Biotalouden pitää olla kannattavaa bisnestä

Sustainable Technologies -paneelissa yritysten teknologiajohto avasi biotaloussuunnitelmiaan ja pohti yliopistojen roolia tuotteiden kehitystyössä.

Siirtyminen biotalouteen on suuri murros perinteisille toimialoille, näkivät Aalto Academic Summitin paneeliin osallistuneet teknologiajohtajat Lars Peter Lindfors, Mikael Hannus ja Heidi Fagerholm.

– Meidän pitää nelin- tai viisinkertaistaa tuotekehityksen osuus nykyisestä 0,5 prosentista liikevaihdostamme, linjasi Stora Enson Vice President Mikael Hannus.

Tuotekehityspanostusta tarvitaan, sillä paperi- ja selluloosatuotteistaan tunnettu yritys kehittää niiden rinnalle parempikatteisia bioperäisiä tuotteita.

– Uusi liiketoiminta pohjautuu uusiutuviin raaka-aineisiin ja kierrätettäviin tuotteisiin, Hannus kertoo.

Samoilla linjoilla on Kemiran teknologiajohtaja Heidi Fagerholm. Kemikaalivalmistaja hyödyntää jo muiden teollisuudenalojen jätevirtoja esimerkiksi vedenpuhdistuskemikaalien valmistuksessa.

– Periaatteemme on, että jokaisen uuden tuotteemme pitää olla ympäristön kannalta jo markkinoilla olevia parempi, Heidi Fagerholm kertoo.

Myös Neste Oil suunnittelee laajentumista polttoaineiden jalostuksesta esimerkiksi biomuovien raaka-ainetoimittajaksi, kertoo yhtiön teknologiajohtaja Lars Peter Lindfors.

– Näemme että uusiutuvat energiamuodot ovat tulevaisuudessa yrityksemme ydintä, hän kertoo.

Tiedettä tarvitaan

Suurin osa kasvien tuottamista kemiallisista yhdisteistä on vielä karakterisoimatta ja hyödyntämättä. Erityisen kiinnostavan biomolekyylien lähteen muodostavat puunjalostusteollisuuden sivuvirrat. Tarvitaan kuitenkin paljon tiedettä ratkomaan, kuinka biomassa muunnetaan materiaali- ja energiatehokkaasti arvokkaiksi molekyyleiksi.

– Teknologian kehitys on biotalouden tärkein ajava voima, Mikael Hannus toteaa.

Lars Peter Lindfors huomauttaa, etteivät fossiiliset polttoaineet ole vielä loppumassa. Jos fossiilisia polttoaineita halutaan korvata, pitää biojalostuksen olla taloudellisesti kannattavaa.

– Hintakilpailukyvyn parantamisessa tarvitaan teknologisia läpimurtoja, Lindfors sanoo.

Paneelin keskustelijoiden mielestä yliopistoilla on keskeinen rooli uuden teknologian kehitystyössä. Yliopistoyhteistyö on ensiarvoisen tärkeää niin Nesteelle, Kemiralle kuin Stora Ensollekin. Perustutkimukseen eivät yritysten rahkeet riitä.

– On tärkeää, että yliopistot tekevät radikaalia tutkimusta, jossa voi synty jotain täysin uutta, Lars Peter Lindfors sanoo.

Biotalous on monille yrityksille jo aivan oikeaa liiketoimintaa. Neste Oil lanseerasi biodieselinsä vuonna 2007, ja on tänään maailman johtava uusiutuvan dieselpolttoaineen valmistaja.

– Viime vuonna tämä uusi bisnes tuotti jo lähes puolet yrityksen voitosta, Lars Peter Lindfors kertoo.

Uusia tuotteita on luvassa, kehitteillä on esimerkiksi biopohjainen polttoaine lentokoneisiin.

Aalto Academic Summit -viikon Sustainable Technologies -paneelissa Stora Enson Mikael Hannus, Neste Oilin Lars Peter Lindfors ja Kemiran Heidi Fagerholm keskustelevat biotalouden mahdollisuuksia. Aalto-yliopiston Academic Summit -tapahtuma  (wcc.aalto.fi)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa