Arkkitehtuurikollektiivi South of North haluaa edistää ekorakentamista kehittyvissä maissa

Pohjoismaisen verkoston kautta kehittyvissä maissa työskentelevät arkkitehtiryhmät saavat tarvittavaa tietotaitoa toisiltaan.
koukkhleangyouthcenter_cambodia_bamboo_montana_rakz_fi.jpg

Aalto-yliopiston opiskelijoiden töitä on mukana pohjoismaisessa yhteistyöprojektissa South of Northissa, jonka tavoitteena on parantaa kehittyvien maiden elinoloja arkkitehtuurin keinoin. Erityisesti South of North pyrkii innostamaan ja kannustamaan paikallisia ekologisten materiaalien käyttöön.

Mukana projektissa on kaksitoista nuorta arkkitehtitiimiä, jotka ovat kaikki toteuttaneet rakennusprojekteja kehittyviin maihin. Tiimit ovat muodostuneet eritavoin, mutta suomalaisten tiimien muodostumisessa Aalto-yliopistolla on ollut vahva rooli. Arkkitehtiryhmä Komitu Arkkitehdit syntyi Aalto-yliopistossa järjestettyjen kurssien jälkeen, ja Komitu Arkkitehdit olikin yksi South of Northin perustajista.

kuvat: Anna Autio

South of North syntyi ajatuksesta, että samojen projektien parissa työskentelevät arkkitehtiryhmät voisivat jakaa tietoa toisilleen. Vuonna 2013 Helsingissä järjestettiin aloitusseminaari, jossa luotiin pohja verkostolle, jonka kautta kehittyvissä maissa työskentelevät pohjoismaiset arkkitehtiryhmät pystyisivät jakamaan toisilleen rakennushankkeissa kertynyttä tietotaitoa.

Yhteistyönäyttely Meksikossa

Ekologisten materiaalien käyttö näkyy kollektiivin tuoreimmassa näyttelyssä Meksikon Gualdarajassa, joka on suunniteltu yhteistyössä meksikolaisen arkkitehtiryhmän kanssa. Näyttelytila on Kukuruchos-gallerian paviljongissa, joka on rakennettu täysin luonnonmateriaaleista, kuten puusta, oljesta ja ruo’osta. Paviljonki tullaan ottamaan uuteen käyttöön Guadalarajassa näyttelyn jälkeen.

Meksikon näyttely toteutetaan myös yhteistyössä Aalto-yliopistossa opiskelleen meksikolaisen keramiikkataiteilijan Sara Pereyran Take The Winter Coat Off -näyttelyn kanssa. Pereyra on koonnut Galleria Kukuruchosiin 13 nuoren Aalto-yliopistossa opiskelleen suunnittelijan uniikkeja keramiikkateoksia, jotka ovat inspiroituneet meksikolaisesta kulttuurista. Näyttely on avoinna 29.9.–25.10. 2015.

Lisää tietoa:

southofnorth.info

www.komituarchitects.org

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.