Avointen yliopistojen yhteishanke luo vaihtoehtoja todistusvalinnalle

Dipolin portaat Kalevan suuntaan

Aalto-yliopiston avoin yliopisto on mukana tänä syksynä käynnistyneessä Toinen reitti yliopistoon –hankkeessa. Sen tavoitteena on kehittää ja pilotoida vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä 2,9 miljoonan euron rahoituksen saanut Toinen reitti yliopistoon –hanke (lyhenne TRY) pyrkii lisäämään mahdollisuuksia opiskelijoille osoittaa kelpoisuuttaan yliopisto-opintoihin.

Aalto-yliopisto on mukana tekniikan alan väylän kehittämishankkeella. Avoimessa yliopistossa on ollut jo pitkään toiminnassa ns. Kevätväylä tekniikan alalle. Kevätväylässä opiskellaan 15 op matematiikkaa, 10 op fysiikkaa ja toista kotimaista kieltä 2 op. Opinnot pitää suorittaa vähintään keskiarvolla 3.

Avoimen yliopiston suunnittelija Matti Ojala koordinoi hanketta Aalto-yliopiston osalta. Hänen mukaansa tarkoituksena on vähintään tuplata Kevätväylän hakijamäärä, joka on nyt ollut 30 opiskelijaa/vuosi. LES:ssä keskustellaan parhaillaan uusista Tekniikan kevätväylän vaatimuksista, jotka tulevat siis voimaan aikaisintaan vuonna 2020. Viime vuosina on kehitetty myös Kevätväylän ohjausta ja tutortoimintaa opiskelun aikana ja tätä on tarkoitus vahvistaa jatkossakin.

Matti Ojalan mukaan Kevätväylästä kiinnostuneita on yhä enemmän liikkeellä. Väylän kautta yliopistoon saadaan hyviksi todettuja, ahkeria opiskelijoita, jotka suurella todennäköisyydellä saavat tutkintonsa myös valmiiksi.

Voit lukea lisää Aalto-yliopiston avoimen yliopiston Kevätväylästä ja Avoimesta yliopistosta. Vuoden 2019 Kevätväylän opintoihin voi ilmoittautua 3.10. alkaen.

Toinen reitti yliopistoon on osa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen kärkihanketta. Hankkeessa on mukana 11 yliopistoa ja noin 30 oppiainetta. Tähtäimenä on suunnitella kolme erilaista reittiä todistusvalinnan rinnalle: yhden vaihtoehdon toisen asteen opiskelijoille, toisen ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon suorittaneille ja kolmannen vaihtoehdon työelämän tarpeisiin. Käytännössä opiskelija osoittaisi osaamistaan ja opiskeluvalmiuttaan tehden avoimia yliopisto-opintoja. Sovitun opintomäärän myötä opiskelija voisi päästä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi. Vaihtoehtoisten reittien lisäksi hankkeessa kehitetään uusiin väyliin liittyviä neuvonta- ja opintopalveluita. Ensimmäisiä TRY-pilotteja odotetaan jo ensi vuonna.

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Shimmering Wood-based Structural Colour by Noora Yau. Photo Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopisto esittelee kuusi biomateriaalikonseptia Dutch Design Weekillä

CHEMARTS-näyttelyssä on esillä mielenkiintoisia prototyyppejä, jotka ovat myrkyttömiä, kierrätettäviä eikä niistä irtoa mikromuoveja.
Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.