Ajatukset uusiksi – ensimmäistä kertaa järjestetyssä Aalto Vision Forumissa visioitiin koulutuksen tulevaisuutta

Yliopiston ja teollisuuden kohtaaminen oli samalla ensimmäinen Väre-rakennuksessa järjestetty tapahtuma.

Professori Nina Granqvist, opiskelija Jacqueline German, OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio ja provosti Kristiina Mäkelä illan paneelikeskustelussa. Kuva: Lasse Lecklin

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun viittä vaille valmiiseen, syksyllä avattavaan päärakennukseen kokoontui 7. kesäkuuta joukko eturivin koulutusasiantuntijoita ja -vaikuttajia. Ensimmäistä kertaa järjestetystä Aalto Vision Forumista on tarkoitus tehdä vuotuinen tapahtuma, jossa keskustellaan Aallon tutkimuksen ja koulutuksen suurista linjoista.

Enemmän tietoa, vaikeampia ongelmia

Aallon avainkumppaneihin kuuluva Singapore University of Technology and Design on nopeasti kohonnut yhdeksi uuden sukupolven monitieteisen insinööritieteen suunnannäyttäjistä. Sen rehtori, professori Chong Tow Chong pohti puheenvuorossaan muun muassa perinteisen tiedon, taitojen ja asenteiden välisen tasapainon merkitystä.

Kuva: Lasse Lecklin

Jamer Hunt, New Yorkin maineikkaan The New Schoolin varaprovosti, puolestaan korosti, että mitä nopeammin opimme ja mitä tiukemmin maailman kolkat ovat yhteydessä toisiinsa, sitä suuremmiksi ja vaikeammin ratkaistaviksi ongelmat muuttuvat – ja tähän haasteeseen yliopistojen on vastattava. Tuntematonta on kuitenkin vaikea tuntea – emme siis tiedä, mihin asioihin meidän pitäisi löytää vastauksia.

”Jos haluamme ymmärtää, mitä emme vielä tiedä, meidän pitää ajatella toimintatapamme uusiksi radikaalilla tavalla”, hän painotti.

Tutkimusta tarvitaan enemmän kuin koskaan

Kuva: Lasse Lecklin

Tilaisuuden paneelikeskustelun osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että yliopistot ovat ratkaisevassa roolissa tulevaisuuden rakentamisessa. OP:n pääjohtajan Timo Ritakallion mukaan esimerkiksi teollisuuden toimintalogiikkaa mullistavat murrokset lisäävät entisestään tutkimuksen merkitystä.

Johtava rooli onnistuu vain sidosryhmien kanssa käytävän jatkuvan dialogin ja globaalien kumppanuuksien avulla. Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä painottikin, että uuden luominen onnistuu vain yhdessä työskentelemällä.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: