Health Capital Helsingille merkittävä rahoitus

Tavoitteena on tukea alan yritysten syntyä, kasvua ja kansainvälistymistä.
hch_logo_www_fi_fi.jpg

Health Capital Helsinki (HCH) on saanut merkittävän rahoituskokonaisuuden life science - ja terveysteknologia-alan kehittämiseen. Tavoitteena on tukea alan yritysten syntyä, kasvua ja kansainvälistymistä. Rahoitettujen kahden hankkeen kokonaissuuruus on hieman yli miljoona euroa. Työ- ja elinkeinoministeriö tukee kehittämistyötä noin puolella miljoonalla ja Hämeen ELY-keskus kahdellasadallatuhannella eurolla.

Vuoden 2017 alussa käynnistyneissä hankkeissa luodaan Suomeen räätälöity huipputason kehitysohjelma life science - ja terveysteknologia-alan tutkijoille ja startup-yrityksille. Kokonaisuuden keskeisenä tavoitteena on parantaa alan tutkijoiden, yrittäjien ja yritysten avainhenkilöiden valmiuksia rakentaa kansainvälisesti kilpailukykyistä, kasvavaa liiketoimintaa.

”Käynnistyneillä hankkeilla parannetaan life science- ja terveysteknologia-alan tutkijoiden ja startup-yritysten kaupallistamisosaamista ja vahvistetaan yritysten pääomasijoituskelpoisuutta ja kansainvälisiä verkostoja”, kuvailee Health Capital Helsingin Senior Business Advisor Pasi Sorvisto.

Kokonaisuuteen sisältyy pääosin työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama mentorointiprosessi ja kyvykkyyksien kehittämishanke (SPARK Finland), joka toteutetaan työ- ja elinkeinoministeriön, Health Capital Helsingin ja Tampereen yliopiston yhteisenä kehittämistyönä. Tässä hankkeessa kansainväliset asiantuntijat valmentavat tutkijoita ja kliinisen hoitotyön ammattilaisia ideoidensa kaupallistamiseen sekä hiovat osallistujien tuotekehitys- ja liiketoimintataitoja. Hankkeeseen on haettu mallia useista kansainvälisesti menestyneistä liiketoiminnan rakentamisen ohjelmista, muun muassa Stanfordin yliopiston kehittämästä SPARK-prosessimallista.

Pääosin ELY-keskuksen rahoittamassa, Uudellamaalla toteutettavassa toisessa hankkeessa puolestaan alkuvaiheen yritykset saavat kansainväliseltä asiantuntijaverkostolta toimialakohtaista neuvontaa ja tukea muun muassa liiketoimintamallinsa ja kansainvälisen yhteistyöverkostonsa kehittämiseen. Hanke koostuu Suomessa toteutettavista seminaari- ja koulutusosioista sekä käytännön valmennusjaksoista, jotka järjestetään Yhdysvalloissa ja Saksassa.

Terveysteknologia- ja life science -ala on Suomen johtava huipputeknologian ala, jonka vienti on viime vuosina ollut jatkuvassa kasvussa. Uudellamaalla terveysteknologia, lääkeala ja life science -ala työllistävät tällä hetkellä yhteensä 12 000 henkilöä ja alojen kokonaisliikevaihto on noin 5,5 miljardia. Toistaiseksi kansainvälisiä kasvuyrityksiä on kuitenkin Suomessa melko vähän. Kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa menestyminen vaatii yrityksiltä kansainvälistä liiketoimintaosaamista ja markkinoiden ymmärtämistä.

”Nyt käynnistetyn kehitystyön tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseutu ja Suomi Pohjois-Euroopan life science- ja terveysteknologia-alan tutkimuksen ja liiketoiminnan tärkeimmäksi keskukseksi sekä lisätä alan työpaikkoja ja kasvuyrityksiä koko maassa”, Helsingin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva kertoo. Kehitystyö tukee hallituksen terveysalan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kärkihankelinjauksia.

Health Capital Helsinki (HCH) on pääkaupunkiseudun life science- ja terveysteknologia-alojen tutkimuksen, osaamisen ja liiketoiminnan keskittymä, jonka ovat perustaneet Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja HUS. HCH toimii Helsinki Business Hubissa, joka on Helsingin seudun elinkeinoyhtiö ja edistää ulkomaisten yritysten sijoittumista sekä innovaatiovetoisten yritysten kasvua ja kehittymistä Helsingin seudulla.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.