Uutiset

Asiakkaat testasivat ja opiskelijat kehittivät ABC-ketjun vitriinimyyntiä

S-ryhmän kanssa tehdystä yritysprojektista hyötyivät kaikki osapuolet.
Opiskelijoita pitämässä työpajaa Ässäkeskuksessa

Aalto-yliopiston ja S-ryhmän vuosia jatkuneen yritysyhteistyön aikana on tehty monta mielenkiintoista projektia. Tänä vuonna vuorossa oli ABC-ketjun vitriinimyyntikonseptin kehittämiseen liittyvä asiakastestaus. Projekti tehtiin yhteistyössä Deloitten, S-ryhmän ja Aalto-yliopiston kanssa.

Aalto-yliopistoa edusti projektissa monialainen tiimi, johon kuuluivat Päivikki Kyykkä International Design Business Management (IDBM)-ohjelmasta, Annukka Svanda muotoilun laitokselta ja Arto Voipio laskentatoimen laitokselta. Opiskelijat suorittivat kehittämisprojektin asiakastestauksen kiertäen tammikuun ensimmäisellä viikolla ABC-asemia ympäri Suomea. Asiakkaat kertoivat mielellään mielipiteitään vitriinissä myytävistä tuotteista ja uusista kehitysideoista.

Opiskelijat tekivät palautteista koosteen ABC:n ketjuohjaukselle, jotta päätöksenteossa pystytään huomioimaan myös asiakkaiden näkemykset. Lisäksi osasta haastatteluja tehtiin lyhyt video, jotta yritysjohto saa konkreettisesti kuulla kuluttajan äänen.

 

Asiakastestausta työstettiin yrityksessä opiskelijoiden vetämässä työpajassa

Opiskelijat tuottivat S-ryhmälle myös työkalupaketin eli parhaat niksit kasaavan oppaan asiakastestausten ja -haastattelujen suunnittelua varten. He esittelivät oppaan pitämällä aiheesta kiinnostuneille s-ryhmäläisille parin tunnin työpajan. Työpajan kaksikymmentä osallistujaa saivat itse miettiä asiakastestaukseen liittyviä haasteita ja sitä, miten S-ryhmä voisi kehittää edelleen asiakastestausta.

Työpaja oli osallistujien mielestä todella antoisa ja innovatiivinen tapa jakaa opiskelijaprojektissa esille tulleet kiinnostavat opit. Palautteissa oltiin iloisia uusien tuulten puhaltamisesta ison yrityksen tapoihin ja yliopiston tarjoama yhteistyömahdollisuus koettiin hyvin antoisaksi. S-ryhmäläiset saivat uusinta oppia palvelumuotoilun ja asiakashaastattelujen osaajilta ja yrityksensä ulkopuolisen näkemyksen omaan tekemiseensä. Opiskelijat pääsivät kokeilemaan erilaista tapaa esitellä projektiaan ja saivat heti työpajan aikana suoran palautteen yrityksen edustajilta. Lisäksi opiskelijat saivat hyviä kontakteja tulevaisuutta varten.

Kiitos projektin mahdollistamisesta ja ohjaamisesta S-ryhmän kehityspäällikkö Karlos Kotkakselle, Deloittelle sekä Aalto-yliopiston räätälöidyistä yritysprojekteista vastaavalle Tommi Vihervaaralle. Yritysyhteistyöprojektit ovat parhaimmillaan juuri tätä: kaikki osapuolet saavat enemmän kuin osaavat odottaa ja yritysmaailma pääsee hyötymään Aalto-yliopiston monialaisuudesta.

Teksti: Annukka Svanda

 

Räätälöidyt yritysprojektit on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun luoma konsepti, jossa opiskelijat toteuttavat aitoja tutkimus- ja kehitysprojekteja yrityksille ja muille organisaatioille.
 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Otakaari 1 Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Otakaari 1:n käytäväovet lukitaan, käytä kulkutunnistetta

Opiskelija, tarkistathan, että sinulla on joko rekisteröity HSL-kortti tai hae opiskelijan kulkutunniste Väreen aulapalvelupisteestä ja rekisteröi se. Uudet kulkualueet tulevat voimaan kampuksella 16.11.
Four students are sitting around a table, looking at two computers in an atmospherically lit café.
Opinnot Julkaistu:

Hakuaika kevään 2022 Digital Business Master Class -kurssille on auki

Aalto-yliopiston kesäkoulun Digital Business Master Class (DBMC) -kurssi järjestetään maaliskuussa 2022 seitsemättä kertaa. Kurssi tarjotaan suosionsa vuoksi sekä keväisin että kesäisin
Räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti PwC:lle, työryhmä
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat selvittivät PwC:lle uuden EU-lainsäädännön vaikutuksia suomalaisiin alustayrityksiin

PwC:n toimeksi antamassa projektissa selvitettiin sääntelyiden vaikutusta alustatalouden toimijoiden liiketoimintamalleihin sekä datankäyttömahdollisuuksiin.
vihreitä kasveja vedessä
Opinnot Julkaistu:

The New Sustainability in Business -verkkokurssi vahvistaa tietämystä kestävästä liiketoiminnasta

Miten yritykset voivat luoda kestävää arvoa taloudelle, ympäristölle ja yhteiskunnalle?