Avointen yliopistojen yhteishanke luo vaihtoehtoja todistusvalinnalle

Toinen reitti yliopistoon - hankkeessa (TRY) kehitetään ja pilotoidaan vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.
Dipolin portaat Kalevan suuntaan

Aalto-yliopiston avoin yliopisto on mukana tänä syksynä käynnistyneessä Toinen reitti yliopistoon –hankkeessa. Sen tavoitteena on kehittää ja pilotoida vaihtoehtoisia reittejä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, kun korkeakoulujen opiskelijavalintoja uudistetaan vuoteen 2020 mennessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä 2,9 miljoonan euron rahoituksen saanut Toinen reitti yliopistoon –hanke (lyhenne TRY) pyrkii lisäämään mahdollisuuksia opiskelijoille osoittaa kelpoisuuttaan yliopisto-opintoihin.

Aalto-yliopisto on mukana tekniikan alan väylän kehittämishankkeella. Avoimessa yliopistossa on ollut jo pitkään toiminnassa ns. Kevätväylä tekniikan alalle. Kevätväylässä opiskellaan 15 op matematiikkaa, 10 op fysiikkaa ja toista kotimaista kieltä 2 op. Opinnot pitää suorittaa vähintään keskiarvolla 3.

Avoimen yliopiston suunnittelija Matti Ojala koordinoi hanketta Aalto-yliopiston osalta. Hänen mukaansa tarkoituksena on vähintään tuplata Kevätväylän hakijamäärä, joka on nyt ollut 30 opiskelijaa/vuosi. LES:ssä keskustellaan parhaillaan uusista Tekniikan kevätväylän vaatimuksista, jotka tulevat siis voimaan aikaisintaan vuonna 2020. Viime vuosina on kehitetty myös Kevätväylän ohjausta ja tutortoimintaa opiskelun aikana ja tätä on tarkoitus vahvistaa jatkossakin.

Matti Ojalan mukaan Kevätväylästä kiinnostuneita on yhä enemmän liikkeellä. Väylän kautta yliopistoon saadaan hyviksi todettuja, ahkeria opiskelijoita, jotka suurella todennäköisyydellä saavat tutkintonsa myös valmiiksi.

Voit lukea lisää Aalto-yliopiston avoimen yliopiston Kevätväylästä ja Avoimesta yliopistosta. Vuoden 2019 Kevätväylän opintoihin voi ilmoittautua 3.10. alkaen.

Toinen reitti yliopistoon on osa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen kärkihanketta. Hankkeessa on mukana 11 yliopistoa ja noin 30 oppiainetta. Tähtäimenä on suunnitella kolme erilaista reittiä todistusvalinnan rinnalle: yhden vaihtoehdon toisen asteen opiskelijoille, toisen ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon suorittaneille ja kolmannen vaihtoehdon työelämän tarpeisiin. Käytännössä opiskelija osoittaisi osaamistaan ja opiskeluvalmiuttaan tehden avoimia yliopisto-opintoja. Sovitun opintomäärän myötä opiskelija voisi päästä yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi. Vaihtoehtoisten reittien lisäksi hankkeessa kehitetään uusiin väyliin liittyviä neuvonta- ja opintopalveluita. Ensimmäisiä TRY-pilotteja odotetaan jo ensi vuonna.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.