Björn Savén -stipendin avulla jatko-opintoihin huippuyliopistossa

Taloustieteen tohtorikoulutettava Lassi Tervonen lähtee Bostonin yliopistoon opiskelemaan, verkostoitumaan ja löytämään uusia tutkimusideoita.
Kuvassa näkyvät pääomasijoittaja Björn Saven ja tohtorikoulutettava Lassi Tervonen.
Björn Savén (vasemmalla) luovutti nimeään kantavan apurahan tohtorikoulutettava Lassi Tervoselle Helsingissä 13.8.2019. Kuva: Susanna Rosin / Aalto-yliopisto.

Taloustieteen tohtorikoulutettava Lassi Tervonen sai pääomasijoittaja Björn Savénin lahjoittaman 35 000 euron suuruisen apurahan ja työskentelee lukuvuoden 2019-2020 vierailevana tutkijana Bostonin yliopistossa Yhdysvalloissa. Bostonin yliopisto on yksi taloustieteen alan huippuyliopistoista maailmassa, ja taloustieteen tutkimus Bostonin alueella on muutenkin tasokasta.

”Vierailuvuosi Bostonin yliopistossa on hieno tilaisuus saada uusia tutkimusideoita ja laajentaa verkostoja. Yliopisto tarjoaa paljon erittäin tasokkaita kursseja ja seminaareja. Lisäksi tarjoutuu mahdollisuus osallistua lähellä sijaitsevien Harvardin yliopiston ja MIT:n seminaareihin”, Lassi Tervonen kertoo.

Tavoitteena kansainvälisemmät osaajat

Ruotsalainen, Lontoossa asuva pääomasijoittaja Björn Savén perusti vuosittain jaettavan apurahansa vuonna 2001. Tarkoituksena oli mahdollistaa nuorten suomalaisten kauppatieteiden maistereiden jatko-opinnot Yhdysvaltain parhaissa yliopistoissa. Alun perin apurahaa rahoitti Björn Savénin perustama pääomasijoitusyhtiö IK Investment Partners, sittemmin Björn Savén henkilökohtaisesti.

”Kun IK Investment Partners laajeni Suomeen 1990-luvulla, halusimme palkata suomalaisia osaajia, joilla on kotimaassa suoritetun tutkinnon lisäksi kansainvälistä kokemusta ja opintoja ulkomaisista huippuyliopistoista. Tuolloin oli kuitenkin vaikea löytää Suomesta tällaisia osaajia”, Björn Savén kertoo.

”Tilanne oli aivan erilainen erityisesti Ruotsissa ja Norjassa, joista oli lähdetty ahkerammin ulkomaille jatko-opintoihin. Halusin omalta osaltani puskea nimenomaan Suomea kansainvälistymään, ja tarjota lahjakkaille suomalaisille jatko-opiskelijoille mahdollisuuden laajentaa osaamistaan ja verkostojaan opiskelemalla amerikkalaisessa huippuyliopistossa.”

Verkostoitumista ja uusia näkökulmia

Tukholman kauppakorkeakoulusta valmistunut ja Harvardin yliopistossa opintojaan 1970-luvulla täydentänyt Björn Savén rohkaisee suomalaisia opiskelijoita kansainvälistymään.

”Opiskelu ulkomailla auttaa luomaan liike-elämässä tärkeitä kansainvälisiä verkostoja. Se myös muokkaa ajattelutapaa ja asenteita, ja avaa uusia näkökulmia. Sanoisinkin, että kannattaa ensin tehdä perustutkinto hyvässä suomalaisessa yliopistossa, ja mennä sitten Yhdysvaltoihin tekemään jatko-opintoja. Suomeen palatessa kansainvälistä kokemusta ja ideoita jaetaan sitten eteenpäin”, Björn Savén sanoo.

”Oleskelu Yhdysvalloissa muuttaa ihmistä myönteiseen suuntaan. Takaisen antamisen eli ”give back” -kulttuurin oppiminen on yksi näistä arvokkaista muutoksista.”

Näköpiirissä ura tutkimuslaitoksessa tai yksityissektorilla

Lukuvuoden 2019-2020 jälkeen Lassi Tervonen aikoo palata Suomeen ja tehdä taloustieteen alan väitöskirjansa valmiiksi. Sen jälkeen häntä kiinnostaa ura esimerkiksi tutkimuslaitoksessa. Myös työskentely yksityissektorilla on kiinnostava vaihtoehto.

”Suuret kansainväliset yritykset, kuten Google ja Amazon, palkkaavat yhä enemmän tohtoritasoisia taloustieteilijöitä, koska ne tarvitsevat osaajia analysoimaan alati lisääntyvää tietomäärää. Taloustieteen tohtoriopinnot ovat sikälikin kannattavat, että niistä on selkeästi hyötyä paitsi akateemisessa maailmassa, myös sen ulkopuolella”, Lassi Tervonen kertoo.

Tänä vuonna jo 17. kertaa jaettua Björn Savén -apurahaa hallinnoi Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto SAM. SAM:n tavoitteena on tulla Suomen johtavaksi opiskelupaikkoja, stipendiaatteja ja kesätyöpaikkoja Yhdysvaltoihin välittäväksi keskukseksi ja tietolähteeksi.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Lassi Tervonen, taloustieteen laitos

Executive Director Lena Grenat, Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto SAM

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.