Futuricessa korostetaan avointa ja läpinäkyvää työkulttuuria

Yrityshautomoaika kirkasti liikeidean, joka on sittemmin tuonut menestystä.

Futurice Oy on suomalainen digitaalisia ratkaisuja kehittävä yritys, joka keskittyy palveluliiketoimintana muille yrityksille tehtäviin ohjelmistopalveluihin ja palveluiden ylläpitoon. CEO Tuomas Syrjänen (kuvassa) perusti yrityksen vuonna 2000 yhdessä Mikko Viikarin, Hanno Nevanlinnan ja Markku Taulamon kanssa, joista Taulamoa lukuun ottamatta kaikki ovat edelleen yrityksen palveluksessa. Vuosituhannen alussa yksi enkelisijoittaja vinkkasi nelikolle Start-Up Centeriä edeltäneestä Helsingin kauppakorkeakoulun New Business Center (NBC) -yrityshautomosta, missä Futurice sitten aloittikin toimintansa.
NBC:sta löytyi tila ja siellä oli verkostojenkin puolesta hyvä aloittaa liikeidean kirkastaminen. Olimme hautomossa standardiajan kaksi vuotta, mikä siellä oli tarkoituskin olla. Niistä ajoista on jo 16 vuotta, joten muistelen vain, että liikeideaan tehtiin silloin monta muutosta ja että aika oli hyvää, Syrjänen sanoo.

Futurice on yksi Suomen nopeimmin kasvaneita tietotekniikkayrityksiä. Sen palveluksessa on jo 300 ammattilaista. Yritys on sijoittunut 10 kertaa peräkkäin Deloitten Technology Fast 50 -listalle, voittokin on tullut kerran. Listalle pääsee 50 nopeinten viimeksi kuluneiden neljän vuoden aikana liikevaihtoaan kasvattanutta teknologiayritystä Suomessa. Futuricen liikevaihto oli vuonna 2015 noin 28 miljoonaa euroa ja toiminta on ollut viimeksi kuluneet 12 vuotta voitollista.

Korkea ambitiotaso siivittää tekemistä

Futuricen pääkonttori sijaitsee Helsingissä, toinen Suomen toimisto on Tampereella. 2010-luvulla yritys on kansainvälistynyt; ulkomaan toimistot ovat Tukholmassa, Berliinissä, Münchenissä ja Lontoossa.

– Jatkossa satsaamme entisestään sisältöihin eli tekniikan, datan, designin ja liiketoiminnan keskinäisiin riippuvuuksiin ja niiden toimimiseen yhdessä. Samaten hyvät asiakkuudet ovat todella tärkeitä ja jatkammekin fokusoimista korkean ambitiotason asiakkaisiin. Tavoitteenamme on kasvaa entisestään, Syrjänen kommentoi tulevaisuuden suunnitelmia.

Tuomas Syrjänen kertoo korostaneensa Futuricessa avointa ja läpinäkyvää työkulttuuria.
– Työntekijöillämme on pääsy kaikkeen päätöksenteossa tarvittavaan tietoon, kuten kaikkiin yrityksen talouslukuihin. Toimintamallimme perustuu luottamukseen. Kannustan futuricelaisia myös palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Se on erittäin tärkeä taito, kun työskennellään projekteissa. Myös kysyminen on todella tärkeää, hyvien kysymysten esittäminen vie asioita oikeaan suuntaan. Futurice valittiin vuosina 2012 ja 2013 sekä Suomen että Euroopan parhaaksi työpaikaksi, mitä pidän todisteena siitä, että toimintamallissamme on paljon hyvää.

Yrittäjyyttä harkitsevia ja yrittäjyyden alkutaipaleella olevia Tuomas Syrjänen haluaa kannustaa.
– Yrittäminen on vaikeampaa kuin ehkä itse kuvittelin, mutta samalla myös erittäin palkitsevaa ja opettavaista. Iso juttu on saada kaikki palaset loksahtamaan kohdilleen. Myös oman paikkansa löytäminen markkinoilla saattaa ottaa aikansa. Yrittäjän oppimiskokemus on syvä ja kattava, joten jos on kiinnostunut sellaisesta, niin sitä yrittäjyys tarjoaa. Rohkeasti vain kokeilemaan omia siipiä, Syrjänen sanoo.

Aalto Start-Up Centerissä ja sen edeltäjissä on aloittanut toimintansa moni sittemmin menestynyt yritys. Edellä esitelty yritys on yksi näistä.

Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Ohto Pentikäinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Ohto Pentikäinen: Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa

Alumnimme Ohto Pentikäinen on lapsuudesta saakka ollut yrittäjähenkinen. Yläasteella hän perusti välipalakioskin ja lukiossa virallisesti ensimmäisen firmansa. Opintojen ohella montaa projektia ja firmaa pyörittänyt Ohto painottaa yrittäjyyden olevan hänelle ensisijaisesti työkalu, jonka avulla ratkaista ongelmia.
Elisabet Lahti ja Jaan Praks
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Yrittäjähenkinen tutkija tarttuu toimeen ja luo uutta

Kun tutkija ajattelee kuin yrittäjä, voi syntyä jotakin uraauurtavaa.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Yhteistyö Julkaistu:

Solve the SDGs -hackathon järjestetään jälleen — nyt Suomessa ja Intiassa

Solve the SDGs — Aalto Ventures Programin ja Junctionin kestävän kehityksen hackathon — järjestetään 22.–24.3. Suomessa ja Intiassa.