Helsinki School vie valokuvaajia menestyksekkäästi maailmalle

Valokuvauksen vientihanke Helsinki School juhlii 20-vuotista toimintaansa ja esittäytyy laajalla kansainvälisellä ohjelmalla.
Helsinki School -juhlakirjan kansikuvana on Jyrki Parantaisen teos Personal Museum.

– Suomalainen valokuvataide on nykyisin tunnetumpaa ulkomailla kuin kotimaassa, sanoo Adjunct Professor Timothy Persons Aalto-yliopistosta.

– Olemme vuosittain esillä Euroopan tärkeimmillä taidemessuilla, valokuvaajiemme teokset käyvät hyvin kaupaksi, ja he saavat kutsuja merkittäviin ulkomaisiin gallerioihin ja näyttelyihin. Menestyksemme ei kuitenkaan perustu myytyjen teosten määrään vaan ainutlaatuiseen opetusmetodiin.

Timothy Persons johtaa Helsinki School -hanketta Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Laman aikaan 1990-luvun alussa Taideteollisessa korkeakoulussa käynnistynyt konsepti asetti tähtäimen korkealle: nuorten suomalaisten valokuvaajien kansainväliseen menestymiseen.

– Tuo tähtäin on nyt saavutettu, ja metodi osoitettu toimivaksi. Lisäksi Helsinki School on yhtäjaksoisesti pisimpään toiminut valokuvauksen koulutuskonsepti Euroopassa ja jopa maailmanlaajuisesti tarkasteltuna.

Personsin mukaan tärkeimmät opit voidaan tiivistää neljään englannin kielestä johdettuun c:hen: content, commitment, collaboration ja communication. Ensimmäisellä hän tarkoittaa töiden sisältöä ja omaleimaisuutta. Toiseksi tekijöiden tulee sitoutua taiteen kansainvälisiin laatustandardeihin, pelkkä kansallinen taso ei riitä. Lisäksi Persons korostaa yhteistyön ja kommunikaation merkitystä. Taiteilijan tulee osata esitellä työtään ja teoksiaan ammattimaisesti.

– Vahvuutemme on eri taiteilijasukupolvien välisessä vuorovaikutuksessa, opetuksen kautta välittyvässä tietotaidon soveltamisessa käytäntöön, vilkkaassa julkaisu- ja näyttelytoiminnassa sekä monipuolisessa yhteistyöverkostossa.

Juhlavuoden ohjelmaa Euroopassa

Helsinki Schoolissa on tällä hetkellä mukana viitisenkymmentä valokuvaajaa, jotka kaikki ovat Aalto-yliopiston alumneja tai opiskelijoita. Joukossa on alan vakiintuneita kärkinimiä kuten Elina Brotherus, Hannu Karjalainen, Ola Kolehmainen, Susanna Majuri ja Jorma Puranen.

Taiteilijoita edustava galleria sijaitsee Berliinissä, jossa järjestetään vuosittain kuusi näyttelyä. Parhaillaan esillä on valokuvataiteen professori Jyrki Parantaisen yksityisnäyttely Maa, jonka avajaisiin suorastaan jonotettiin, kertoo Persons. Galleriassa ovat tänä vuonna esillä myös Aino Kanniston ja Ulla Jokisalon yksityisnäyttelyt sekä useita ryhmänäyttelyitä.

Valokuvaajat ovat saaneet jalansijaa Berliinissä myös Kunstlerhaus Bethanien -residenssitoimintaan. Paikoista käydään kovaa kansainvälistä kilpailua taiteilijoiden ja taiteenalojen kesken. Residenssin ensimmäiset suomalaistaiteilijat ovat valokuvauksen opiskelijat Mikko Rikala ja Tanja Koljonen. Heidän puolen vuoden residenssikautensa huipentuu Bethaniessa juuri auenneeseen näyttelyyn.

Suurten kansainvälisten taidemessujen – kuten ARCO Madrid, Unseen Amsterdam, ViennaFair ja Paris Photo – lisäksi Helsinki Schoolin taiteilijoilla on vuoden mittaan yksityis- ja ryhmänäyttelyitä ympäri Eurooppaa. Esimerkiksi Lontoossa ovat esillä Ola Kolehmainen ja Niko Luoma, Pariisissa puolestaan Anni Leppälä ja Joakim Eskildsen. Nuorista kuvaajista koostuvan Maanantai Kollektiivin näyttely on esillä Brysselissä.

Juhlavuoden kunniaksi Helsinki School julkaisi myös laajan monografian The Helsinki School – From the Past to the Future yhdessä saksalaisen kustantajan Hatje Cantzin kanssa. Kirja luo katsauksen Helsinki Schoolin alkuvaiheista tähän päivään. Mukana on artikkeleita kansainvälisiltä kulttuurivaikuttajilta.

Lisätietoja:
Professori Jyrki Parantainen puh. +358 40 508 1081, [email protected]
Adjunct Professor Timothy Persons, puh. +49 151 4194 0900
helsinkischool.fi

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.