Emeritusprofessori Reijo Luostarinen in Memoriam

Luostarinen (1939–2017) perusti kansainvälisen liiketoiminnan aineen opetus- ja tutkimusalana Helsingin kauppakorkeakouluun 1980-luvun alkupuolella.

Emeritusprofessori Reijo Luostarinen (26.12.1939–24.11.2017) oli ensimmäinen kansainvälisen markkinoinnin professori Suomessa ja mukana perustamassa FIGSIB (Finnish Graduate School in International Business) -tohtorikoulua. Reijo johti myös monitieteistä International Design Business Management (IDBM) -maisteriohjelmaa, jossa kansainvälisen liiketoiminnan opetus yhdistyi taiteen ja tekniikan opetukseen jo kauan ennen kuin Aalto-yliopisto näki päivänvalon. Vuosina 1992–1996 hän toimi Helsingin kauppakorkeakoulun vararehtorina, josta hän jäi eläkkeelle vuonna 2003.

Reijossa yhdistyi opetuksen, tutkimuksen ja konsultoinnin saumaton kolmiyhteys. Luennoitsijana Reijo oli vailla vertaa. Lukuisat omakohtaiset kokemukset ja keskustelut kansainvälisten suomalaisyritysten johtajien kanssa värittivät suosittuja luentosarjoja. Reijo ammensi jatkuvasti uusia käytännön esimerkkejä näköalapaikaltaan useiden yritysten neuvonantajana ja hallitusten jäsenenä. Hän oli mm. Biohitin hallituksen puheenjohtaja vuosina 2003–2011 ja oli perustamassa uransa aikana useita menestyneitä yrityksiä.

Reijon älyllinen uteliaisuus ja tiedonjano oli tarttuvaa eikä ihme, että moni maisteriopiskelija ryhtyi tekemään graduaan hänen FIBO (Finland’s International Business Operations) -projektissaan. Reijo myös ohjasi valtavan määrän väitöskirjoja. Helmikuussa 2017 järjestimme Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ensimmäisen tohtorialumnitilaisuuden, jossa juhlistimme kansainvälisen liiketoiminnan tohtoriohjelman 25-vuotistaivalta. Siihen mennessä tohtoreita oli valmistunut aineestamme yli 50, joista enemmistö oli Reijon ohjaamia. Tässä tilaisuudessa Reijo piti ikimuistoisen ja tunteikkaan puheen kansainvälisen liiketoiminnan historiasta koulussamme.

Tutkijana Reijo oli visionäärinen. Monet hänen jo 70- ja 80-luvuilla esiin nostamista kysymyksistä yritysten kansainvälistymisestä ovat edelleen ajankohtaisia. Reijon uraauurtava tutkimus yritysten kansainvälistymisprosesseista nauttii edelleen laajaa arvostusta ja tunnustusta kansainvälisessä tiedeyhteisössä.

Reijo oli useiden kansainvälisten tieteellisten akatemioiden aktiivinen jäsen ja tuttu vieras ja luennoitsija ulkomaisissa yliopistoissa. Uransa aikana hän panosti monipuolisen kontaktiverkoston rakentamiseen ja kutsui myös säännöllisesti kansainvälisen liiketoiminnan johtavia professoreita Helsingin kauppakorkeakouluun pitämään vierailuluentoja. EIBA (European International Business Academy) oli hänelle perustajajäsenenä erityisen rakas yhteisö ja Reijo toimi mm. EIBAn presidenttinä vuonna 1989. Hänen vaimonsa, Kirsti, oli usein matkaseurana kansainvälisissä konferensseissa. Reijo oli ylpeä suomalaisuudestaan eikä epäröinyt kohottaa nuorempien suomalaistutkijoiden itsetuntoa kansainvälisillä foorumeilla.

Reijon tutkimusperintö kiteytyy kansainvälisen liiketoiminnan dynamiikan tutkimiseen ilmiölähtöisesti. Hänen innostuksensa kansainvälisen liiketoiminnan ilmiöistä oli tarttuvaa ja hänen oppinsa muovasivat merkittävällä tavalla useiden johtaja- ja tutkijasukupolvien ajattelua Suomessa. Reijoa motivoivat kiperät tutkimuskysymykset, joilla oli käytännön relevanssia, ja aito pyrkimys parantaa liikkeenjohdon päätöksentekoa. Hän oli yksi tieteenalamme uraauurtavista oppi-isistä, jolla tulee aina olemaan paikka sydämissämme. Muistamme häntä lämmöllä niin kollegana kuin ystävänäkin, joka aikaa ja vaivaa säästämättä neuvoi laitoksensa nuoria tieteentekijöitä ja jakoi heille kokemuksiaan.

Kukkalähetysten sijaan Reijon muistoa voi kunnioittaa Liikesivistysrahaston alaisuudessa olevan Kirsti ja Reijo Luostarisen kansainvälistymisrahaston kautta, jolla tuetaan alan vähävaraisia opiskelijoita:

Nordea FI34 1572 3000 0330 43, NDEAFIHH

Viesti: Reijo Luostarisen muistoksi

Rebecca Piekkari
Hannu Seristö

Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
Aalto Wellbeing sosiaalisen median QR-koodi 2024
Kampus Julkaistu:

Seuraa @aaltowellbeing-tiliä Instagramissa

Pysy kärryillä uusimmasta, tutkimukseen pohjautuvasta hyvinvointitiedosta sekä Aalto-yliopiston tapahtumista ja palveluista hyvinvointiin ja inkluusioon liittyen seuraamalla @aaltowellbeing-tiliä ja Aalto Socialin Wellbeing-sivua.