Genku Kayolle ja Nobue Suzukille kunniamaininta energiatehokkuuskilpailussa

Energiankulutus pienemmäksi lyhentämällä tilojen lämmitysjaksoa.
Aalto University School of Engineering

Genku Kayon ja Nobue Suzukin ehdotus Energy Dialogue with Invisibles sai kunniamaininnan Aalto-yliopiston järjestämässä kilpailussa, jonka tarkoituksena oli löytää uusia ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä kampusten energiatehokkuuden parantamiseen. Opiskelijoille, henkilöstölle ja tutkijoille suunnattu kilpailu poiki kaikkiaan 26 ehdotusta.

Kayo ja Szuki ehdottavat, että lämpötiloja säädetään joustavasti tilojen käytön perusteella. Lisäksi käyttäjien energiaa säästäviä asenteita ja mahdollisuutta osallistua tilojen lämmitystä ja ilmastointia koskeviin päätöksiin tuetaan kaksisuuntaisen tiedonvälityksen avulla.

Ehdotuksessa yhdistyy kahden tieteenalan tutkimus: Kayo työskentelee tutkijana Aalto-yliopiston energiateknologian laitoksella, Suzuki tutkii ihmisen käyttäytymistä rakennetussa ympäristössä.

Kayon selvityksen mukaan Aalto-yliopiston rakennukset lämpiävät kaukolämmöllä. Lämmitystasoa tiloissa lasketaan työajan ulkopuolella, mutta kaikkia tiloja lämmitetään samalla tavoin ympäri vuorokauden myös viikonloppuisin.

Ehdotuksen mukaan lämmitysjaksoa voitaisiin päivällä lyhentää nykyisestä neljästätoista yhdeksään tuntiin. Tällä toimenpiteellä lämmitykseen tarvittavan energiankulutus pienenisi 3-5 prosenttia.

Tiloja tulisi lämmittää joustavasti sen mukaan, onko tiloissa käyttäjiä vai ei. Lisäksi tilojen käyttöä tulisi keskittää aktiivisimmin käytössä oleviin tiloihin, jolloin vähemmällä käytöllä olevien tilojen lämmitystä voidaan automaation avulla säätää pienemmäksi.

- Tyhjän tilan päiväaikainen lämmitysenergian tarve laskee noin 11 prosenttia, jos peruslämpötilaa lasketaan yhdellä asteella. Jos lämpötilaa lasketaan kaksi astetta, energiaa säästyy liki 17 prosenttia, Kayo sanoo.

Suzuki ja Kayo ehdottavat, että kampukselle rakennettaisiin sisäilmastosta kertova informaatiojärjestelmä, jonka välityksellä opiskelijat voisivat antaa myös palautetta. Näin voitaisiin synnyttää keskustelua energiasta ja energian kulutuksesta sekä kannustaa opiskelijoita energiaa säästävään käytökseen.

Tuomariston mukaan ehdotukseen sisältyvää analyysia ja ehdotuksia voidaan käyttää hyväksi niin opetuksessa, tutkimuksessa kuin käytännön toiminnassa.

Lue koko juttu kilpailun tuloksista

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.