EU:n innovaatiokeskittymä Otaniemeen

Aalto-yliopisto on mukana mineraalialan hankkeessa, jossa tähdätään uuden yritystoiminnan luomiseen Eurooppaan.

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti (EIT) on päättänyt rahoittaa eurooppalaista raaka-ainetarpeisiin syventyvää mineraalialan innovaatiokeskittymää, jonka kuudesta toimipaikasta yksi perustetaan Espoon Otaniemeen. Hankkeen valmisteluun ovat erityisesti panostaneet Aalto-yliopisto, VTT, Oulun yliopisto, GTK ja Outotec. Lisäksi Tekes on osallistunut valmistelun rahoittamiseen.

EIT tulee investoimaan EIT Raw Materials -innovaatiokeskittymään ensimmäisen viiden vuoden aikana noin 270 miljoonaa euroa. Investoinnilla tavoitellaan uutta mineraalialan yritystoimintaa aktivoimalla tutkimustulosten kaupallistamista, tuetaan uusien yritysten perustamista sekä järjestetään monipuolista koulutusta. Tavoitteena on luoda Eurooppaan 10 000 uutta työpaikkaa, käynnistää 50 uutta vireää yritystä sekä lisäksi kouluttaa 8 000 uutta yrittäjää.

Keskittymään kuuluu yhteensä yli 120 yritystä, yliopistoa sekä tutkimuslaitosta eri puolilta Eurooppaa. Suomesta mukana ovat Outotec, Metso, Spinverse ja FIMECC, Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto sekä VTT ja GTK. Toiminnan aikana mukana olevien suomalaisten partnereiden vuosittaisen rahoituksen määrä voi nousta yli 10 miljoonan euron.

EIT Raw Materials -keskittymän toimipaikat sijaitsevat Espoon lisäksi Luulajassa Ruotsissa, Leuvenissä Belgiassa, Wroclawissa Puolassa, Metzissä Ranskassa ja Roomassa Italiassa. Innovaatiokeskittymää varten perustettavan yhdistyksen toimipaikka tulee olemaan Berliinissä.

Alkuvaiheessa EIT Raw Materials keskittyy ratkomaan informaatiotekniikan, liikenteen, energiasektorin sekä koneiden ja laitteiden valmistukseen liittyviä raaka-ainetarpeita. Raaka-aineketjua tarkastellaan kokonaisuudessaan, alkaen malmien etsinnästä aina kaivoksien ja metallien jalostuksen kautta kierrätykseen ja harvinaisten tai haitallisten materiaalien korvaamiseen asti.

”Suomalaiset partnerit panostivat valmisteluun erittäin paljon, mikä tuotti erinomaisen tuloksen. Perustettava keskus tukee mainiosti Suomen Cleantech-sektorin mineraalialaa ja yritystoimintaa Suomessa”, toteaa ylijohtaja Petri Peltonen työ- ja elinkeinoministeriöstä.

professori Outi Krause
Aalto-yliopisto

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.