Arkkitehti- ja insinööriopiskelijoiden yhteinen ideointi tuotti fiksuja ratkaisuja ja villejä ideoita

Projektikurssilla ideoitiin toimivaa yliopistokampusta, arkea helpottavia keksintöjä sekä innovatiivisia rakennuksia 54 opiskelijatiimin voimin.
Ryhmä Rasmus Grönlund, Markus Holste, Simo Lindholm, Sauli Sipilä, Alexandra Tissari, Tommi Valjakka ja Tuomas Wiro ideoivat suihkun kesämökkiläisten pelastukseksi.

Edellisvuoden tapaan ARTS+ENG -projektikurssi suunnattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoille, ja tänä vuonna sille ilmoittautui liki 400 opiskelijaa arkkitehtuurin sekä insinööritieteiden eri alueilta.

Kurssilla opiskelijat työskentelevät tiiviisti yhdessä noin kuuden viikon ajan. Kurssi huipentuu pienryhmissä ideoitujen projektien esittelyyn kaikille avoimessa tapahtumassa.

Viime keväänä ensi kertaa järjestetty projektikurssi tiivistää arkkitehtien ja insinöörien yhteistyötä Aalto-yliopistossa ja rakentaa yhteisöllisyyttä opinalojen välille.

– Toivomme, että kurssi toimisi kimmokkeena arkkitehtien ja insinöörien yhteistyölle, joka tulee jatkumaan koko tutkinnon läpi – ties vaikka tohtorin tutkintoon saakka, sanoo rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Juha Paavola.

Professori Paavola kiteyttää monialaisen tiimityön hyödyt:
– Monialaisessa tiimissä jokaisen ei tarvitse tietää ihan kaikkea, mutta joku ryhmässä aina tietää!

Projektikurssin päätöstilaisuudessa puhunut puuarkkitehtuurin professori Pekka Heikkinen korosti oppimista yhdessä tekemisen sekä toisilta ja ongelmien kautta oppien.

Kurssin lopputuotoksena syntyi 54 ideaa paremman arjen ja kampuksen puolesta. Opiskelijat demonstroivat projektejaan monipuolisin keinoin aina vesiväreistä plansseihin ja mallinnuksiin.

Lotta Harjulan ryhmä suunnitteli maanalaisen virkistysuimalan Otaniemen kampuksen urheilukentän alle.

Miten Otaniemestä saataisiin maailman paras talvikampus? Ryhmä Loistavan idean takana ehdotti yhdeksi ratkaisuksi liikkeestä syttyvää valotaidetta Teekkarikylän lenkkipolun varrelle.

ARTS+ENG -projektikurssi on opintojen alkuvaiheeseen sijoittuva ryhmädynamiikkaa, kommunikointi-, ryhmätyö- ja yleisiä akateemisia opiskelutaitoja edistävä kurssi. Opiskelijat toteuttavat pienryhmissä projekteja insinööritieteiden ja arkkitehtuurin alueilta. Ryhmät havainnollistavat ja esittelevät projektiensa tulokset. Kurssin vastuuopettajana toimii Lauri Salokangas.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.