Aurinkoenergiaa Otaniemeen – kampuksella investoidaan energiatehokkuuteen

Kestävä kehitys on tärkeässä roolissa Otaniemen kampuksen kehittämisessä.
Maalämpö ja aurinkoenergia ovat parhaiten Otaniemeen sopivat vaihtoehdot. Niiden käyttöä kampuksella lisätään asteittain jatkuvasti. Kuva: Aalto-yliopisto/Laura Siira

Aalto-yliopiston pääkampus kasvaa ja kehittyy parhaillaan vauhdilla. Kampuksen suunnittelussa investoidaan energiatehokkuuteen, mikä on tärkeä askel tavoitteessa kohti energiaomavaraista Otaniemeä. ”Selvityksemme mukaan maalämpö ja aurinkoenergia ovat parhaiten Otaniemeen sopivat vaihtoehdot, ja lisäämme niiden käyttöä asteittain jatkuvasti”, kertoo vastuullisuudesta ja työympäristöistä vastaava Satu Kankaala Aalto-yliopiston kiinteistyöyhtiö Aalto CRE:sta. ”Kampuksesta tekee ainutlaatuisen useat kulttuuriperinnön kannalta merkittävät kohteet sekä luonnon ja luonnonsuojelualueen läheisyys. Ne vaikuttavat osaltaan myös siihen, millaisia energiateknologioita kiinteistöissä voidaan hyödyntää”, hän jatkaa.

Kankaalan mukaan myös tilojen käyttöasteen parantaminen, taloudellinen kestävyys sekä tiloissa työskentelevien ja opiskelevien hyvinvointi ovat olennainen osa vastuullista kampuskehitystä.

TUAS- ja T-talojen katoilla on yhteensä 920 aurinkopaneelia. Kuva: Aalto-yliopisto/Laura Siira

Tällä hetkellä aurinkoenergiaa on käytössä kuudessa kiinteistössä Otaniemessä. Maarintie 8:ssa sijaitsevan TUAS-talon ja Konemiehentie 2:ssa sijaitsevan T-talon katoilla on 920 aurinkopaneelia, yhteensä 340 m². Ne tuottavat noin 6 % rakennusten sähköntarpeesta, kesäisin jopa 20 %. Optimaalisissa oloissa sähköntuotto on noin 1 kWh/paneelineliö.

Juuri remontista valmistuneen Dipolin lämmityksessä käytettävästä energiasta noin 45 % ja viilennyksessä noin 75 % on peräisin geoenergiasta. Ensi vuonna valmistuvan Väreen lämmityksestä noin 90 % ja jäähdytyksestä jopa 95 % tuotetaan geoenergialla. Kampusrakennusten sähkönkulutusta ovat laskeneet merkittävästi myös esimerkiksi siirtyminen led-valaistukseen sekä tietokonekannan virranhallinnan parantaminen. Energiatehokkuustoimenpiteillä kiinteistöjen hiilijalanjälkeä onkin saatu merkittävästi pienennettyä.

Kampusten energiatehokkuutta kehitetään yhteistyössä Aalto CRE:n koordinoimassa Sustainability-tiimissä. Aallossa toimii lisäksi vastuullisuus ja kestävä kehitys -työryhmä, jossa teemaa käsitellään laajemmin erityisesti yliopiston palveluiden näkökulmasta.

Lisätietoa:
Vastuullisuus Aalto-yliopistossa

Satu Kankaala
Head of Workplaces and Sustainability
Aalto CRE

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.