Uutiset

Henry Tirri: Teknologialiiketoiminnan skaalaaminen vaatii vahvaa strategista ja psykologista osaamista

Hyvä professori tai liiketoimintajohtaja jakaa viisautta, joka karttuu vain vuosien myötä.
Henry Tirri. Kuva: Terhi Ollikainen
Erittäin kokenut teknologiajohtaja ja professori Henry Tirri haluaa opettaa opiskelijoille sen, mitä oikeasti tapahtuu, kun halutaan skaalata liiketoimintaa. Kuva: Terhi Ollikainen

Globaalissa liiketoiminnassa teknologiajohtajana sekä akateemisessa maailmassa professorina erittäin kokenut Henry Tirri on säännöllinen opettaja tietojärjestelmätieteen professori Matti Rossin luennoilla. Tänä syksynä hän opetti maisteri- ja tohtoritason Critical Issues in Information Systems Research -kurssilla. Kurssilla pureuduttiin teknologialiiketoiminnan laajentamisen monimuotoisuuteen.

Henry Tirri kertoo, että he Matin (Rossi) kanssa sopivat yli viisi vuotta sitten, että etsivät ja löytävät hänelle silloin vielä Aalto-yliopistossa varsin uuden Executive in Residence -position. EiR-positiot olivat silloin sekä varsin uusia että harvinaisia, eikä niitä ole montaa tänäkään päivänä. 

”Olin silloin niin sanotusti töiden välissä ja mietin, mitä alan tehdä seuraavaksi. Minulla oli halu tehdä yhteistyötä korkeakoulujen kanssa, osittain oman taustani takia, ja osittain siksi, että kaikki työni olivat sellaisia, että tein yhteistyötä akateemisen maailman kanssa. Siitä sitten syntyi ajatus, että aina silloin tällöin voisin opettaa jotain Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelujohtamisen laitoksella. Intensiivikurssit sopivat parhaiten, koska asun Yhdysvalloissa. Tuon opetukseen nimenomaan vahvan kokemukseni liikemaailmasta.” 

Käytäntö on paljon muutakin kuin mitä teoriassa opitaan

Henry Tirrin ja Matti Rossin yhteistyökokeilu on ollut erittäin toimivaa, ja heidän kokemustensa pohjalta tällaista yritysmaailman edustajan aktiivista osallistumista kursseille kannattaisi laajentaa. 

”Olen koulutukseltani tietojenkäsittelytieteilijä ja professuurini Helsingin yliopistossa ja Stanfordissa keskittyi tekoälyyn. Näitä en ole kuitenkaan halunnut opettaa, koska Aallosta löytyy erittäin päteviä professoreita näissä asioissa. En ole ylipäänsäkään kiinnostunut opettamaan mitään tiettyä sisältöä, kuten alustatalouden ekonomiaa, vaan haluan sen sijaan yrittää tarjota pitkän kokemukseni tuomaa osaamistani. Olen työskennellyt 20 vuotta akateemisessa maailmassa, ja toiset 20 vuotta liike-elämässä, joten niistä vuosista tuon mielelläni oppeja Aaltoon.”

Henry Tirri haluaa opettaa opiskelijoille sen, mitä oikeasti tapahtuu, kun halutaan skaalata liiketoimintaa. Näistä asioista luetaan teoriassa oppikirjoista, mutta käytäntö on paljon jotain muutakin. 

”Haluan kertoa, minkälaisiin asioihin pitää kiinnittää huomiota. Niinpä esimerkiksi tällä tämän syksyn kurssilla olemme puhuneet sellaisista asioista kuin yrityksen strategia ja missio ja visio, ja siitä, miten yritystä johdetaan, jos yrityksen henkilöstön määrä kasvaa esimerkiksi 100 ihmisestä tuhanteen tai kahteen tuhanteen. Globaalin liiketoiminnan monimutkaisuuden ymmärtäminen on tärkeää ja ilmeisen haastavaa. Olenkin miettinyt, että onkohan niin, että esimerkiksi geopolitiikan ja regulaation valtavaa vaikutusta globaaliin liiketoimintaan joko käsitellään kursseilla yllättävän vähän tai sitten opiskelijat eivät ymmärrä sitä. Näihin asioihin liittyy myös sekä psykologiaa että talouden ymmärtämistä.” 

Esitystaitoihin tulee satsata

Kurssilla tehtiin projektityöt, joissa oli tarkoitus skaalata teknologialiiketoimintaa. Henry Tirri kuunteli projektitöiden loppuesitykset ja kertoo ajatelleensa, että lähtökohdiltaan hyvin monimuotoiset opiskelijaryhmät olivat saaneet aikaan ihan hyviä suunnitelmia.

”Esitykset olivat melko hyviä, mutta samalla huomasin, että tiedolle on tarvetta. Jos nyt ajattelen, että opiskelijat ovat siirtymässä tästä liike-elämään, niin melkoinen oppimiskäyrä tarvitaan, jotta he syvällisesti ymmärtävät skaalaamisen monimuotoisuuden. Myös esityksen pitämiseen tarvitaan jäntevyyttä. Jos halutaan, että päättävässä asemassa olevat johtajat kuuntelevat esityksen niin, että sillä voi olla vaikutusta, on esityksen hyvä olla jopa vähän yliampuva, ja koko ajan pitää olla tavoite mielessä. Esitys ei saa polveilla liikaa ja loppuyhteenvedon tulee olla erittäin selkeä.”

Henry Tirrin mukaan nuoret ja innokkaat tekijät tai tutkijat voivat olla sekä älykkäämpiä että nokkelampia työssään kuin pitkän uran tehneet, mutta viisautta ei voi nopeuttaa. ”Viisauden jakaminen on sekä hyvän professorin että liiketoimintajohtajan taito silloin, kun kouluttaa esimerkiksi seuraajiaan. Viisaus ja kokemus karttuvat ajallaan.”

Tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Tieto- ja palvelujohtamisella viitataan tiedon ja digitaaliteknologian luovaan hyödyntämiseen liiketoiminnassa ja siirryttäessä teollisesta tuotannosta palveluvoittoiseen tuotantoon.

Lue lisää
Two business students, one is holding a laptop, discussing with the Professor after his lecture. Another group of students talk in the background.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.