Hyönteispolkua taiteen maailmaan

Retki konserttiin ja Kiasman taidepajaan on tokaluokkalaisille elämys, jonka vaikutukset voivat ulottua pitkälle tulevaan.
Miltä näyttää, kun mato syö hyttysen? Entä kun sudenkorento hyppää hämähäkin yli? Tokaluokkalaisten näkemykset pääsivät koristamaan Kiasman pohjoispäätyä. Kuva Minna Raitmaa

Kun lähes neljätuhatta pientä koululaista lähtee taideretkelle, on järjestelyjen oltava viimeisen päälle kunnossa.

”Suunnittelu aloitettiin jo viime syksynä”, paljastaa Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmajohtaja Marja Rastas.  Helsingin juhlaviikkojen yhteistyössä Aallon, Kiasman, Musiikkitalon ja Helsingin opetusviraston kanssa järjestämä tapahtuma tarjosi jo neljännen kerran kaikille Helsingin tokaluokkalaisille mahdollisuuden tutustua kuvataiteen ja musiikin kiehtovaan maailmaan ja tehdä taidetta myös itse.

”Tavoitteena on mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus. Tapahtumapäivänä lapset kävivät Musiikkitalossa Hyönteissinfoniassa, ja taidepajassa he saivat rakentaa ötököiden liikeratoja. Ötökät oli valittu jo etukäteen, ja Musiikkitalon viherkannella jokainen luokka sai oman pleksilevyn, jolle lapset toteuttivat liikeradat tarrojen avulla. Lopuksi levyt ripustettiin Kiasman pohjoispäätyyn”, museon tuottaja Maria Saarikoski kuvailee.

Jokaisen panos tärkeä

Kuvataidekasvatuksen opiskelijoilla on suuri rooli tapahtuman järjestämisessä. Jo keväällä osa nykyisistä tokaluokkalaisista pääsi opiskelijoiden vetämille kierroksille Kiasman Elements-näyttelyyn. Marja Rastaan mukaan niiden suunnittelu järjestäminen on opiskelijoille mahtava ja haastavakin tilaisuus.

”He joutuvat perehtymään näyttelyyn ja miettimään, miten sen voisi välittää lapsille. Nykytaidetta pidetään usein vaikeana, mutta tokaluokkalaiset ovat oikeasti hyvin ennakkoluulottomia ja herkkiä keskustelemaan ja kyselemään, jos heidät saa innostettua mukaan.”

Pedagogian osaamista tarvitaan taidepajan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Julkinen tila ja lasten valtava määrä asettavat omat haasteensa. Tärkeintä on, että kaikki pääsevät osallistumaan ja antamaan oman panoksensa.

”Kierroksista ja itse päivästä saatu palaute on ollut hirveän positiivista”, Rastas hymyilee.

”Tämä on loistava tapa tutustuttaa lapset kulttuuripalveluihin ja nykytaiteeseen. Ohjattu vierailu taidemuseoon oman luokan kanssa voi parhaassa tapauksessa toimia alkupisteenä elämänmittaiselle kulttuurisuhteelle.”

Boksista oikeaan maailmaan

Taideretkestä on muodostumassa perinne – tokaluokkalaisten vaellusta kohti Kiasmaa ja Musiikkitaloa osataan Helsingissä jo odottaa. Maria Saarikoski iloitsee jatkuvuudesta, joka on mahdollistanut pitkäkestoisen ja monipuolisen yhteistyön Juhlaviikkojen ja Aallon kanssa. Yhteistyöprojekti on tärkeä myös Aallon kuvataidekasvatukselle.

”Tällainen tekeminen on juuri sitä, mistä Aallon opetuksessa on kysymys: viedään opiskelijat ulos boksista oikeaan maailmaan tekemään isoja, tärkeitä projekteja eri asiantuntijoiden ja hyvin mahdollisesti tulevien työnantajien kanssa. Nykyään puhutaan paljon yritysyhteistyöstä, mutta kannattaa muistaa, miten tärkeät suhteet meillä on myös julkisiin toimijoihin”, Marja Rastas korostaa.

Koululaisille taideretki tarjoaa ikimuistoisen kokemuksen, mutta ötököiden reittien miettimisessä on kyse paljon muustakin.

”Nykytaide on oppimisympäristönä ilmiölähtöinen: siinä ei lähdetä tekniikasta vaan ilmiöstä, jota yritetään eri keinoin ymmärtää. Uusissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on sama idea: aineiden rajat hälvenevät, ja yhdessä tekeminen korostuu”, Rastas selittää.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: