. Energisparande är en av de viktigaste av dem, och nu har den globala energikrisen ytterligare ökat betydelsen av sparåtgärder.

Fastigheterna på Otnäs campus är mycket olika vad gäller ålder, storlek och användning. Även små förändringar på ställen som förbrukar mycket energi ger betydande inbesparingar. Åtgärder av dem som använder fastigheten har också en stor inverkan, särskilt i byggnader med många användare.

Hela Aalto-gemenskapen deltar i den nationella kampanjen Snäppet svalare – och vi vill att hela personalen och alla studenter vid Aalto-universitetet och användarna av campus engagerar sig. Läs nedan om vad som redan gjorts och om vad som planeras på campus samt dela med dig av dina bästa spartips och avslöja energitjuvar du upptäcker på vårt campus!

Ta också del av Aalto-universitetets och ACRE:s energisparmål för nästa år (pä engelska).

Att spara energi är en gemensam uppgift för oss alla! Dela dina bästa idéer och ställ dina frågor till campusexperterna nedan (för registrerade användare, på engelska).

Du kan också skicka idén anonymt via länken Webropol

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.