Haku auki Kristallikukkia peilisalissa –kurssille

Kurssi on ainutlaatuinen mahdollisuus käsillä tekemiseen ja näyttelyn rakentamiseen moniosaavissa ryhmissä – tieteitä unohtamatta.

Kristallikukkia peilisaleissa –kurssi - MS-E1000 Crystal Flowers in Halls of Mirrors: Mathematics meets Art and Architecture - on avoin kaikille kandiopiskelijoista tohtorikoulutettaviin, matematiikan ja tekniikan aloista taiteisiin ja kemiasta liiketoimintaan. Kurssille otetaan korkeintaan 50 opiskelijaa motivaatiokirjeiden perusteella, ja haku on auki 15.12. saakka. Kurssi on 10 opintopisteen suuruinen, ja se järjestetään joka toinen vuosi.

Kurssin toteutusta on suunniteltu yhdessä EMMAn, Espoon modernin taiteen museon, intendentti Reetta Kalajon ja Espoon kulttuurikeskuksen kulttuurituottaja Sanna Katajavuoren kanssa. Kurssilla on useita vierailevia luennoitsijoita. Esimerkiksi EMMAn asiantuntijat ja sopimustaiteilijat tuovat esiin taiteellisia ja teknisiä näkökulmia näyttelyn suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyen. Paul Jackson Tel Avivista tulee pitämään opiskelijoille työpajan ja samalla yleisöluennon taittelun taiteesta ja tieteestä (The Art and Science of Folding). Arkkitehtuurin näkökulmaa kurssille tuovat professori Toni Kotnik ja näyttelyn tuottamisesta vastaava Pablo Riquelme taustajoukkoineen.

”Kurssi keskittyy näyttelyn tekemiseen, joka toteutetaan Espoon kulttuurikeskuksessa. Kurssille osallistuminen vaatii enemmän sitoutumista kuin pelkästään teoreettinen kurssikokonaisuus, koska se tehdään ryhmätyönä”, sanoo kurssista vastaava vanhempi yliopistonlehtori Kirsi Peltonen.

Kurssille voi hyvin osallistua myös lyhyen matematiikan taustalla. Jokaiseen ryhmään tulee mahdollisimman eri tavoin lahjakkaita opiskelijoita. Kurssi onkin ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä muiden alojen ihmisten todellisuutta ja päästä tekemään käsillä.

Kirsi Peltonen

Matematiikkaa opiskeleva Mateo Rendon Jaramillo osallistui kurssille keväällä 2017, ja taide tuli sen jälkeen olennaiseksi osaksi hänen elämäänsä.

”Kurssi oli loogisiin asioihin keskittyneelle, yleensä yksin työskentelevälle matemaatikolle huikea mahdollisuus. Kurssilla tutustuin eri asioista kiinnostuneihin ihmisiin, kuten taiteilijoihin, arkkitehteihin ja muotisuunnittelijoihin – ja he kaikki olivat innostuneita myös matematiikasta. Käsitteellistäminen yhdistää kaikkia kurssilaisia aistielementtien, hyvän vuorovaikutuksen, huumorin ja uteliaisuuden lisäksi: matematiikka on käsitteellistämistä ja jokainen taiteilija osaa käsitteellistää ideansa.”

Megan McGlynn suoritti jo matematiikkaa, taiteita, suunnittelua ja arkkitehtuuria yhdistävät, Math & Arts sivuainekokonaisuuteen kuuluvat, Spatial Structures ja Shapes in Action -kurssit. Hän opiskelee parhaillaan taiteen maisteriksi ja hakee tulevalle Kristallikukkia peilisalissa -kurssille.

”Math & Arts –kurssien tavoite on mielestäni osoittaa eri taustoista tuleville opiskelijoille, että matemaattinen tutkiminen on mahdollista monen tasoisille osaajille. Tieteet ovat aina kiinnostaneet minua, ja olen tottunut ammentamaan muilta aloilta tietoa taiteeseeni. Matematiikkaa ja taiteita yhdistävä kurssi on unelmien täyttymys."

Matematiikkaa ja taiteita yhdistävä kurssi on unelmien täyttymys.

Megan McGlynn

Kulttuurikeskuksen tilat ovat näyttelyn rakentamisen helpottamiseksi mallinnettu professori Hannu Hyypän johtaman Laserkeilauksen huippuyksikön toimesta, ja yhteistyötä jatketaan kurssin aikana.

Lisätietoa kurssin aiemmista toteutuksista ja Math & Arts kokonaisuudesta.

llmoittautuminen Oodissa.

Motivaatiokirjeet liitetään kurssin MyCourses-sivulle.

Kirsi Peltonen
Vanhempi yliopistonlehtori

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille