Dean's Circle – näkökulmia kestävään kehitykseen

Sosiaalinen vastuu ja kestävä kehitys yhdistivät sidosryhmät, alumnit, tutkijat ja opiskelijat.
deans_circle_16112016_1_fi.jpg

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu järjesti luonnonvarojen kestävää kulutusta käsittelevän sidosryhmätilaisuuden uudessa Harald Herlin -oppimiskeskuksessa. Tilaisuudessa esiteltiin myös Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden Alumni 2016, energia-alan yritysjohtaja Mika Anttonen.

Anttonen oli tilaisuuden pääpuhuja. Hän muistutti, että yliopistojen ja yritysten yhteistyöllä Suomen on mahdollista nousta maailman parhaaksi kestävän kehityksen alalla. ’Ratkaistavia ongelmia on paljon, mutta lopulta oleellista on löytää ratkaisut sähkön varastointiin sekä kestäviä vaihtoehtoja raakaöljylle, etenkin lentoliikenteessä.’

’Ilmastonmuutoksen hillitsemisessä tehokkain keino on parantaa kehittyvissä maissa asuvien naisten asemaa”, Anttonen totesi. ’Meidän on myös itse muutettava elintapojamme ja kulutustottumuksiamme’, hän muistutti.

‘Nuorille haluaisin kertoa, että matematiikan opiskelulla, kovalla työllä ja tekniikan avulla ongelmiin on mahdollista löytää ratkaisu ja pelastaa maailma’, Anttonen sanoi. 'Eikä riskinottoa pidä pelätä. Mitään ei tapahdu, ellei uskalla ottaa riskejä.'

Professori Olli Varis esitteli veden ja vesivarojen merkitystä globaalisti ja paikallisesti sekä sitä, miten ne ovat yhteydessä ilmastonmuutokseen, talouteen energiantuotantoon, maatalouteen ja ihmisten hyvinvointiin.

Professori Jaana Sorvari käsitteli esityksessään aihetta Onko jäte jätettä vai raaka-ainetta.

Tutkimusta ja opiskelijoiden projekteja esittelevät standit keräsivät runsaasti kiinnostusta ja herättivät vilkasta keskustelua.

Tutkijatohtorit Anna Mikola ja Surendra Pradhan esittelivät keräystekniikkaa, jolla jätevesistä voidaan poistaa typpeä ja fosforia.

Emma-Sofie Kukkola (vas.) ja Jymy Parhiala monialaisesta opiskelijaryhmästä esittelivät muun muassa Tansaniassa yleisiin muovikanistereihin suunniteltua Nanomaji-vedensuodatinta.

Vesivarat olivat esillä myös buffet-pöydässä, jonka ruokalajeihin oli merkitty niiden tuottamiseen kulunut vesimäärä. Laskelmat oli tehnyt tohtorikoulutettava Mika Jalava vesi- ja ympäristötekniikan ryhmästä.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.