Huippusuosittu Twitter-konferenssi saa jatkoa 8. maaliskuuta – luvassa 16 tuntia aivotutkimusta

Pääesitelmien aiheita ovat muun muassa sosiaaliset aivot ja tunteiden vaikutus puheen tuottamiseen.
braintc_fi_fi.png

Aivotutkimusta käsittelevä Brain Twitter Conference (#brainTC) sai alkunsa viime vuonna, jolloin 600 000 Twitter-käyttäjää pääsi osalliseksi neurotieteen uusimmista saavutuksista. Suosittu konferenssi järjestetään myös tänä vuonna 8. maaliskuuta, osana kansainvälistä aivoviikkoa. Konferenssia voi seurata Twitterissä hashtagilla #brainTC, tapahtuman oma tili on @RealBrainTC.

Tänä vuonna pääesitelmät pitävät kuusi maailmankuulua tutkijaa neurotieteen eri aloilta. Esimerkiksi TED-puheistaan tunnetut Rebecca Saxe (MIT) ja Sophie Scott (UCL) ovat puhujien joukossa. Saxen esityksen aihe on sosiaaliset aivomme, kun taas Scott kertoo, miten tunteet vaikuttavat puheen tuottamiseen.

Twitter-konferenssin aikana tutkijat esittelevät tutkimuksensa kuuteen twiittiin pakattuna. Esitelmissä nähdään mitä luovimpia tapoja esittää tiedettä tiiviissä muodossa – odotettavissa on niin kuvia, emojeita kuin videoitakin. Tärkeässä osassa on myös vuorovaikutus: niin tutkijat kuin maallikot voivat esitelmien lomassa kommentoida ja esittää kysymyksiä tutkimuksesta.

Brain Twitter Conference syntyi tarpeesta viestittää tieteestä avoimesti ja ilmaiseksi. Tavallisesti tieteelliset tulokset julkaistaan ja niistä keskustellaan eri alojen konferensseissa, joihin on korkeat osallistumismaksut. Konferensseihin osallistuminen on hankalaa ja kallista myös matkustamisen näkökulmasta, ja samalla se on myös haitallista ympäristölle.

Twitterissä järjestettävä neurotieteen konferenssi tähtää avoimuuteen ja moniäänisyyteen. Kuka tahansa tutkijapiirien ulkopuoleltakin voi osallistua maksutta Twitter-konferenssiin, jopa nimimerkin suojista. Se mahdollistaa moniäänisen keskustelun neurotieteessä; myös vähemmistöjen äänet saadaan kuuluviin. Parhaimmillaan tämä kaikki lisää neurotieteen vaikuttavuutta, ja samalla vie tieteenalaa eteenpäin.

Konferenssin pääjärjestäjät ovat joukko tutkijoita Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitokselta, ja tänä vuonna tiimissä on mukana myös kaksi tutkijaa Harvard Medical Schoolista Bostonista.

Lisätietoa: https://brain.tc

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.