Avointa dataa saa ja kannattaa käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin

Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki järjestivät Innovatiivinen kaupunki ® -seminaarin Avoin data 2015 Kauppakorkeakoululla 10.3.2015.
Projektijohtaja Sanna-Maria Marttila Aalto ARTSista puhui tilaisuudessa avoimesta kulttuurista ja kulttuuridatasta.

Avoimella datalla tarkoitetaan julkishallinnolle, organisaatioille, yrityksille tai yksityishenkilöille kertynyttä jalostamatonta informaatiota, joka on avattu organisaation ulkopuolisillekin vapaasti ja maksutta hyödynnettäväksi.

– Avoin data ei ole sama asia kuin julkinen tieto. Julkiseen tietoon kaikilla on pääsy, eli ihmiset pääsevät lukemaan tietoja esim. verkkosivuilta. Avoin julkinen tieto eli avoin data puolestaan tarkoittaa sitä, että kansalaiset ja yritykset voivat käyttää tietoja omiin tarkoituksiinsa tasavertaisesti julkisen hallinnon kanssa, pohjusti aihetta projektipäällikkö Tanja Lahti Helsingin kaupungin tietokeskuksesta.

– Helsinki Region Infoshare, HRI.fi -palvelu on avoimen datan palvelu, datakatalogi, jossa olevia Helsinkiä ja pääkaupunkiseutua koskevia tietoaineistoja voi kuka tahansa vapaasi hyödyntää. Hyödynnetyimpiä aineistoja ovat paikkatietoaineistot. Koska Helsinki haluaa olla hyvinvoiva, elinvoimainen, avoin ja osallistava, halutaan tietomassan hyödyntämismahdollisuus tarjota muillekin kuin kaupungille itselleen, kertoi Tanja Lahti.

Avoimesta datasta on hyötyä niin julkishallinnolle, kuntalaisille kuin yrityksille. Julkishallinnossa se lisää hallinnon sisäistä tehokkuutta, kuntalaisille se näyttäytyy lisääntyneenä läpinäkyvyytenä ja yrityksille se antaa mahdollisuuden uusiin liiketoimintoihin ja innovaatioihin.

Avoimen datan hyödyntämismahdollisuudet ovat moninaiset

Forum Virium Helsingin terveiset tilaisuuteen toi kehityspäällikkö Hanna Niemi-Hugaerts. Forum Virium Helsinki on yritysten ja julkistahojen muodostama digitaalisten palvelujen kehittäjä. Se vauhdittaa innovaatioita ja kasvattaa Helsingin Smart City -tunnettuutta maailmalla. Pioneerityö avoimen datan, älykkään kaupungin ja päätöksenteon avaamisen saralla on noteerattu kansainvälisestikin ja uudet avaukset ovat synnyttäneet myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

– Avointa dataa saa ja kannattaa käyttää myös kaupallisiin tarkoituksiin. Toimialat, joilla on OECD:n mukaan suuri potentiaali datan hyödyntämiseen innovaatiotoiminnassa ja tuottavuuden lisäämisessä, ovat mainonta, julkishallinto, terveydenhuolto, energia, logistiikka ja liikenne, kertoi Hanna Niemi-Hugaerts.

Niemi-Hugaerts kertoi myös 6AIKA-ohjelmasta, joka on Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteinen strategia- ja yhteistyöohjelma. Projektin painopisteet ovat avoin data ja rajapinnat, avoimet innovaatioalustat ja avoin osallisuus.

Projektijohtaja Sanna-Maria Marttila Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta ja Open Knowledge Finland ry:stä puolestaan puhui avoimen kulttuuridatan edistämisestä; siitä, miten kulttuuriperintöaarteita pyritään muuntamaan digi-muotoon.

– Järjestimme suuren suosion saavuttaneen Avoin kulttuuridata -mestarikurssin viime keväänä suomalaisille muisti- ja kulttuuriorganisaatioille. Kurssi tarjosi organisaatioille ideoita pohtia jo olemassa olevien kulttuurivarantojen laajempia käyttömahdollisuuksia asiakkaiden palvelun monipuolistamiseksi sekä uusien asiakaskuntien houkuttelemiseksi. Lisäksi se tarjosi tietoa ja välineitä oman kulttuuridatan ja sisältöjen avaamiseksi, kertoi Sanna Marttila yhtenä mielenkiintoisena esimerkkinä avoimen kulttuuridatan edistämisestä.

Innovatiivinen kaupunki® -ohjelma on Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin kumppanuusohjelma, jonka tavoitteena on tuottaa kestävää urbaania kehitystä edistäviä innovaatiota monialaisen tutkimus- taide- ja kehittämisyhteistyön keinoin. Ohjelma käynnistettiin 2010 ja se päättyy tänä vuonna. Ohjelman toiminta pohjautuu Aalto-yliopistossa tehtävään tieteellisen ja taiteellisen työhön sekä Helsingin kaupungin kehittämistarpeisiin. Toiminta tukee Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Ohjelman rahoitus on jaettu puoliksi Helsingin kaupungin ja Aalto-yliopiston kesken.

Lisätietoja:
Annukka Jyrämä
Asiantuntija, KTT, dosentti
Kaupunkisuhteet; Innovatiivinen kaupunki® -ohjelma

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.