Björn Savénin lahjoitus Aalto-yliopistolle edistää merkittävästi vetytutkimusta

Vedyllä tulee olemaan ratkaiseva rooli uusiutuvan energian varastoinnissa. Vety voi toimia myös polttokennojen ja tulevaisuuden moottoreiden polttoaineena.
Methanol spray properties under engine like conditions.
Metanolisuihku moottoriolosuhteissa. Laivat, voimalaitokset ja raskaat kulkuneuvot voivat käyttää nestemäistä metanolia ympäristöystävällisenä polttoaineena. Metanolia voidaan tehdä uusiutuvasta vedystä ja hiilidioksidista.

Tulevaisuuden energiajärjestelmissä tarvitaan neste- ja kaasumaisia energiavarastoja tasoittamaan energian tuotannon ja kulutuksen vaihteluita sekä kausitasolla että lyhyemmillä aikaväleillä. Tarvitaan myös uudenlaisia energian varmuusvarastoja.

Uusiutuvaa energiaa on mahdollista varastoida vetyyn, joka voi toimia myös suoraan polttoaineena polttokennoissa ja tulevaisuuden moottoreissa.

”Vedyn suuren mittakaavan varastoinnissa on haasteita, joita voidaan välttää tekemällä vedystä nestemäistä metanolia. Myös pitkien etäisyyksien korkeaa tehoa vaativat liikennevälineet, kuten raskas liikenne, laivat ja lentokoneet voivat hyödyntää uusiutuvaa metanolia suoraan polttoaineena”, kertoo tutkimushankkeesta vastaava professori Martti Larmi.

”Björn Savénin lahjoituksen avulla tutkimme metanolin tuottamista vedystä sekä metanolin muuntamista takaisin sähköksi tai liike-energiaksi kustannus- ja energiatehokkaasti. Lahjoituksen avulla meillä on myös mahdollisuus esitellä kokeellisesti metanolin tuottamista ja muuntamista energiaksi”, sanoo apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio.

”Henkilökohtaisesti olen täysin sitoutunut tukemaan ilmastomuutoksen torjumiseen tähtäävää menetelmäkehitystä. Vetyyn perustuvat polttoaineratkaisut muodostavat kiinnostavan tien kohti päästötöntä energiankäyttöä, erityisesti maantie-, rautatie- ja merikuljetuksissa”, sanoo Björn Savén.

”Teollisuusmiehenä ymmärrän sitä valtavaa työmäärää, joka on edessämme, kun kehitämme teoriassa täydellisestä ratkaisusta käytännössä tehokkaasti, kohtuulisin kustannuksin toimivaa järjestelmää jokapäiväiseen elämäämme. Tästä syystä arvostan kovasti Aallon tiimin työtä ja heidän pyrkimystään tuottaa hyvää koko ihmiskunnalle”, Savén toteaa.

”Haluan kiittää Björn Savénia lämpimästi pitkäaikaisesta ja merkittävästä tuesta Aallolle ja yliopiston opiskelijoille. Mahdollisuus hyödyntää vetyä kustannustehokkaasti uusiutuvan energian varastoinnissa on tärkeää energia-alan liiketoiminnalle ja kestävälle kehitykselle”, sanoo rehtori Ilkka Niemelä.

Lisätietoa:

Professori Martti Larmi, [email protected], puhelin: +358 50 569 5625
Apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio, [email protected], puhelin: +358 50 304 4482 (metanolin tuotannon tutkimus)

Björn Savén

Björn Savén on Industri Kapitalin (nykyisin IK Investment Partners) perustaja ja pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja. Perustamisestaan, vuodesta 1989 lähtien IK:n rahastot ovat keränneet noin 13 miljardin euron pääomat, joita yhtiö sijoittaa lähinnä pk-yrityksiin Pohjoismaissa, Benelux-maissa, Ranskassa, Englannissa ja saksankielisessä Euroopassa. IK:n suurimpia sijoituksia Suomessa on ollut Konecranes, josta on tullut yksi alansa johtavista yrityksistä maailmassa.

Savén on yksi Aalto-yliopiston perustamiskampanjan lahjoittajista. Hän on myös tukenut Aalto-yliopiston opiskelijoita apurahoin. Vuosittain jaettava Björn Savén -apuraha mahdollistaa suomalaisten maistereiden jatko-opinnot Yhdysvaltojen parhaissa yliopistoissa.

Diplomi-insinööri Antti Valkonen kuvattuna Princetonin yliopiston kampuksella alueelle tyypillisen tiilirakennuksen edustalla.

Antti Valkonen saa tämän vuoden Björn Savén -apurahan

Diplomi-insinöörin tavoitteena on tohtorin tutkinto Princetonissa.

Kuvassa näkyvät pääomasijoittaja Björn Saven ja tohtorikoulutettava Lassi Tervonen.

Björn Savén -stipendin avulla jatko-opintoihin huippuyliopistossa

Taloustieteen tohtorikoulutettava Lassi Tervonen lähtee Bostonin yliopistoon opiskelemaan, verkostoitumaan ja löytämään uusia tutkimusideoita.

Kuvakaappaus kahden puhelimen näytöstä, joihin on kirjoitettu tekstiä.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.