Arkkitehti- ja insinööriopiskelijoiden yhteinen ideointi tuotti fiksuja ratkaisuja ja villejä ideoita

Projektikurssilla ideoitiin toimivaa yliopistokampusta, arkea helpottavia keksintöjä sekä innovatiivisia rakennuksia 54 opiskelijatiimin voimin.
Ryhmä Rasmus Grönlund, Markus Holste, Simo Lindholm, Sauli Sipilä, Alexandra Tissari, Tommi Valjakka ja Tuomas Wiro ideoivat suihkun kesämökkiläisten pelastukseksi.

Edellisvuoden tapaan ARTS+ENG -projektikurssi suunnattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoille, ja tänä vuonna sille ilmoittautui liki 400 opiskelijaa arkkitehtuurin sekä insinööritieteiden eri alueilta.

Kurssilla opiskelijat työskentelevät tiiviisti yhdessä noin kuuden viikon ajan. Kurssi huipentuu pienryhmissä ideoitujen projektien esittelyyn kaikille avoimessa tapahtumassa.

Viime keväänä ensi kertaa järjestetty projektikurssi tiivistää arkkitehtien ja insinöörien yhteistyötä Aalto-yliopistossa ja rakentaa yhteisöllisyyttä opinalojen välille.

– Toivomme, että kurssi toimisi kimmokkeena arkkitehtien ja insinöörien yhteistyölle, joka tulee jatkumaan koko tutkinnon läpi – ties vaikka tohtorin tutkintoon saakka, sanoo rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Juha Paavola.

Professori Paavola kiteyttää monialaisen tiimityön hyödyt:
– Monialaisessa tiimissä jokaisen ei tarvitse tietää ihan kaikkea, mutta joku ryhmässä aina tietää!

 

Projektikurssin päätöstilaisuudessa puhunut puuarkkitehtuurin professori Pekka Heikkinen korosti oppimista yhdessä tekemisen sekä toisilta ja ongelmien kautta oppien.

Kurssin lopputuotoksena syntyi 54 ideaa paremman arjen ja kampuksen puolesta. Opiskelijat demonstroivat projektejaan monipuolisin keinoin aina vesiväreistä plansseihin ja mallinnuksiin.

 

Lotta Harjulan ryhmä suunnitteli maanalaisen virkistysuimalan Otaniemen kampuksen urheilukentän alle.

 

Miten Otaniemestä saataisiin maailman paras talvikampus? Ryhmä Loistavan idean takana ehdotti yhdeksi ratkaisuksi liikkeestä syttyvää valotaidetta Teekkarikylän lenkkipolun varrelle.

ARTS+ENG -projektikurssi on opintojen alkuvaiheeseen sijoittuva ryhmädynamiikkaa, kommunikointi-, ryhmätyö- ja yleisiä akateemisia opiskelutaitoja edistävä kurssi. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä projekteja insinööritieteiden ja arkkitehtuurin alueilta. Ryhmät havainnollistavat ja esittelevät projektiensa tulokset. Kurssin vastuuopettajana toimii Lauri Salokangas. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.
Iiris Sundin katselee taivaalle Laajalahden lintutornilla
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kun lääkäri ja tekoäly saadaan yhteistyöhön, potilas saa parempaa hoitoa

Tohtorikoulutettava Iiris Sundinin tutkimuksissa koneoppimismalli pääsee hyödyntämään lääkärin hiljaista tietoa, joka jää yleensä kirjoittamatta ylös. Tällainen malli ennustaa paremmin, miten tietty potilas reagoi tietynlaiseen hoitoon.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nuoret uudistavat kauppareissusi 5G-teknologialla

Lukiolaisten ja korkeakouluopiskelijoiden 5G-ratkaisuja testattiin A Bloc -kauppakeskuksessa syyskuussa.