Antti Valkonen saa tämän vuoden Björn Savén -apurahan

Diplomi-insinöörin tavoitteena on tohtorin tutkinto Princetonissa.
Diplomi-insinööri Antti Valkonen kuvattuna Princetonin yliopiston kampuksella alueelle tyypillisen tiilirakennuksen edustalla.
Antti Valkonen Princetonin yliopiston kampuksella.

Aalto-yliopistosta konetekniikan diplomi-insinööriksi valmistunut Antti Valkonen saa tänä vuonna Björn Savén Finnish American Scholarship -apurahan jatko-opintoihin amerikkalaisessa huippuyliopistossa. Apurahalla tuetaan Valkosen tohtoriopintoja Princetonin yliopistossa Yhdysvaltain New Jerseyssä, ja sen suuruus on 35 000 euroa.

Helsingistä kotoisin oleva 27-vuotias Antti Valkonen tähtää tohtorin tutkintoon. ”Haluan saada myös Yhdysvalloista viimeisimmän tieteellisen tiedon erityisalastani, joka on rakennusten ja rakenteiden, erityisesti siltojen kunnon digitaalinen valvonta ja sen taloudellisuus. Väitöskirjaani liittyy myös talous- ja sosiaalitieteellistä perustaa”, Valkonen sanoo.

Ruotsalainen Björn Savén perusti apurahan vuonna 2001 tukemaan nimenomaan suomalaisten lahjakkaiden jatko-opiskelijoiden opintoja Amerikan parhaissa yliopistoissa. Apurahaa jakoi ensin Savénin perustama eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö Industri Kapital, ja vuodesta 2012 Savén alkoi jakaa sitä omista varoistaan. Apurahaa hallinnoi Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto. Valkonen on 18. suomalainen jatko-opiskelija, jonka opintoja apurahalla tuetaan.

Lisätiedot:

Antti Valkonen, [email protected]

Björn Savén, [email protected]

Björn Savén on Industri Kapitalin (nyk. IK Investment Partners) perustaja ja pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja. Perustamisestaan, vuodesta 1989 lähtien sen rahastot ovat keränneet noin 13 miljardin euron pääomat, joita se sijoittaa lähinnä pk-yrityksiin Pohjoismaissa, Benelux-maissa, Ranskassa, Englannissa ja saksankielisessä Euroopassa. IK:n suurimpia sijoituksia Suomessa on ollut Konecranes, josta kehittyi maailman johtaviin kuuluva yritys alallaan. Opiskelijoille jaettavien stipendien lisäksi Savén on ollut mukana tukemassa Aalto-yliopistoa.

Supernopean diplomi-insinöörin sydämessä sykkii laskennallinen mekaniikka

Antti Valkonen valmistui kandiksi ja diplomi-insinööriksi kiitettävin arvosanoin häkellyttävän nopeasti, kolmessa vuodessa. Miten ihmeessä?

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.