Case-kilpailussa opitaan työskentelemään paineen alla ja hiotaan esiintymisvalmiuksia
Jokavuotinen Aalto Crossroads -case-kilpailu järjestettiin 27.3. Aalto Design Factorylla Otaniemessä. Päivän kestänyt kilpailu järjestettiin nyt jo kolmatta kertaa ja se oli avoin kaikille Aallon kandi- ja maisteriopiskelijoille.
Päivä alkoi case-yrityksen edustajien esityksellä ratkaistavaksi tarjotusta casesta. Yritykseksi paljastui Elisa ja tehtävänantona oli suunnitella tulevaisuuden e-kirja sekä miettiä, mille kohderyhmälle konseptia kannattaisi tarjota ja miten sitä pitäisi markkinoida.
”Kirjojen tulevaisuus on avoin ja e-kirjat ja äänikirjat varmasti kasvattavat tulevaisuudessa entisestään osuuttaan koko kirjamarkkinoista. Toivoimme ennen kilpailua, että opiskelijat valitsisivat case-tehtävässään eri kohderyhmiä, ja että sitä kautta syntyisi uusia, raikkaita ideoita. Ja saimme, mitä toivoimme”, kertoo Elisan kirjaliiketoiminnan johtaja Essi Manner.
Kolme tuntia tiivistä työskentelyä ja hiottu esitys
Casen esittelyn jälkeen tiimit työskentelivät kolmen tunnin ajan aloittaen haasteen hahmottamisesta kokonaisuutena. Sen jälkeen he keräsivät ja analysoivat tietoa päätöksenteon tueksi, kehittivät ja arvioivat vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia ja lopuksi suosittelivat tiiminsä mielestä parasta ratkaisua. Lisäksi tiimit miettivät, miten ratkaisu toteutettaisiin käytännössä ja miten valittuun ratkaisuun liittyvät mahdolliset riskit voisi minimoida.
”Case-kisassa ratkotaan annettua haastetta kiireessä ja paineen alla. Olemme osallistuneet case-kilpailuihin aiemminkin ja nämä ovat erinomaisia tilaisuuksia myös esiintymisvalmiuksien kehittämiseen”, kertoi tiimi, joka oli keksinyt joukkueelleen nimen Aalto Consulting Group. Tiimiin kuuluivat Kauppakorkeakoulun opiskelijat Valtteri Viitala, Kimi Päivärinta, Nicky Tuominen ja Casimir Kontio, joista Päivärinta opiskelee myös Perustieteiden korkeakoulussa.
Casen loppuesitykselle oli kullekin ryhmälle varattu aikaa 15 minuuttia. Tämän jälkeen tuomaristo kokoontui arvioimaan, mitkä olivat kaksi parasta tiimiä, jotka selviytyisivät finaaliin. Koko kilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat Kauppakorkeakoulun opiskelijat Olli-Markus Savolainen, Ellen Järnefelt ja Antti Makkonen. Voittajan valintaan vaikuttivat sekä esitetty ratkaisu että sen esittäminen.
Yhden tiimin muodostaneet Susanna Kervinen Kauppakorkeakoulusta sekä Valtteri Kukkonen ja Juuso Heinonen Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden pääaineesta kertoivat, että case-kilpailu opettaa ajanhallintaa, ryhmätyötaitoja ja kokonaisvaltaista otetta casen ratkaisemiseen. Lisäksi kilpailutilanne tuo mukanaan myös sopivasti jännitystä.
”On eri asia tarkastella toimeksiantoa vain omasta, yhden ihmisen ja hänen opintojensa näkökulmasta kuin kolmen keskenään eri pääainetta opiskelevien näkökulmista. Laajemmat näkökulmat parantavat lopputulosta. Opimme paljon toisiltamme.”
Case-kurssin opeilla tiukkaan case-kilpailuun
”Case-kilpailua edelsi helmi-maaliskuussa järjestetty vahvasti käytäntöön orientoitunut case-kurssi, joka yhdessä kisan kanssa valmisti opiskelijoita ratkaisemaan tosi elämän haasteita. Kuten opiskelijatkin mainitsivat, kurssin ja kilpailun myötä vahvistetaan myös esitys- ja viestintätaitoja, jotka auttavat opiskelijoita menestymään työelämässä”, kertoo kurssin ja kilpailun vetämisestä vastannut yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva.
Hän valitsi motivaatiokirjeiden perusteella kilpailuun kahdeksan tiimiä, joista lopulta seitsemän pystyi osallistumaan kilpailuun. Kuuden Aallon tiimin lisäksi mukaan hyväksyttiin tällä kertaa myös Tampereen ammattikorkeakoulun tiimi, joka pääsi näin tutustumaan case-työskentelyyn.
- Julkaistu:
- Päivitetty: