Heli Salomaan pelisuunnittelun puvustuksen uraauurtavalle lopputyölle kolme tunnustusta

Elokuvataiteen laitoksen taiteen maisteri Heli Salomaan opinnäyte on saanut kolme tunnustusta.
Kuva: Veera Konsti

Salomaalle myönnettiin Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun publiikissa keskiviikkona 13. kesäkuuta dekaanin palkinto sekä Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahaston Metex-palkinto parhaasta opinnäytetyöstä. Lisäksi Salomaan lopputyö "Video Games and Costume Art - Digitalizing Analogue Methods of Costume Design" on valittu yhdeksi Aalto-yliopiston parhaista maisteritason opinnäytteistä tänä vuonna. 12 ansioitunutta lopputyötä on esillä Game Changers -näyttelyssä Otakaari 1X:n Beta Space galleriassa 15.6. saakka.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtosen mukaan Salomaan opinnäyte on sekä pukusuunnittelun että peliteollisuuden näkökulmasta digitaalisen hahmosuunnittelun pioneerityö. “Työ tuo näkyväksi, miten pukusuunnittelu rikastuttaa pelin tarinankerronnallista arvoa, ja osoittaa pukusuunnittelun ammattilaisten tarpeen peliteollisuudessa. Salomaan opinnäyte avaa uusia näkökulmia myös perinteiseen pukusuunnitteluun vapauttamalla henkilöhahmojen suunnittelun vartalon sekä fysiikan lakien tuottamista rajoitteista.”

Salomaan havainnot ovat syntyneet hänen omista kokemuksistaan Remedy Entertainment -peliyhtiön hahmojen suunnittelutiimissä. Salomaa tutki pukusuunnittelun ja hahmosuunnittelun prosesseja 3D-grafiikkaa hyödyntävissä AAA-peleissä, joissa käytetään fotorealistisia ihmishahmoja tai tyyliteltyä realismia. Tutkimuksen tuloksena hän kehitti uuden pukusuunnittelun tuotantolinjan (Costume Production Pipeline) peliteollisuuden käyttöön.

Metex-rahaston palkintolautakunnan puheenjohtaja Jussi Neuvon mukaan poikkitieteellinen raati päätyi palkitsemaan Salomaan lopputyön, sillä peliteollisuus on Suomessa kasvanut alaksi, jonka työllistävä vaikutus on koko ajan suurempi. “Pelaaminen on merkittävää ajanvietettä ja siksi pelien visuaalinen ja virtuaalinen ympäristö on sosiologisesti kiinnostavaa. Pelihahmojen ulkoisella designilla ja pukeutumisella voidaan kertoa tarinoita. Työ osoittaa, miten perinteinen vaatesuunnittelu voi laajentua digitaaliseen ympäristöön, ja samalla syntyy täysin uudenlaisia työtehtäviä”, Neuvo kuvailee palkitsemisperusteita.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto jakaa vuosittain 5 000 euron arvoisen Metex-palkinnon huipputason opinnäytetyöstä, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai aiheeltaan edistää suoraan tai epäsuorasti muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.  

“Työ on relevantti peliteollisuuden hahmojen suunnittelijoille ja johtotehtävissä oleville. Myös vaatesuunnittelun opiskelijoiden olisi tärkeätä tutustua tähän työhön”, Neuvo kiteyttää.

Lue lisää:

techfinland100.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Human City Design Award Antti Ahlava Kuva: Anna Aminoff
Kampus, Palkitut, Yliopisto Julkaistu:

Koulu palveluna sai Human City Design Award -palkinnon

Palkinto on tunnustus kestävämmän yhteisön ja ympäristön luomisesta.
Opiskelijoita työn touhussa Oppimiskeskuksessa. Kuva: Unto Rautio
Palkitut Julkaistu:

Jenny ja Antti Wihurin rahastolta apuraha useille Kauppakorkeakoulun tutkijoille

Rahasto haluaa sekä ylläpitää tieteellisen ja taiteellisen toiminnan perusedellytyksiä että mahdollistaa kokeilevia hankkeita.
Kauppakorkeakoulun Vuoden väitöskirjatutkija Iiris Saittakari
Palkitut Julkaistu:

Iiris Saittakarin väitöskirjalle tunnustusta

KTT Iiris Saittakarin kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirja "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?” arvioitiin Kauppakorkeakoulun parhaaksi väitöskirjaksi vuonna 2018.
Erik Lindahl: Palikat, kuva: Messukeskus
Palkitut Julkaistu:

Habitare-suunnittelukilpailun voittajiksi Erik Lindahl sekä Kadri Kallaste ja Pinja Koskelin

Kilpailun päätuomarina toiminut Stefan Diez valitsi voittajat neljästä finalistista.