Coffee with Alumna: Maria Ritola

Coffee with Alumni –tilaisuudet antavat opiskelijoille mahdollisuuden saada mielenkiintoisilta alumneilta arvokasta tukea uravalintoihin.
Coffee with Alumna: Maria Ritola (oikealle) ja opiskelijat

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja KY:n järjestämissä Coffee with Alumni –tilaisuuksissa opiskelijoilla on mahdollisuus tavata koulun alumneja, saada heiltä arvokasta tukea uravalintoihin ja kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä liittyen esimerkiksi urasuunnitteluun.

Yksi Iris.ai-startupin perustajista, Maria Ritola tapasi lokakuussa opiskelijoita ja keskusteli heidän kanssaan urastaan tekoälyn ja koneoppimisen alalla.

Ritola painotti seuranneensa omia mielenkiinnon kohteitaan rakentaessaan uraansa, joka alkoi YK:ssa ja UNICEFilla. Hänen mielenkiintonsa vaikuttamiseen ja innovaatioihin johdattivat hänet töihin Demos Helsinkiin, jossa hän työskenteli tutkijana ja oli mukana perustamassa Peloton Clubia, energiaviisaiden startupien vertaishautomoa.

Suoritettuaan Singularity Universityn 10-viikkoisen ohjelman nopeasti kasvavista teknologioista vuonna 2015, hän ja pari muuta opiskelijaa perustivat yhdessä koneoppimisen startupin, Iris.ai:n, jonka tavoitteena on auttaa niin akateemisia kuin yritysten tutkijoita nopeuttamaan tutkimusprosessejaan. Iris.ai tekee yhteistyötä muun muassa tehdasteollisuuden, terveyden ja lääketeollisuuden sekä energiateollisuuden kanssa.

’Huolimatta paineesta tavoitella tietynlaista urapolkua, opiskelkaa ja tehkää sellaisia asioista, jotka ovat omasta mielestänne merkityksellisiä. Muistakaa, että tekemällä oppii, eli kokeilkaa rohkeasti erilaisia juttuja’, Ritola painotti.

Ritola korosti opiskelijoille, kuinka tekoälyn ja koneoppimisen ala kehittyy jatkuvasti. Hänen mielestään tekoälyn ja koneoppimisen peruskursseja tulisi tarjota opiskelijoille ilman liian tarkkoja esitietovaatimuksia koodaamisesta tai insinööritieteistä. Ritola lisäsi, että jatkuva oppiminen on tärkeää ja että jokainen, joka työskentelee tekoälyn parissa, päivittää jatkuvasti omaa osaamistaan ymmärtääkseen paremmin mahdollisuuksia, joita tekoäly ja koneoppiminen tuovat.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.