Uutiset

Avointen yliopistojen yhteishanke luo vaihtoehtoja todistusvalinnalle

Toinen reitti yliopistoon - hankkeessa (TRY) kehitetään ja pilotoidaan vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.
Dipolin portaat Kalevan suuntaan

Aalto-yliopiston avoin yliopisto on mukana tänä syksynä käynnistyneessä Toinen reitti yliopistoon –hankkeessa. Sen tavoitteena on kehittää ja pilotoida vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä 2,9 miljoonan euron rahoituksen saanut Toinen reitti yliopistoon –hanke (lyhenne TRY) pyrkii lisäämään mahdollisuuksia opiskelijoille osoittaa kelpoisuuttaan yliopisto-opintoihin.

Aalto-yliopisto on mukana tekniikan alan väylän kehittämishankkeella. Avoimessa yliopistossa on ollut jo pitkään toiminnassa ns. Kevätväylä tekniikan alalle. Kevätväylässä opiskellaan 15 op matematiikkaa, 10 op fysiikkaa ja toista kotimaista kieltä 2 op. Opinnot pitää suorittaa vähintään keskiarvolla 3.

Avoimen yliopiston suunnittelija Matti Ojala koordinoi hanketta Aalto-yliopiston osalta. Hänen mukaansa tarkoituksena on vähintään tuplata Kevätväylän hakijamäärä, joka on nyt ollut 30 opiskelijaa/vuosi. LES:ssä keskustellaan parhaillaan uusista Tekniikan kevätväylän vaatimuksista, jotka tulevat siis voimaan aikaisintaan vuonna 2020. Viime vuosina on kehitetty myös Kevätväylän ohjausta ja tutortoimintaa opiskelun aikana ja tätä on tarkoitus vahvistaa jatkossakin.

Matti Ojalan mukaan Kevätväylästä kiinnostuneita on yhä enemmän liikkeellä. Väylän kautta yliopistoon saadaan hyviksi todettuja, ahkeria opiskelijoita, jotka suurella todennäköisyydellä saavat tutkintonsa myös valmiiksi.

Voit lukea lisää Aalto-yliopiston avoimen yliopiston Kevätväylästä ja Avoimesta yliopistosta. Vuoden 2019 Kevätväylän opintoihin voi ilmoittautua 3.10. alkaen.

Toinen reitti yliopistoon on osa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen kärkihanketta. Hankkeessa on mukana 11 yliopistoa ja noin 30 oppiainetta. Tähtäimenä on suunnitella kolme erilaista reittiä todistusvalinnan rinnalle: yhden vaihtoehdon toisen asteen opiskelijoille, toisen ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon suorittaneille ja kolmannen vaihtoehdon työelämän tarpeisiin. Käytännössä opiskelija osoittaisi osaamistaan ja opiskeluvalmiuttaan tehden avoimia yliopisto-opintoja. Sovitun opintomäärän myötä opiskelija voisi päästä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi. Vaihtoehtoisten reittien lisäksi hankkeessa kehitetään uusiin väyliin liittyviä neuvonta- ja opintopalveluita. Ensimmäisiä TRY-pilotteja odotetaan jo ensi vuonna.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
Leila Arstila solving an escape game challenge together with Santtu Sievänen. Veeti Ojanperä helped to find the solution. Copyright: David Bohmann
Opinnot Julkaistu:

Linda Liukkaan tapaaminen rohkaisi Leila Arstilaa vaihtamaan tietotekniikkaan – nyt hän edusti Suomea kyberturvallisuuskilpailuissa Itävallassa

Tietotekniikan laitoksen maisteriopiskelija Leila Arstila osallistui 13.–16. syyskuuta Euroopan kyberturvallisuuskilpailuihin (European Cyber Security Challenge) Itävallassa. Kilpailu on suunnattu nuorille tietoturvaosaajille ja sen järjestäjää muun muassa Euroopan Unionin kyberturvallisuusvirasto (ENISA).
Teachers handbook icons
Opinnot Julkaistu:

Käsikirja opettamiseen Aalto-yliopistossa on julkaistu!

Opettajan käsikirjan ensimmäiset osat on julkaistu englanniksi. Suomenkielinen käännös tehdään syksyn aikana.
Students walking outside the building of the School of Business. Photo by Unto Rautio
Opinnot Julkaistu:

Ansaitse lisätuloja esittelemällä Kauppista!

Tule mukaan innostamaan lukiolaisia hakemaan Kauppatieteiden kandidaattiohjelmaamme.