Uutiset

Avointen yliopistojen yhteishanke luo vaihtoehtoja todistusvalinnalle

Dipolin portaat Kalevan suuntaan

Aalto-yliopiston avoin yliopisto on mukana tänä syksynä käynnistyneessä Toinen reitti yliopistoon –hankkeessa. Sen tavoitteena on kehittää ja pilotoida vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä 2,9 miljoonan euron rahoituksen saanut Toinen reitti yliopistoon –hanke (lyhenne TRY) pyrkii lisäämään mahdollisuuksia opiskelijoille osoittaa kelpoisuuttaan yliopisto-opintoihin.

Aalto-yliopisto on mukana tekniikan alan väylän kehittämishankkeella. Avoimessa yliopistossa on ollut jo pitkään toiminnassa ns. Kevätväylä tekniikan alalle. Kevätväylässä opiskellaan 15 op matematiikkaa, 10 op fysiikkaa ja toista kotimaista kieltä 2 op. Opinnot pitää suorittaa vähintään keskiarvolla 3.

Avoimen yliopiston suunnittelija Matti Ojala koordinoi hanketta Aalto-yliopiston osalta. Hänen mukaansa tarkoituksena on vähintään tuplata Kevätväylän hakijamäärä, joka on nyt ollut 30 opiskelijaa/vuosi. LES:ssä keskustellaan parhaillaan uusista Tekniikan kevätväylän vaatimuksista, jotka tulevat siis voimaan aikaisintaan vuonna 2020. Viime vuosina on kehitetty myös Kevätväylän ohjausta ja tutortoimintaa opiskelun aikana ja tätä on tarkoitus vahvistaa jatkossakin.

Matti Ojalan mukaan Kevätväylästä kiinnostuneita on yhä enemmän liikkeellä. Väylän kautta yliopistoon saadaan hyviksi todettuja, ahkeria opiskelijoita, jotka suurella todennäköisyydellä saavat tutkintonsa myös valmiiksi.

Voit lukea lisää Aalto-yliopiston avoimen yliopiston Kevätväylästä ja Avoimesta yliopistosta. Vuoden 2019 Kevätväylän opintoihin voi ilmoittautua 3.10. alkaen.

Toinen reitti yliopistoon on osa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen kärkihanketta. Hankkeessa on mukana 11 yliopistoa ja noin 30 oppiainetta. Tähtäimenä on suunnitella kolme erilaista reittiä todistusvalinnan rinnalle: yhden vaihtoehdon toisen asteen opiskelijoille, toisen ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon suorittaneille ja kolmannen vaihtoehdon työelämän tarpeisiin. Käytännössä opiskelija osoittaisi osaamistaan ja opiskeluvalmiuttaan tehden avoimia yliopisto-opintoja. Sovitun opintomäärän myötä opiskelija voisi päästä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi. Vaihtoehtoisten reittien lisäksi hankkeessa kehitetään uusiin väyliin liittyviä neuvonta- ja opintopalveluita. Ensimmäisiä TRY-pilotteja odotetaan jo ensi vuonna.

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.