Uutiset

Building 2030 ja Tilaajavastuu kehittävät rakentamisen TripAdvisoria

Mistä aineksista syntyy onnistunut rakennusprojekti? Johtaminen, yhteistyön sujuvuus, asenteet ja ilmapiiri ovat tärkeitä tekijöitä, mutta toistaiseksi ne eivät näy työmaan suoritusta mitattaessa. Building 2030 -konsortio ja Tilaajavastuu kehittelevät menetelmää ja välinettä arvioida rakennushanketta avoimesti, TripAdvisorin inspiroimalla tavalla.
Rakentamisen TripAdvisor

Building 2030 -toimitusjohtajaryhmä käsitteli ja koekäytti kokouksessaan 1.3.2019 Dipolissa uutta tapaa antaa 360 asteen palautetta työmaalla. Paikalla olivat lisäksi Tilaajavastuun ja Bitfactorin edustajat esittelemässä ratkaisun prototyyppiä.

”Yksi Building 2030 -teemoista on luotettavuus. Mietimme, miten luotettavuutta voidaan parantaa. Syntyi ajatus rakennusalan TripAdvisorista”, professori Olli Seppänen alusti. ”Tilaajavastuun Platform of Trust -hanke sopi samaan teemaan ja sen puitteissa saimme liikkeelle palautejärjestelmän kehittämisen.”

Ideasta konseptiin ja prototyyppiin

Building 2030 -konsortio oli vuoden 2018 aikana työstänyt ideaa palautejärjestelmästä työpajoissa Tilaajavastuun kanssa. Sovelluksen kehitystiimi oli lisäksi haastatellut rakentajia, käynyt työmailla ja tutkinut muita vastaavia ratkaisuja. Konseptikehityksen tuloksena syntyi palvelukuvaus ja pilottina mobiililaitteilla toimiva prototyyppi, joka sisältää välttämättömät perustoiminnot.

”Tämä on Plaform of Trust -alustaa hyödyntävä palautepalvelun prototyyppi, jota voimme jo käyttää kymmenillä työmailla. Sen avulla voimme oppia, miten lopullinen järjestelmä tulisi tehdä”, Tilaajavastuun toimitusjohtaja Lars Albäck totesi. Hänen mukaansa tekijöiltä saatu 360 asteen palaute kertoo itse asiassa siitä, miten ”työmaafiilis” kehittyy.

Palautteen antaminen prototyypissä

Toimitusjohtajaryhmällä oli tilaisuus kokeilla palautejärjestelmän prototyyppiä omilla älypuhelimillaan. Prototyypissä käyttäjä valitsee 

  • roolinsa projektissa,
  • palautteen aiheen, esim. asenteet ja ilmapiiri, aikataulu tai tiedonkulku,
  • fiiliksen kolmesta hymiöstä,
  • työvaiheen, kuten väliseinätyöt tai talotekniikka,
  • ja lopuksi fiiliksen syyn ja mahdolliset omat kommentit.

Prototyypin palvelupolku ja esitetyt vaihtoehdot olivat määrittyneet konseptikehityksen aikana. Toteuttajat korostivat, että esitetyt vaihtoehdot räätälöitävissä asiakkaan tai työmaan tarpeiden mukaisiksi. 

Prototyypissä oleva työvaiheluettelo vastaa aina työmaan kulloistakin tilannetta. Tulosten vertailtavuutta varten on kuitenkin syytä sopia tietyistä valinnoista, jotka toistuvat johdonmukaisesti.

Palautteen anto suunnitellulla järjestelmällä voi olla jatkuvaa, vaikka päivittäistä. Se ei ole sidottu tiettyyn projektivaiheeseen tai urakointiketjuun, vaan sitä voi antaa 360 asteen periaatteen mukaisesti kaikista toimijoista.

Palautetiedon hyödyntäminen

Urakoitsijat ja toimittajat saavat palvelusta tietoa omasta osuudestaan. He, kuten myös työntekijät näkevät työmaan yleistilanteen. Työmaan työnjohto saa järjestelmästä tietoa, jolla voivat mm. ratkaista esille tulleita ongelmia välittömästi.

Rakennusliikkeiden johto näkee kerätystä palautteesta tosiaikaisesti työmaakohtaiset yhteenvedot. Heille palaute kertoo mm. johtamisen onnistumisesta ja antaa oppia työmaiden menestystekijöistä.

