Haluatko pelaamalla osallistua kvanttitietokoneen rakentamiseen? Tervetuloa testaamaan Quantum Gardenia 16. marraskuuta alkaen!

Quantum Garden on interaktiivinen taideteos, joka auttaa kvanttifysiikan tutkijoita kvanttiporttien kehittämisessä.
Quantum Garden

Quantum Garden on monitieteinen tutkimus- ja taideteos, joka houkuttelee ohikulkijoita koskettamaan, osallistumaan, pelaamaan ja samalla vaikuttamaan tutkimukseen, jossa ratkotaan kvanttiteknologian keskeisiä tutkimuskysymyksiä.

Taideteoksen on toteuttanut valopohjaisista peliteoksistaan tunnettu pelitaiteilija Robin Baumgarten. Teos on suunniteltu yhteistyössä Suomen kvanttiteknologian huippuyksikön fyysikoiden kanssa Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston professorin Sabrina Maniscalcon johdolla.

Quantum Garden on paljon enemmän kuin taideinstallaatio. Quantum Garden on yhdistetty ”mustaan kvanttilaatikkoon” (Quantum Black Box), Turun yliopiston kvanttiteknologian tutkimusryhmän voimin kehitetty edistyksellinen ohjelmisto. Quantum Black Box kerää informaatiota ja prosessoi jokaisen Quantum Garden -installaation kosketuksen ja hyödyntää sitä tieteellisen ongelmanratkaisun optimoinnissa.

Pelaajat auttavat Quantum Gardenin avulla tutkijoita simuloimaan monimutkaista ja ajassa muuttuvaa kvanttifysiikan tutkimusongelmaa, jonka ratkaiseminen on yksi avainkysymyksistä loogisten kvanttiporttien kehittämistyössä. Kvanttiportit ovat tärkeitä kvanttitietokoneen rakennusosia.

Quantum Garden on mukana myös Lux Helsingin #valohaasteessa.

Taideteoksen tiedot:

• Teoksen kuraattorina toimii pelitutkija Annakaisa Kultima Aalto-yliopiston median laitokselta.
  • Taiteilija on Robin Baumgarten
  • Avoinna yleisölle 16.11.–14.12.2018 Otaniemen A Bloc -ostoskeskuksen aulassa, Otaniementie 12.
  • Kvanttiteknologian tutkijoita ovat professori Sabrina Maniscalco ja Turun yliopiston tutkijat Nicola Lo Gullo, Matteo Rossi, Francesco Cosco ja Walter Talarico.

Projekti toteutetaan Aalto-yliopiston perustieteiden sekä taiteiden ja suunnittelun korkeakoulujen yhteistyönä. Teosta rahoittavat Aalto Centre for Quantum Engineering, Aalto-yliopisto, Euroopan komission QPlay-projekti.

Yhteyshenkilöt

Sabrina Maniscalco, professori
www.tqt.fi; www.tcqp.fi; www.qtf.fi

Annakaisa Kultima, pelitutkija

Kuvamateriaalia

URL kopioitu

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.