Uutiset

Asiakkaat testasivat ja opiskelijat kehittivät ABC-ketjun vitriinimyyntiä

S-ryhmän kanssa tehdystä yritysprojektista hyötyivät kaikki osapuolet.
Opiskelijoita pitämässä työpajaa Ässäkeskuksessa

Aalto-yliopiston ja S-ryhmän vuosia jatkuneen yritysyhteistyön aikana on tehty monta mielenkiintoista projektia. Tänä vuonna vuorossa oli ABC-ketjun vitriinimyyntikonseptin kehittämiseen liittyvä asiakastestaus. Projekti tehtiin yhteistyössä Deloitten, S-ryhmän ja Aalto-yliopiston kanssa.

Aalto-yliopistoa edusti projektissa monialainen tiimi, johon kuuluivat Päivikki Kyykkä International Design Business Management (IDBM)-ohjelmasta, Annukka Svanda muotoilun laitokselta ja Arto Voipio laskentatoimen laitokselta. Opiskelijat suorittivat kehittämisprojektin asiakastestauksen kiertäen tammikuun ensimmäisellä viikolla ABC-asemia ympäri Suomea. Asiakkaat kertoivat mielellään mielipiteitään vitriinissä myytävistä tuotteista ja uusista kehitysideoista.

Opiskelijat tekivät palautteista koosteen ABC:n ketjuohjaukselle, jotta päätöksenteossa pystytään huomioimaan myös asiakkaiden näkemykset. Lisäksi osasta haastatteluja tehtiin lyhyt video, jotta yritysjohto saa konkreettisesti kuulla kuluttajan äänen.

 

Asiakastestausta työstettiin yrityksessä opiskelijoiden vetämässä työpajassa

Opiskelijat tuottivat S-ryhmälle myös työkalupaketin eli parhaat niksit kasaavan oppaan asiakastestausten ja -haastattelujen suunnittelua varten. He esittelivät oppaan pitämällä aiheesta kiinnostuneille s-ryhmäläisille parin tunnin työpajan. Työpajan kaksikymmentä osallistujaa saivat itse miettiä asiakastestaukseen liittyviä haasteita ja sitä, miten S-ryhmä voisi kehittää edelleen asiakastestausta.

Työpaja oli osallistujien mielestä todella antoisa ja innovatiivinen tapa jakaa opiskelijaprojektissa esille tulleet kiinnostavat opit. Palautteissa oltiin iloisia uusien tuulten puhaltamisesta ison yrityksen tapoihin ja yliopiston tarjoama yhteistyömahdollisuus koettiin hyvin antoisaksi. S-ryhmäläiset saivat uusinta oppia palvelumuotoilun ja asiakashaastattelujen osaajilta ja yrityksensä ulkopuolisen näkemyksen omaan tekemiseensä. Opiskelijat pääsivät kokeilemaan erilaista tapaa esitellä projektiaan ja saivat heti työpajan aikana suoran palautteen yrityksen edustajilta. Lisäksi opiskelijat saivat hyviä kontakteja tulevaisuutta varten.

Kiitos projektin mahdollistamisesta ja ohjaamisesta S-ryhmän kehityspäällikkö Karlos Kotkakselle, Deloittelle sekä Aalto-yliopiston räätälöidyistä yritysprojekteista vastaavalle Tommi Vihervaaralle. Yritysyhteistyöprojektit ovat parhaimmillaan juuri tätä: kaikki osapuolet saavat enemmän kuin osaavat odottaa ja yritysmaailma pääsee hyötymään Aalto-yliopiston monialaisuudesta.

Teksti: Annukka Svanda

 

Räätälöidyt yritysprojektit on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun luoma konsepti, jossa opiskelijat toteuttavat aitoja tutkimus- ja kehitysprojekteja yrityksille ja muille organisaatioille.
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Students doing group work, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Global Marketing Management -kurssilla toteutettiin erinomaisia yritysprojekteja

”On upeaa, miten ammattitaitoisia, vilpittömiä ja vuorovaikutukseen virittäytyneitä tämän päivän opiskelijat ovat.”
CORE-työryhmä: Talous-verkkokirja
Opinnot Julkaistu:

Helsinki GSE julkaisee suomenkielisen käännöksen maailmalla suositusta taloustieteen perusteiden verkkokirjasta

Verkkokirja tarjoaa vastaukset talouden suuriin kysymyksiin niin, että ne ovat kaikkien saatavilla.
A student team working on their startup idea
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Aalto-johtoinen kärkihanke löysi tapoja opiskelijayrittäjyyden tukemiseen

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama YYTO-hanke tutki keinoja opiskelijoiden yrittäjämäisen ajattelun lisäämiseen ja tukemiseen.
Henrika Yliriskun väitös taidekasvatuksen alalta tarkastettiin Aalto-yliopistossa maaliskuussa 2021.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

”Ympäristötaidekasvatuksessa pitäisi pureutua ihmiskeskeisyyden ongelmallisuuteen”

Minä väitän -sarjassamme Henrika Ylirisku tutkii ympäristötaidekasvatuksen lähtökohtia.