Futurot esittäytyvät Espoon WeeGeessä

Opiskelijat suunnittelivat visuaalisen ilmeen maailman valloittanutta muovista hiihtomajaa juhlistavalle näyttelylle.
futuro_nayttely_043_heidihannakarhu_fi.jpg

Puoli vuosisataa sitten arkkitehti Matti Suuronen sai vanhalta koulukaveriltaan, lääkäri Jaakko Hiidenkarilta tehtävän: suunnitella vaikeakulkuiseen maastoon sopivan, perinteisestä tyylistä poikkeavan hiihtomajan.

Kolmen vuoden kehitystyön tuloksena syntyi ellipsin muotoinen, muovinen Futuro, jossa kiteytyvät 1960-luvun lopun avaruusajan arkkitehtuurin ja designin kokeelliset muodot, uudet materiaalit ja optimistiset ideat. Nyt näyttelykeskus WeeGee on koonnut Suurosen nimeä kantavaan museokauppatilaan Futuron maaailma-näyttelyn, joka esittelee taloa sekä sen maailmanvalloitusta 50 vuoden ajalta, valokuvin, kuvatekstein ja karttagrafiikoin.

Näyttelyn visuaalinen ilme ja arkkitehtuuri ovat kolmen Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin ja huonekalusuunnittelun koulutusohjelman opiskelijan, Kaisa Kantokorven, Henna Palosen ja Anna-Riikka Nuutisen, käsialaa.

– Tutustuimme Futuro-tutkija Marko Homeen opastamina Futuron historiaan ja loimme sitten näyttelykonseptin. Valitsimme yhteistyökumppaneiksi vantaalaisen Lönnberg Oy:n sekä lahtelaisen Kera Group Oy:n.

Näyttelyssä on kuvia lähes 50 Futurosta eri puolilta maailmaa. Muutamista taloista on esillä myös sisäkuvia, jotka havainnollistavat niiden erilaisia sisustustyylejä.

– Näyttelytilaan valitsemamme Eero Aarnion Pallotuoli esiteltiin Lontoossa yhtä aikaa Futuron ensiesittelyn kanssa, Anna-Riikka Nuutinen paljastaa.

– Koko projekti oli meille suunnittelijoina erittäin palkitseva kokemus.

Futuron maailma -näyttelyyn voi tutustua näyttelykeskus WeeGeessä 31. tammikuuta 2016 asti.

Lisätietoja näyttelystä (weegee.fi)

Kuvat Heidi Hanna Karhu

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.