Hackathonissa kehitettiin julkisia palveluita tavoitteellisesti ja nopeasti

Kurssi edesauttaa julkisen sektorin digitalisaatiota, luo kokeilukulttuuria ja uudistaa opetusmenetelmiä.
Hackathonissa tiimit pitchasivat muutaman kerran ideoitaan asiakasorganisaatioille.

Aalto-yliopisto järjestää keväällä 2016 monitieteisen kurssin yhdessä Verohallinnon, Väestörekisterikeskuksen, HUSin eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ja Accenturen kanssa. Osana tätä kurssia järjestettiin 28.–30.1. Otaniemen Urban Millissä 24 h:n Hackathon-tapahtuma.

– Mahtavan energisoiva tapahtuma. Harvoin opiskelijat pääsevät työskentelemään näin tiiviisti asiantuntijoiden kanssa. Välittömän palautteen lisäksi he saivat käydä läpi koko tunteiden kirjon epätietoisuudesta onnistumisen iloon, Professor of Practice Katariina Kemppainen Kauppakorkeakoulun Tieto- ja palvelutalouden laitokselta kertoo.

Tapahtumassa vieraillut Rovion Peter Vesterbacka muistutti opiskelijoille, että Hackathoneista voi saada myös kannattavaa liiketoimintaa eikä vain opintopisteitä.

Hackathon päästi valloilleen luovuuden ja digitaalisen innovaation

Organisaatiot ovat haastaneet opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka helpottavat asiointia ja lisäävät verkko- ja mobiilipalveluiden käyttöä.

– Henkilötiedoista huolehtiminen ei välttämättä kuulosta kovin innostavalta, mutta prosessin automatisointi, jolla tiedot saadaan pidettyä ajan tasalla, on kaikkea muuta kuin tylsää. Tätä automatisointia haluamme kehittää edelleen ja sen vuoksi olemme mukana kurssilla, kehittämispäällikkö Pekka Rehn Väestörekisterikeskuksesta sanoo.

Verohallinnon tietohallintojohtaja Markku Heikura puolestaan kertoo, että jo yli puolet Verohallinnon asiakkaista asioi verkossa, mutta että jatkossa he haluavat hyödyntää entistäkin enemmän sosiaalisen median kanavia ja neuvontapalveluita chatissä. Näihin liittyvien ratkaisujen saaminen on Verohallinnon tavoitteena kurssille osallistumisessa.

– Työstämme tiimin kanssa Verohallinnon casea. Kehitimme täysin uuden Veropalvelut keltanokille -portaalin (“Tax for Dummies”), jolla esittelemme tosielämän caseja ja käyttäjätarinoita, jotta kaikilta asiakkailta poistuisi lomakkeiden täyttämiseen yhdistyvät epävarmuuden tunteet. Haluamme, että asiointi vero.fi:ssä koetaan niin vaivattomaksi, että asiakkaiden fyysiset käynnit Verohallinnon toimistoissa vähenevät merkittävästi, muotoilun opiskelija Martina Bonetti kertoo. Lisäksi Bonetti kuvailee innostuneesti, miten Hackathonissa lähdettiin liikkeelle tyhjästä, kunnes sitten eloisassa ja inspiroivassa ympäristössä alkoi syntyä ideoita, jotka jalostuivat aina vain kirkkaammiksi.

HUSista kurssiin osallistuu peräti kolme yksikköä eli Lastensairaala, Kuvantaminen ja Kehittämisyksikkö.

– Toivomme opiskelijoilta kehitysideoita mm. vauvaperheiden digitaalisiin palveluihin sekä lähetteiden laatua parantavaa palautekanavaa perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon väliseen lähetetoimintaan, uuden Lastensairaalan toiminnallisuuden suunnittelusta vastaava Pekka Lahdenne kertoo.

Kurssi jatkuu luennoilla ja tiiviillä ryhmätyöskentelyllä

Hackathonin jälkeen reilusta 70 opiskelijasta muodostetut poikkitieteelliset ja kansainväliset tiimit jatkavat ideoiden työstämistä asiakasorganisaatioiden kanssa. Lisäksi kurssiin kuuluu luentoja ja tiivistä ryhmätyöskentelyä kevään ajan. Huhtikuun lopussa tiimit pitchaavat ideansa tuomaristolle. Kolme parasta ideaa esitellään ValtioExpossa 17.5.2016.

– Tämä on loistava startti poikkitieteelliselle opetusyhteistyölle. Kehitämme konseptia ensi vuodeksi, ja toivottavasti monet Aalto-kollegat innostuvat lähtemään mukaan ratkomaan haasteita, jotka liittyvät kansalaisten käyttäjäkokemuksiin. Yhteistyökumppaneidemme ansiosta opettajien ei tarvitse tällä kurssilla murehtia käytännön järjestelyistä, Kemppainen iloitsee.

Kauppakorkeakoulusta kurssin toteuttamiseen osallistuvat Katariina Kemppaisen lisäksi Tieto- ja palvelutalouden laitokselta myös vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge ja Professor of Practice Esko Penttinen, sekä opetuksen kehittämisen asiantuntija Christa Uusi-Rauva. Hekin antavat tunnustusta virastojen valmentajien lisäksi Accenturen ja Fjordin tiimille, joiden kanssa tehty yhteistyö on ollut mutkatonta. Aalto-yliopisto on avoin uusille vastaaville yhteistyöideoille.

Lisätietoja:

Projektin verkkosivut: https://nordic-events.accenture.com/hackathon/#/
Seuraa Twitter-keskustelua ja osallistu siihen: #pshack16

Aalto-yliopisto:
Katariina Kemppainen
Professor of Practice

Accenture:
Rita Mustonen
Projektipäällikkö

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.