Finnair kehittää opiskelijatyön pohjalta Kiinan toimintojaan

Finnair on aloittanut lentolippujen myymisen sosiaalisen median WeChat-palvelun kautta.
Finnair oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka otti WeChat-palvelun käyttöön.

Strategian pääaineopiskelija Yu Chuqiao Kauppakorkeakoulusta teki syksyllä 2017 case-tutkimuksen Finnairin sosiaalisen median hyödyntämisestä Kiinassa. Tutkimus myös pohjusti hänen pro gradu -tutkielmaansa aiheesta ”Miten sosiaalista mediaa käytetään kiinalaisten asiakkaiden sitouttamiseen – tutkimus WeChat-palvelusta ilmailuliikenteessä”.

”Tutkimukseni tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtainen katsaus lentoyhtiöiden sosiaalisen median käytännöistä Kiinassa. Analysoin dataa saadakseni tietoa siitä, miten Finnairin kehitystä Kiinassa voisi tukea ja miten kiinalaisia asiakkaita kannattaisi sitouttaa innovatiivisesti”, Chuqiao kertoo.

Lentolippujen ostaminen hoituu nyt yhdessä palvelussa

Tutkimuksen perusteella Finnair aloitti lentolippujensa myymisen Kiinassa suoraan WeChat-tilinsä kautta ja oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka otti WeChat-palvelun käyttöön. Finnairin asiakkaat voivat nyt sekä etsiä ja varata lennot WeChatissä että maksaa liput WeChat Pay -palvelussa. WeChat tuli valituksi, koska se on eniten käytetty sosiaalisen median kanava Kiinassa; sillä on yli 900 miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

”Yu Chuqiaon tutkimus on ollut erittäin hyödyllinen Finnairille. Chuqiao tuotti meille erittäin tarpeellista tietoa matkustusympäristöstä Kiinassa, mikä auttoi meitä kehittämään edelleen Kiinan toimintojamme”, sanoo Rogier van Enk, Finnairin Vice President Digital Revenue & Distribution.

Finnairin Chief Commerial Officer Juha Järvisen mukaan Kiina on yksi Finnairin tärkeimmistä markkinoista ja lentoyhtiö haluaa olla siellä, missä sen asiakkaat ovat.

"Lippujen myynti WeChat-palvelussa ja niiden maksaminen WeChat Pay -palvelussa ovat tärkeitä askelia palvellaksemme asiakkaitamme entistä paremmin nopeasti kasvavilla markkinoilla", hän sanoo.

Yu Chuqiao perehtyi tutkimustaan varten eurooppalaisten ja kiinalaisten lentoyhtiöiden käytäntöihin ja haastatteli tutkimuksen eri vaiheissa monia alan asiantuntijoita useista Finnairin tiimeistä. Tavoitteena oli näin varmistaa, että tutkimus on hyödyllinen kaikille osapuolille ja että se tukee päätöksentekoa Finnairilla.

”Tämä case-työ on erinomainen esimerkki siitä, miten opiskelijamme voivat vaikuttaa suomalaisten yritysten kilpailukykyyn, niiden innovointikyvykkyyteen ja kansainvälistymiseen”, sanoo gradun ohjannut tutkijatohtori Fernando Pinto Santos Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen kansainvälisen liiketoiminnan aineesta.

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.