Dāvis Sīmanis on nimitetty elokuvaohjauksen Adjunct Professor -tehtävään Aalto-yliopistoon

Hän aloittaa osa-aikaisessa tehtävässään 1.8.2016.

Latvialainen elokuvaohjaaja ja taiteen tohtori Dāvis Sīmanis on nimitetty elokuvaohjauksen Adjunct Professor -tehtävään Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselle 1.8.2016 alkaen. Adjunct Professor on tehtävä, jonka avulla ansioituneita alan asiantuntijoita voidaan palkata osa-aikaisesti opetustehtäviin.

Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella auki olleen elokuvaohjauksen tenure track -professuurin täyttöä valmistellut laitostyöryhmä suositteli aiemmin toukokuussa Dāvis Sīmanista yksimielisesti viiden vuoden määräajaksi elokuvaohjauksen Associate Professor -tehtävään.

Tehtävä oli vasta toinen tenure track -paikka elokuvan alalla, vaikka tenure track on vakiintunut käytäntö Aalto-yliopistossa.

–Tenure track -urapolku on melko uusi elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksella, mutta laajasti käytössä Aalto-yliopistossa. Olemme rekrytoineet jo yli 240 uutta professoria tenure trackin avulla. Tenure track on osoittautunut kilpailukykyiseksi järjestelmäksi, jonka avulla olemme onnistuneet houkuttelemaan lahjakkuuksia ympäri maailmaa, sanoo Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaanin Anna Valtosen nimitettyä Dāvis Sīmanisin elokuvaohjauksen Associate Professor -tehtävään julkisuudessa esitettiin kritiikkiä rekrytointiprosessia kohtaan. Tenure track -professuurin täyttöä valmistelleen laitostyöryhmän ehdotus tarkistettiin eikä viitteitä puolueellisuudesta tullut esiin.

– Otimme syytökset vakavasti, kävimme nimitysprosessin läpi ja pysymme Sīmanisin nimityspäätöksen takana, sanoo Anna Valtonen.

Nimitystä seuranneen sosiaalisen median keskustelun vuoksi Sīmanis koki tehtävän vastaanottamisen vaikeaksi. Myös Aalto-yliopiston näkökulmasta Sīmanis joutui kohtuuttomaan tilanteeseen. Seuranneiden neuvotteluiden tuloksena Sīmanisille tarjottiin Adjunct Professor -tehtävää.

– Näin elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos pystyy huolehtimaan opetuksestaan ja Sīmanis saa omakohtaista kokemusta toimimisesta laitoksella. Tämän kokemuksen pohjalta hänellä on mahdollisuus harkita elokuvaohjauksen tenure track -tehtävän vastaanottamista, Valtonen lisää.

Lisätiedot:

Anna Valtonen, dekaani, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, puh. 050 592 2317, [email protected]

David Lewis, Communications Manager, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, puh. 050 305 6206, [email protected]

Aalto-yliopiston tenure track on akateemisen henkilöstön urapolku professorin tehtäviin. Tenure track -rekrytointiprosessi perustuu avoimeen kansainväliseen kilpailuun. Rekrytoinnissa kiinnitetään huomiota ensisijaisesti tieteelliseen ja/tai taiteelliseen potentiaaliin ja ansioihin, opetukseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Rekrytoinnit voidaan hakijoiden kokemuksesta ja pätevyydestä riippuen tehdä akateemisen urapolun eri vaiheisiin: www.aalto.fi/fi/tenure-track

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.