Sovelluksen tekijöiden tavoitteena on johtamisen työkalu, jolla saa nopeasti kuvan kunkin työmaan suorituskyvystä valituilla mittareilla ja tulosten kehitystrendit. Sovellus mahdollistaa myös porautumisen hyvien tai huonojen tulosten juurisyihin työmaakohtaisesti.

Matkalla kohti julkista palautejärjestelmää

Kuluttajat ovat tottuneet vertailemaan hotelleja ja ravintoloita verkossa julkaistun palautteen perusteella. Rakentamisessa avoin palautteen antaminen ja saaminen eivät ole vielä yleistyneet muutamia yksittäisiä tutkimuksia pidemmälle.

Prototyyppijärjestelmässä tieto on anonyymiä, minkä pitäisi madaltaa osallistumiskynnystä. Vastausmäärien tulee olla kuitenkin riittävän suuria, jotta yksittäiset vastaukset eivät erotu ja luottamus palautejärjestelmään säilyy. Mikäli työmaa on pieni ja vastaukset ovat roolien perusteella tunnistettavissa, ei roolikohtaisia vastauksia julkaista, jotta anonymiteetti säilyy.

Toimitusjohtajaryhmä pohti prototyypin tietosisältöä. Palautejärjestelmien haasteena on usein liian pitkät kyselyt, joihin vastaaminen on työlästä, varsinkin työmaaolosuhteissa. Toisaalta tietoa on oltava riittävästi, jotta sen perusteella on tehtävissä oikeita päätöksiä.

Palautteen antajien on tiedettävä, että heidän jakamallaan tiedolla on merkitystä. Joissakin yrityksissä tulosten sitominen tulospalkkiojärjestelmään on aktivoinut palautteen antamiseen ja lisännyt luottamusta.

Palautejärjestelmän prototyyppiversion testaus jatkuu pilottityömailla. Aalto-yliopiston tutkimuksen tarkoituksena on selvittää pilottien avulla, mitä johtopäätöksiä eri datamäärillä on mahdollista tehdä luotettavasti.

Prototyypin tuotantoversion on tarkoitus valmistua 2019 loppuun mennessä. Kehitystyön seuraava askel on työmaan toimittajia ja urakoitsijoita arvottavan indeksin toteutus. Lopullisena päämääränä on TripAdvisorin tapainen julkinen luottamusindeksi. 

Building 2030 -toimitusjohtajaryhmä oli tyytyväinen ideansa konkretisoitumiseen ja on valmis osallistumaan palautejärjestelmän testaukseen ja edelleen kehittämiseen.

Building 2030

Aalto-yliopiston kokoama Building 2030 -hankekonsortio visioi, tutkii ja edistää parempaa rakentamisen tulevaisuutta.

Read more
Building 2030
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Mallinnus aerosolien leviämisestä bussissa.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi ohjelma mallintaa nopeasti, miten virusta kantavat aerosolit liikkuvat sisäilmassa

Apulaisprofessori Ville Vuorinen kehittää Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa avoimen koodin ohjelmaa, joka vauhdittaa aerosolien leviämisen tutkimista. Ohjelma tekee jopa tunnissa sen, mihin aiemmin kului supertietokoneella useita päiviä.
Kuvassa kädet ja post-it-lappuja. Kuva: Adolfo Vera
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten koronavirus on vaikuttanut yritysten strategioihin? – Kyselytutkimuksella tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi

Aalto-yliopiston hankkeessa tuotettu tieto auttaa yrityksiä, kun ne tekevät strategia- ja investointipäätöksiä.
PoP Pekka Mattila Taloudenpuolustuksen ensiapukurssilla 24.9.2020. Kuva: Kati Kiviniemi / Aalto EE
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Operatiivisesti ketterät yritykset pärjäävät myös kriisin jälkeen

Tulevaisuuden menestysyrityksen tulee onnistua palauttamaan merkityksen tuntu.
UNITE! workshop at Aalto University in February 2020. Photo: Mikko Raskinen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekniikan alan yliopistojen EU-hankkeessa luodaan tulevaisuuden yliopistoa

Tulevaisuuden yliopistossa kampuksesta tulee avoin kokeellinen laboratorio, virtuaalinen vaihto-opiskelija voi valita kursseja kaikkien yliopistojen tarjonnasta, ja yliopiston jokainen työntekijä kokee asiakseen toimia tasa-arvoa edistävällä tavalla.