GE Healthcare lahjoittaa anestesiakoneita

Aalto-yliopiston opiskelijat pääsevät perehtymään sairaaloiden laitteisiin osana opintojaan.

GE Healthcare lahjoittaa Aalto-yliopistolle ja ammattikorkeakoulu Arcadalle S/5 Aespire -anestesiatyöasemat. Lahjoituksen tarkoitus on antaa opiskelijoille mahdollisuus perehtyä sairaaloissa käytettäviin terveysteknologian laitteisiin osana opintojaan.

Terveys ja hyvinvointi on Aallon tutkimuksen avainalue

Professori Ari Koskelainen Aalto-yliopiston neurotieteen- ja lääketieteellisen teknologian laitokselta korostaa lahjoituksen merkitystä. "Terveys ja hyvinvointi on yksi Aalto-yliopiston opetuksen ja tutkimuksen strategisista painopistealueista. GE Healthcaren aiemmin meille lahjoittamilla potilasmonitoreilla sekä tällä anestesiatyöasemalla on suuri merkitys erityisesti lääketieteellisen teknologian toiminnallisuuden opettamisessa. Ne myös konkretisoivat turvallisuuskriittisten tuotteiden suunnittelua ja tuotekehitysprojektien hallittua läpivientiä."

"Arcadassa on pitkä kokemus simulaatio-opetuksen käytöstä terveydenhuollon henkilöstön koulutuksessa. GE:n lahjoittamat laitteet tulevat käyttöön simulaatiotiloihimme, joissa niitä käytetään muun muassa ensihoitajien, kätilöiden, terveydenhoitajien ja sairaanhoitaja-opiskelijoiden koulutuksessa. Lahjoituksen ansiosta voimme paremmin opettaa anestesiahoitajalle tärkeitä kliinisiä taitoja", lehtori Patrik Nyström Arcadasta kertoo.

Lahjoitus hyödyttää myös GE Healthcarea. "Palkkaamme mielellämme tuotekehitykseemme opiskelijoita, joilla on jo valmistumisvaiheessa ymmärrystä ihmisen fysiologiasta ja kliinisistä parametreistä ja jotka osaavat lisäksi käyttää potilasmonitoria ja anestesiakonetta. Tällaiset työntekijät pääsevät tuottavaan työhön huomattavasti muita nopeammin", Engineering Manager Niko Nuotio GE:ltä sanoo.

"Terveysteknologia on Suomen suurin korkean teknologian vientiala ja toimiala kasvaa voimakkaasti. Haluamme tukea alan opetusta sekä varmistaa sen jatkumisen Suomessa sekä antaa opiskelijoille mahdollisuuden tutustua nykyaikaisiin leikkaussalilaitteisiin sekä saada niiden käytöstä kokemusta. Potilasmonitorit ovat kehittyneet huimasti viimeisten 20 vuoden aikana eli on hyvä, että opetuksessa käytössä olevat laitteet ovat moderneja", Nuotio toteaa.

Anestesiatyöasema valvoo potilaan hyvinvointia

Anestesiatyöasema muodostuu anestesiakoneesta, potilasvalvontamonitorista sekä monitorin kanssa keskustelevasta tietojärjestelmästä. Anestesiakone huolehtii nukutuksen aikana potilaan hengityksestä sekä hapen ja nukutuslääkkeiden annostelusta. Laitteeseen liitettävä potilasvalvontamonitori puolestaan mittaa potilaan verenpainetta, pulssia, anestesian syvyyttä ja kymmeniä muita kliinisiä parametreja sekä keskustelee tietojärjestelmien kanssa ja välittää hälytystietoja tietoverkossa hoitohenkilökunnan tarpeisiin. Nyt lahjoitettavissa S/5 Aespire -anestesiakoneessa ja CARESCAPE B450 -potilasvalvontamonitorissa on molemmissa mukana suomalaista insinööriosaamista.

URL kopioitu

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.