Uutiset

Finnair kehittää opiskelijatyön pohjalta Kiinan toimintojaan

Finnair on aloittanut lentolippujen myymisen sosiaalisen median WeChat-palvelun kautta.
Finnair oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka otti WeChat-palvelun käyttöön.

Strategian pääaineopiskelija Yu Chuqiao Kauppakorkeakoulusta teki syksyllä 2017 case-tutkimuksen Finnairin sosiaalisen median hyödyntämisestä Kiinassa. Tutkimus myös pohjusti hänen pro gradu -tutkielmaansa aiheesta ”Miten sosiaalista mediaa käytetään kiinalaisten asiakkaiden sitouttamiseen – tutkimus WeChat-palvelusta ilmailuliikenteessä”.

”Tutkimukseni tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtainen katsaus lentoyhtiöiden sosiaalisen median käytännöistä Kiinassa. Analysoin dataa saadakseni tietoa siitä, miten Finnairin kehitystä Kiinassa voisi tukea ja miten kiinalaisia asiakkaita kannattaisi sitouttaa innovatiivisesti”, Chuqiao kertoo.

Lentolippujen ostaminen hoituu nyt yhdessä palvelussa

Tutkimuksen perusteella Finnair aloitti lentolippujensa myymisen Kiinassa suoraan WeChat-tilinsä kautta ja oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka otti WeChat-palvelun käyttöön. Finnairin asiakkaat voivat nyt sekä etsiä ja varata lennot WeChatissä että maksaa liput WeChat Pay -palvelussa. WeChat tuli valituksi, koska se on eniten käytetty sosiaalisen median kanava Kiinassa; sillä on yli 900 miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

”Yu Chuqiaon tutkimus on ollut erittäin hyödyllinen Finnairille. Chuqiao tuotti meille erittäin tarpeellista tietoa matkustusympäristöstä Kiinassa, mikä auttoi meitä kehittämään edelleen Kiinan toimintojamme”, sanoo Rogier van Enk, Finnairin Vice President Digital Revenue & Distribution.

Finnairin Chief Commerial Officer Juha Järvisen mukaan Kiina on yksi Finnairin tärkeimmistä markkinoista ja lentoyhtiö haluaa olla siellä, missä sen asiakkaat ovat.

"Lippujen myynti WeChat-palvelussa ja niiden maksaminen WeChat Pay -palvelussa ovat tärkeitä askelia palvellaksemme asiakkaitamme entistä paremmin nopeasti kasvavilla markkinoilla", hän sanoo.

Yu Chuqiao perehtyi tutkimustaan varten eurooppalaisten ja kiinalaisten lentoyhtiöiden käytäntöihin ja haastatteli tutkimuksen eri vaiheissa monia alan asiantuntijoita useista Finnairin tiimeistä. Tavoitteena oli näin varmistaa, että tutkimus on hyödyllinen kaikille osapuolille ja että se tukee päätöksentekoa Finnairilla.

”Tämä case-työ on erinomainen esimerkki siitä, miten opiskelijamme voivat vaikuttaa suomalaisten yritysten kilpailukykyyn, niiden innovointikyvykkyyteen ja kansainvälistymiseen”, sanoo gradun ohjannut tutkijatohtori Fernando Pinto Santos Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen kansainvälisen liiketoiminnan aineesta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti PwC:lle, työryhmä
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat selvittivät PwC:lle uuden EU-lainsäädännön vaikutuksia suomalaisiin alustayrityksiin

PwC:n toimeksi antamassa projektissa selvitettiin sääntelyiden vaikutusta alustatalouden toimijoiden liiketoimintamalleihin sekä datankäyttömahdollisuuksiin.
vihreitä kasveja vedessä
Opinnot Julkaistu:

The New Sustainability in Business -verkkokurssi vahvistaa tietämystä kestävästä liiketoiminnasta

Miten yritykset voivat luoda kestävää arvoa taloudelle, ympäristölle ja yhteiskunnalle?
Miten talous toimii? -verkkokurssi (MOOC)
Opinnot Julkaistu:

Suomalaisista maailman paras talouskansa – uusi avoin verkkokurssi talouden perusteista tukee tavoitteeseen pääsemisessä

Miten talous toimii? on ensimmäinen laaja suomenkielinen MOOC talouden vaikutuksista elämäämme.
The picture shows Katariina Järvinen on Aalto University campus, holding fashionable pieces of clothes in her hands.
Opinnot Julkaistu:

Vaatteiden vuokrauspalvelu uudistaa muotialaa

Markkinoinnin maisteriopiskelijan Katariina Järvisen yrityksessä yhdistyvät kaksi megatrendiä: kierrätys ja jakamistalous.