Biotaidekurssilla yhdistyy luonnontieteet ja taide

Lukiolaiset tutustuivat muun muassa fluoresoivaan proteiiniin, joka on perustyökalu solujen tutkimuksessa.

LUMA-keskus Aallossa järjestetylle Biotaidekurssille osallistui yhteensä 16 lukiolaista kolmesta eri Espoon lukiosta ja Helsingistä. Kurssin aikana tutustuttiin nisäkässoluihin, bakteereihin ja DNA-perimään sekä biologiseen taiteeseen luentojen ja käytännön työskentelyn kautta. Kurssi pidettiin Otaniemessä 10.12.–12.12.2014.

Kurssin vetäjinä olivat Aalto-yliopiston Biofilian eli biologisen taiteen laboratorion laboratoriomestari Marika Hellman sekä taiteellista ja luonnontieteellistä tutkimusta työssään yhdistelevä itsenäinen kuraattori Ulla Taipale.

– Ensimmäisen päivän aloitustyönä lukiolaiset toteuttivat bakteerisiirtoja tavoitteena saada bakteeriviljelmä hohtamaan. Työssä käytettiin GFP-bakteeria, joka on vihreää fluoresoivaa proteiinia. GFP:tä tuottava geeni eristettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1960 Aequorea victoria -meduusasta, joka elää pohjoisessa Tyynessämeressä, Ulla Taipale kertoo.

Toisena päivänä ohjelmassa oli solutöitä. Laboratoriotyöskentelyssä opittiin, miten nisäkässoluja huolletaan, kokeiltiin solujen kasvattamista erilaisten materiaalien päällä ja lopuksi visualisoitiin ja katsottiin, miltä solut näyttävät. Iltapäivän ohjelmassa kuultiin, mihin tätä kaikkea käytetään biotaiteessa.

– Biotaidetta tehdään käyttämällä geenejä, soluja ja solukudosta tai muuta elävää materiaalia. Biotaiteen teokset nostavat usein esiin biologiseen elämään, prosesseihin ja bioteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä. Yksi tunnetuimpia biotaiteen teoksia maailmassa taitaa tällä hetkellä olla hiiren soluista kasvatettu ”melko-elävä” (semi-living) nahkatakki, joka jäi myös kurssilaisten mieliin. Teos spekuloi mahdollisuudella käyttää kudosteknologiaa korvaamaan eläinten nahan käytön vaateteollisuudessa. Luennoilla käytiin läpi myös muita elävästä kudoksesta toteutettuja teoksia, Ulla kertoo.

Kurssilta ideoita tulevaisuuden opintoihin

Espoon Olarin lukiolaiset Sanniminja Koskenala, Isra Gharghour ja Ilari Koskela totesivat yhteen ääneen kurssin olleen ihan mahtava.

– Ei tätä ole aiemmin edes tullut ajatelleeksi, miten mielenkiintoista ja yllättävää luonnontieteiden ja taiteiden yhdistäminen onkaan, Sanniminja toteaa.

Tulevaisuutta mullistava ala kiinnostaa nuoria, tavoitteena on vaikuttaa, herättää kysymyksiä ja päästä jopa hätkähdyttämään yleisöä.

– Olisimme jo mielellään tehneet itse myös taidetta, mutta elävän materiaalin käsittely vaatii enemmän aikaa kuin kolme päivää, ryhmä toteaa.

– Tämä on ehdottomasti hyvä jatkokurssin idea, laboratoriomestari Marika Hellman jatkaa.

Biofilian laboratoriomestari Marika Hellman opastaa kurssilaisia solutöiden pariin.

Lukiolaiset pääsivät kokeilemaan solujen kasvattamista muotin päällä.

Bakteeriviljelmä hohtaa, työ onnistui.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.