Arkkitehtuurikollektiivi South of North haluaa edistää ekorakentamista kehittyvissä maissa

Pohjoismaisen verkoston kautta kehittyvissä maissa työskentelevät arkkitehtiryhmät saavat tarvittavaa tietotaitoa toisiltaan.
koukkhleangyouthcenter_cambodia_bamboo_montana_rakz_fi.jpg

Aalto-yliopiston opiskelijoiden töitä on mukana pohjoismaisessa yhteistyöprojektissa South of Northissa, jonka tavoitteena on parantaa kehittyvien maiden elinoloja arkkitehtuurin keinoin. Erityisesti South of North pyrkii innostamaan ja kannustamaan paikallisia ekologisten materiaalien käyttöön.

Mukana projektissa on kaksitoista nuorta arkkitehtitiimiä, jotka ovat kaikki toteuttaneet rakennusprojekteja kehittyviin maihin. Tiimit ovat muodostuneet eritavoin, mutta suomalaisten tiimien muodostumisessa Aalto-yliopistolla on ollut vahva rooli. Arkkitehtiryhmä Komitu Arkkitehdit syntyi Aalto-yliopistossa järjestettyjen kurssien jälkeen, ja Komitu Arkkitehdit olikin yksi South of Northin perustajista.

kuvat: Anna Autio

South of North syntyi ajatuksesta, että samojen projektien parissa työskentelevät arkkitehtiryhmät voisivat jakaa tietoa toisilleen. Vuonna 2013 Helsingissä järjestettiin aloitusseminaari, jossa luotiin pohja verkostolle, jonka kautta kehittyvissä maissa työskentelevät pohjoismaiset arkkitehtiryhmät pystyisivät jakamaan toisilleen rakennushankkeissa kertynyttä tietotaitoa.

Yhteistyönäyttely Meksikossa

Ekologisten materiaalien käyttö näkyy kollektiivin tuoreimmassa näyttelyssä Meksikon Gualdarajassa, joka on suunniteltu yhteistyössä meksikolaisen arkkitehtiryhmän kanssa. Näyttelytila on Kukuruchos-gallerian paviljongissa, joka on rakennettu täysin luonnonmateriaaleista, kuten puusta, oljesta ja ruo’osta. Paviljonki tullaan ottamaan uuteen käyttöön Guadalarajassa näyttelyn jälkeen.

Meksikon näyttely toteutetaan myös yhteistyössä Aalto-yliopistossa opiskelleen meksikolaisen keramiikkataiteilijan Sara Pereyran Take The Winter Coat Off -näyttelyn kanssa. Pereyra on koonnut Galleria Kukuruchosiin 13 nuoren Aalto-yliopistossa opiskelleen suunnittelijan uniikkeja keramiikkateoksia, jotka ovat inspiroituneet meksikolaisesta kulttuurista. Näyttely on avoinna 29.9.–25.10. 2015.

Lisää tietoa:

southofnorth.info

www.komituarchitects.org

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.