Uutiset

Heli Salomaan pelisuunnittelun puvustuksen uraauurtavalle lopputyölle kolme tunnustusta

Elokuvataiteen laitoksen taiteen maisteri Heli Salomaan opinnäyte on saanut kolme tunnustusta.
Kuva: Veera Konsti

Salomaalle myönnettiin Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun publiikissa keskiviikkona 13. kesäkuuta dekaanin palkinto sekä Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahaston Metex-palkinto parhaasta opinnäytetyöstä. Lisäksi Salomaan lopputyö "Video Games and Costume Art - Digitalizing Analogue Methods of Costume Design" on valittu yhdeksi Aalto-yliopiston parhaista maisteritason opinnäytteistä tänä vuonna. 12 ansioitunutta lopputyötä on esillä Game Changers -näyttelyssä Otakaari 1X:n Beta Space galleriassa 15.6. saakka.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Anna Valtosen mukaan Salomaan opinnäyte on sekä pukusuunnittelun että peliteollisuuden näkökulmasta digitaalisen hahmosuunnittelun pioneerityö. “Työ tuo näkyväksi, miten pukusuunnittelu rikastuttaa pelin tarinankerronnallista arvoa, ja osoittaa pukusuunnittelun ammattilaisten tarpeen peliteollisuudessa. Salomaan opinnäyte avaa uusia näkökulmia myös perinteiseen pukusuunnitteluun vapauttamalla henkilöhahmojen suunnittelun vartalon sekä fysiikan lakien tuottamista rajoitteista.”

Salomaan havainnot ovat syntyneet hänen omista kokemuksistaan Remedy Entertainment -peliyhtiön hahmojen suunnittelutiimissä. Salomaa tutki pukusuunnittelun ja hahmosuunnittelun prosesseja 3D-grafiikkaa hyödyntävissä AAA-peleissä, joissa käytetään fotorealistisia ihmishahmoja tai tyyliteltyä realismia. Tutkimuksen tuloksena hän kehitti uuden pukusuunnittelun tuotantolinjan (Costume Production Pipeline) peliteollisuuden käyttöön.

Metex-rahaston palkintolautakunnan puheenjohtaja Jussi Neuvon mukaan poikkitieteellinen raati päätyi palkitsemaan Salomaan lopputyön, sillä peliteollisuus on Suomessa kasvanut alaksi, jonka työllistävä vaikutus on koko ajan suurempi. “Pelaaminen on merkittävää ajanvietettä ja siksi pelien visuaalinen ja virtuaalinen ympäristö on sosiologisesti kiinnostavaa. Pelihahmojen ulkoisella designilla ja pukeutumisella voidaan kertoa tarinoita. Työ osoittaa, miten perinteinen vaatesuunnittelu voi laajentua digitaaliseen ympäristöön, ja samalla syntyy täysin uudenlaisia työtehtäviä”, Neuvo kuvailee palkitsemisperusteita.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto jakaa vuosittain 5 000 euron arvoisen Metex-palkinnon huipputason opinnäytetyöstä, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai aiheeltaan edistää suoraan tai epäsuorasti muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.  

“Työ on relevantti peliteollisuuden hahmojen suunnittelijoille ja johtotehtävissä oleville. Myös vaatesuunnittelun opiskelijoiden olisi tärkeätä tutustua tähän työhön”, Neuvo kiteyttää.

Lue lisää:

techfinland100.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

professor Habets and professor  Schlecht holding the best paper award certificate
Palkitut Julkaistu:

Professori Sebastian J. Schlecht palkittiin parhaasta artikkelista WASPAA-konferenssissa

Palkinto jaettiin IEEE:n signaalinkäsittelyn ja akustiikan alan konferenssissa. Tutkimus ratkaisi vuosikymmeniä vaivanneen ongelman keinotekoisessa jälkikaiussa.
Koneen Säätiön logo mustalla pohjalla
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koneen Säätiö myönsi apurahoja tutkijoille ja taiteilijoille

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkijoiden ja taiteilijoiden saamat, aiempaa suuremmat apurahat mahdollistavat pitkäjänteisen työskentelyn.
Suomen Leijonan komentajamerkki
Palkitut Julkaistu:

Aaltolaiset saavat kunniamerkkejä itsenäisyyspäivänä 2019

Suomen Leijonan komentajamerkin saavat provosti Kristiina Mäkelä, dekaani Ingmar Björkman ja prof. Martti Mäntylä.
Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.