Ääni ja muoto kohtaavat digiajassa

Muotoilun opiskelijoiden yhteistyöstä Bang & Olufsenin kanssa syntyi LOUD, rohkea visio nykykodin audiojärjestelmästä.
Kuvat: Tuomas Hämäläinen, Ville Piippo

”Luo uudenlainen kaiutin musiikin toistamiseen digitaalisesti. Toteuta luovaa näkemystäsi, josta ilmenee oma suhteesi arkkitehtuuriin ja ympäristöön.”

Tässä tiivistettynä tehtävä, joka annettiin Collaborative and Industrial Design -maisteriohjelman opiskelijoille. He osallistuivat opintoprojektiin, joka järjestettiin yhteistyössä tanskalaisen audiovisuaalisen alan elektroniikkamerkin Bang & Olufsenin kanssa.

”Tavoitteena oli löytää uudenlaisia ratkaisuja digitaalisesti toistettavan musiikin kuuntelemiseen kotona. Samalla syvennettiin opintoja aikaa kestävästä nykymuotoilusta ja estetiikasta”, kertoo kurssin johtaja, lehtori ja teollinen muotoilija Simo Puintila.

”Jokainen kahdestatoista opiskelijasta – jotka olivat kotoisin Kanadasta, Suomesta, Unkarista, Irlannista, Koreasta, Portugalista ja Venäjältä – rikastutti projektia omanlaisellaan tavalla suhtautua maailmaan. Valmiit työt ovatkin hämmästyttävän moninaisia.”

Suomalainen muoto kohtasi tanskalaisen äänen

Puintila halusi löytää projektia varten kumppanin, joka antaisi opiskelijoille mahdollisimman paljon vapautta syväluodata luovuuttaan.

”Muotoilu kytkeytyy nykyisin tiiviisti prosesseihin, systemaattiseen ajatteluun ja tiimityöskentelyyn,” Puintila sanoo.

”Vaikka tämä onkin hyvä asia – opiskelijoiden kun tulee saada valmiudet elantonsa ansaitsemiseen – halusin yhteistyöhön sellaisen yrityksen kanssa, joka antaisi meidän myös tutkia perinteisempää näkemystä muotoilijasta taiteilijana. Halusin antaa opiskelijoille mahdollisuuden keskittyä muodonantamiseen ja taiteelliseen ilmaisuun.”

Tämä mielessään Puintila lähestyi muotoilija Christian Thamsia Bang & Olufsenilla ja ehdotti yhteisprojektia. Thams ihastui ajatukseen välittömästi.

”Kiinnostuin heti, kun Simo otti minuun yhteyttä ja ehdotti LOUD-projektia,” Thams sanoo.
”Mitä tapahtuisi, jos päästäisimme valloilleen 12 opiskelijaa eri puolilta maailmaa tekemään tulkintansa siitä, mitä on kaunis ääni modernissa kodissa? Mihin he keskittyisivät? Mitä he pitäisivät relevanttina?”

Moninaisia käsityksiä ylellisyydestä

Kurssi jaettiin kahteen seitsemän viikon moduuliin. Ensimmäisen aikana opiskelijat keräsivät tietoa ja ehdottivat ideoita. Toisen moduulin kuluessa he rakensivat fyysiset prototyypit käyttäen Bang & Olufsenin tarjoamia komponentteja ja materiaaleja.

”Halusin saada opiskelijat tekemään jotain hieman erilaista Bang & Olufsenille,” Puintila sanoo.

”Yhtiö on perinteisesti käyttänyt paljon tammea, ruusupuuta, alumiinia ja lasia, ylellisiä materiaaleja, jotka vastaavat brändin korkealuokkaista luonnetta. Mutta meitä kiinnosti määritellä uudelleen, mitä luksusestetiikka voisi olla. Ei ole välttämätöntä käyttää arvokkaita materiaaleja; kyse on myös siitä, miten materiaaleja käsitellään, sekä kontekstista, missä niitä käytetään.”

Lopputuloksena syntyi häkellyttävän monenlaisia kaiuttimia, jotka vaihtelevat pienistä, erillään seisovista yksiköistä korkeisiin, seinään kiinnitettäviin tuotteisiin. Vaikka opintoprojektissa edellytettiin vain kaiuttimen rakennemallin valmistamista ilman toimivaa ääntä, monet opiskelijoista tekivät paljon enemmän. He esimerkiksi lisäsivät malleihinsa toimivan Bluetooth-audioliitännän.

Puintilan mielestä muotoilijan tulisi edes kerran uransa aikana päästä työskentelemään LOUDin kaltaisessa projektissa.

”On hyvin palkitsevaa, kun saa vapaasti ilmaista taiteellista visiotaan ja kokea, miten suuri osa muotoilun prosessista tapahtuu materiaalia työstettäessä. Olen äärimmäisen ylpeä siitä, miten opiskelijat vastasivat tähän haasteeseen. Syntyi todella kaunista jälkeä.”

aaltoloud.tumblr.com

Maisteriohjelma Collaborative and Industrial Design keskittyy innovoivaan muotoiluun. Ohjelmassa perehdytään muotoilun yhteiskunnalliseen tehtävään sekä nouseviin aloihin, joissa muotoilun avulla pyritään edistämään ympäristönsuojelua ja parantamaan ihmisten elämänlaatua.
Koulutusohjelma kehittää empaattisia, kriittisiä, strategisia ja teknologisia taitoja, joita tarvitaan muotoilun innovaatioprosesseissa, ja kannustaa perehtymään muotoilun kentän moninaisiin tehtäviin.

Artikkeli on alun perin julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 18 (issuu.com).

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Malli kävelee yleisön reunustamalla catwalkilla kohti kameraa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Ruusa Vuori sai ALPHA Award 2024 -palkinnon

Aalto-yliopiston opiskelijat menestyivät pohjoismaisten muotikoulujen ALPHA-muotikilpailussa.