Uutiset

Case-kilpailussa opitaan työskentelemään paineen alla ja hiotaan esiintymisvalmiuksia

Elisa ja kirja-ala tarjosivat Aalto Crossroads -case-kilpailun haasteen.
Susanna Kervinen Kauppakorkeakoulusta sekä Valtteri Kukkonen ja Juuso Heinonen Perustieteiden korkeakoulusta muodostivat yhden tiimin. He kertoivat, että case-kilpailu opettaa ajanhallintaa, ryhmätyötaitoja ja kokonaisvaltaista otetta casen ratkaisemiseen.

Jokavuotinen Aalto Crossroads -case-kilpailu järjestettiin 27.3. Aalto Design Factorylla Otaniemessä. Päivän kestänyt kilpailu järjestettiin nyt jo kolmatta kertaa ja se oli avoin kaikille Aallon kandi- ja maisteriopiskelijoille.

Päivä alkoi case-yrityksen edustajien esityksellä ratkaistavaksi tarjotusta casesta. Yritykseksi paljastui Elisa ja tehtävänantona oli suunnitella tulevaisuuden e-kirja sekä miettiä, mille kohderyhmälle konseptia kannattaisi tarjota ja miten sitä pitäisi markkinoida.

”Kirjojen tulevaisuus on avoin ja e-kirjat ja äänikirjat varmasti kasvattavat tulevaisuudessa entisestään osuuttaan koko kirjamarkkinoista. Toivoimme ennen kilpailua, että opiskelijat valitsisivat case-tehtävässään eri kohderyhmiä, ja että sitä kautta syntyisi uusia, raikkaita ideoita. Ja saimme, mitä toivoimme”, kertoo Elisan kirjaliiketoiminnan johtaja Essi Manner.

Kolme tuntia tiivistä työskentelyä ja hiottu esitys

Casen esittelyn jälkeen tiimit työskentelivät kolmen tunnin ajan aloittaen haasteen hahmottamisesta kokonaisuutena. Sen jälkeen he keräsivät ja analysoivat tietoa päätöksenteon tueksi, kehittivät ja arvioivat vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia ja lopuksi suosittelivat tiiminsä mielestä parasta ratkaisua. Lisäksi tiimit miettivät, miten ratkaisu toteutettaisiin käytännössä ja miten valittuun ratkaisuun liittyvät mahdolliset riskit voisi minimoida.

”Case-kisassa ratkotaan annettua haastetta kiireessä ja paineen alla. Olemme osallistuneet case-kilpailuihin aiemminkin ja nämä ovat erinomaisia tilaisuuksia myös esiintymisvalmiuksien kehittämiseen”, kertoi tiimi, joka oli keksinyt joukkueelleen nimen Aalto Consulting Group. Tiimiin kuuluivat Kauppakorkeakoulun opiskelijat Valtteri Viitala, Kimi Päivärinta, Nicky Tuominen ja Casimir Kontio, joista Päivärinta opiskelee myös Perustieteiden korkeakoulussa.

Casen loppuesitykselle oli kullekin ryhmälle varattu aikaa 15 minuuttia. Tämän jälkeen tuomaristo kokoontui arvioimaan, mitkä olivat kaksi parasta tiimiä, jotka selviytyisivät finaaliin. Koko kilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat Kauppakorkeakoulun opiskelijat Olli-Markus Savolainen, Ellen Järnefelt ja Antti Makkonen. Voittajan valintaan vaikuttivat sekä esitetty ratkaisu että sen esittäminen.

Yhden tiimin muodostaneet Susanna Kervinen Kauppakorkeakoulusta sekä Valtteri Kukkonen ja Juuso Heinonen Perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden pääaineesta kertoivat, että case-kilpailu opettaa ajanhallintaa, ryhmätyötaitoja ja kokonaisvaltaista otetta casen ratkaisemiseen. Lisäksi kilpailutilanne tuo mukanaan myös sopivasti jännitystä.

”On eri asia tarkastella toimeksiantoa vain omasta, yhden ihmisen ja hänen opintojensa näkökulmasta kuin kolmen keskenään eri pääainetta opiskelevien näkökulmista. Laajemmat näkökulmat parantavat lopputulosta. Opimme paljon toisiltamme.”

Case-kurssin opeilla tiukkaan case-kilpailuun

”Case-kilpailua edelsi helmi-maaliskuussa järjestetty vahvasti käytäntöön orientoitunut case-kurssi, joka yhdessä kisan kanssa valmisti opiskelijoita ratkaisemaan tosi elämän haasteita. Kuten opiskelijatkin mainitsivat, kurssin ja kilpailun myötä vahvistetaan myös esitys- ja viestintätaitoja, jotka auttavat opiskelijoita menestymään työelämässä”, kertoo kurssin ja kilpailun vetämisestä vastannut yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva.

Hän valitsi motivaatiokirjeiden perusteella kilpailuun kahdeksan tiimiä, joista lopulta seitsemän pystyi osallistumaan kilpailuun. Kuuden Aallon tiimin lisäksi mukaan hyväksyttiin tällä kertaa myös Tampereen ammattikorkeakoulun tiimi, joka pääsi näin tutustumaan case-työskentelyyn.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto Online Learning (kuvituskuva)
Opinnot Julkaistu:

Aseta ja viesti selkeästi tavoitteet sulautuvalle oppimiselle (blended learning)

Opettajien osaamisen kehittäminen on keskeistä sulautuvan oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi Mikkelissä.
Kuva luennolta: Mikko Raskinen.
Opinnot Julkaistu:

Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi elävöittää ajattelua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta

Keväällä 2020 kurssin voi suorittaa ensimmäistä kertaa osana Aalto-yliopiston pedagogisen koulutuksen valinnaisia kursseja nimikkeellä “Personal Impact for University Educators”.
Strategid Co-Design -kurssin opiskelijat tekivät ratkaisuehdotuksia Helsingin kaupungin muotoilutoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat ideoivat Helsingin kaupungille työkaluja muotoilun vaikuttavuuden arviointiin

Helsingin kaupunki ja Aalto-yliopiston muotoilun laitos käynnistivät keväällä yhteistyön kaupungin muotoilutoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi. Strategic Co-Design -kurssin opiskelijat esittelivät ratkaisujaan kaupungin edustajille viime viikolla.
Aalto University_photo Tuomas Uusheimo
Opinnot Julkaistu:

Rakennustekniikan laitoksen diplomitöiden esittelytilaisuudet 2020

Rakennustekniikan laitoksen maisteriohjelmien Building Technology ja Geoengineering diplomitöiden esittelytilaisuudet vuonna 2020