Uutiset

Arkkitehti- ja insinööriopiskelijoiden yhteinen ideointi tuotti fiksuja ratkaisuja ja villejä ideoita

Projektikurssilla ideoitiin toimivaa yliopistokampusta, arkea helpottavia keksintöjä sekä innovatiivisia rakennuksia 54 opiskelijatiimin voimin.
Ryhmä Rasmus Grönlund, Markus Holste, Simo Lindholm, Sauli Sipilä, Alexandra Tissari, Tommi Valjakka ja Tuomas Wiro ideoivat suihkun kesämökkiläisten pelastukseksi.

Edellisvuoden tapaan ARTS+ENG -projektikurssi suunnattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoille, ja tänä vuonna sille ilmoittautui liki 400 opiskelijaa arkkitehtuurin sekä insinööritieteiden eri alueilta.

Kurssilla opiskelijat työskentelevät tiiviisti yhdessä noin kuuden viikon ajan. Kurssi huipentuu pienryhmissä ideoitujen projektien esittelyyn kaikille avoimessa tapahtumassa.

Viime keväänä ensi kertaa järjestetty projektikurssi tiivistää arkkitehtien ja insinöörien yhteistyötä Aalto-yliopistossa ja rakentaa yhteisöllisyyttä opinalojen välille.

– Toivomme, että kurssi toimisi kimmokkeena arkkitehtien ja insinöörien yhteistyölle, joka tulee jatkumaan koko tutkinnon läpi – ties vaikka tohtorin tutkintoon saakka, sanoo rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Juha Paavola.

Professori Paavola kiteyttää monialaisen tiimityön hyödyt:
– Monialaisessa tiimissä jokaisen ei tarvitse tietää ihan kaikkea, mutta joku ryhmässä aina tietää!

 

Projektikurssin päätöstilaisuudessa puhunut puuarkkitehtuurin professori Pekka Heikkinen korosti oppimista yhdessä tekemisen sekä toisilta ja ongelmien kautta oppien.

Kurssin lopputuotoksena syntyi 54 ideaa paremman arjen ja kampuksen puolesta. Opiskelijat demonstroivat projektejaan monipuolisin keinoin aina vesiväreistä plansseihin ja mallinnuksiin.

 

Lotta Harjulan ryhmä suunnitteli maanalaisen virkistysuimalan Otaniemen kampuksen urheilukentän alle.

 

Miten Otaniemestä saataisiin maailman paras talvikampus? Ryhmä Loistavan idean takana ehdotti yhdeksi ratkaisuksi liikkeestä syttyvää valotaidetta Teekkarikylän lenkkipolun varrelle.

ARTS+ENG -projektikurssi on opintojen alkuvaiheeseen sijoittuva ryhmädynamiikkaa, kommunikointi-, ryhmätyö- ja yleisiä akateemisia opiskelutaitoja edistävä kurssi. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä projekteja insinööritieteiden ja arkkitehtuurin alueilta. Ryhmät havainnollistavat ja esittelevät projektiensa tulokset. Kurssin vastuuopettajana toimii Lauri Salokangas. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.