Aaltonautista potkua tuotekehitykseen
Työelämän tuotekehitystaitoja opiskelevat kandit pääsivät tositoimiin, kun Design Factorylla aloitettiin Aaltonaut-sivuaineen tämän lukuvuoden opinnot.
Aaltonaut kokoaa yhteen kandiopiskelijoita Aallon kaikista korkeakouluista. Lokakuun bootcamp-viikonloppuun heitä saapui 30. Lähtökohtana on ongelmalähtöinen tuotekehitysopetus, jossa avainsana on tiimityö.
– Haluamme laittaa designerit, bisnesihmiset ja insinöörit samoihin hommiin jo opintojen alussa ja opettaa heidät kommunikoimaan keskenään. Ongelmien näkeminen eri suunnista tuo kaikille uutta. Se joka työelämässä vinkkaa, että nyt tarvittaisiin muotoilijaa, ei ole toinen muotoilija, vaan insinööri tai kauppatieteilijä, toteaa Aaltonautin vastuuopettaja Elina Kähkönen.
Lauantain tehtävän antoi hammashoitolaitteita valmistava Planmeca. Jokaisen kuuden ryhmän tuli suunnitella ja valmistaa prototyyppi hammasröntgenissä tarvittavasta pään tukilaitteesta. Potilaan pään pitää pysyä paikallaan kuvauksen ajan ja laitteen tulee olla miellyttävä käyttää. Aikaa oli kuusi tuntia ja apua pitäisi pyytää ainakin yhdeltä tiimin ulkopuoliselta.
Utelias osaa kysyä
Puuhabunkkeri-työpajassa syntyi heti kuhinaa. Kakkosryhmän Timi Tiira kiinnitti kuumaliimapyssyllä otsatuen kangasta puutankoihin. Ryhmä oli löytänyt materiaalivarastosta rakennusaineiksi vanhat kengänpohjalliset, vaahtomuovia, aaltopahvia ja vanerin paloja.
– Minua kiehtoo Aaltonautissa ongelmanratkaisu. Kävimme juuri Otaniemessä ruokakaupan luona jututtamassa ihmisiä ja yllättävän monella oli kokemuksia hammasröntgenistä. Soitin myös hammaslääkäri-kummitädilleni, joka kertoi pikkulasten vaikeuksista pitää pää paikoillaan, kertoo Sähkötekniikan korkeakoulussa opiskeleva Tiira.
Aaltonautissa eri alojen opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Saana Sainiolla (vas.), Aleksi Miettisellä ja Suvi Majanderilla on suunnittelutyö käynnissä.
Aaltonautissa opiskelijoita kannustetaan uteliaisuuteen, aloitteellisuuteen ja kykyyn ryhtyä toimeen. Mukaan ohjelmaan haluavien tulee laatia motivaatiokirje, jonka Mari Hirvi teki videoesittelynä.
– Kerroin, että haluan mukaan tekemään juttuja, jotka eivät muuten kuuluisi koulutusohjelmaani. On kiva nähdä, miten voi yhdistää omaa osaamista tämäntyyppiseen tekemiseen, sanoo Perustieteiden korkeakoulun toisella vuosikurssilla oleva Hirvi.
Opettajat Meri Kuikka (vas.) ja Tuomas Paloposki (toinen oik.) auttavat ryhmiä pääsemään eteenpäin. Kuvan opiskelijat Jukka Song (oik.), Aino Ruohola ja Tuomas Burakowski.
Iltapäivän opettajakonsultaatiossa esitellään töiden väliaikatilanne ja pohditaan muun muassa sitä, miten kuvattavan kasvojen muoto pitäisi huomioida ja kuinka varautua pyörätuoliasiakkaisiin. Yksi kertoo soittaneensa muotoilua opiskelevalle kaverille. Kolmosryhmän protot taas ovat parhaillaan ulkona ohikulkijoiden testattavina.
Out-of-the-box-ajattelua
Kuuden tunnin työn ja ilmaisten pizzojen aiheuttaman riemun jälkeen on aika esitellä lopulliset työt. Aika on rajattu kolmeen minuuttiin, mutta esitys itse saa olla mitä tahansa laulusta teatteriin. Kielenä on englanti, joka on kaikkien Aaltonaut-kurssien toimintakieli.
Estradin valtaavat vuorollaan tuotekehitystiimit, joista yksi on mullistanut hammasröntgenin potilaskokemuksen, toinen ottanut avuksi mindfulness-harjoitukset ja kolmas kertoo tarinansa näytelmän kautta. Vertaispalautteissa kiitellään niin hyvää asiakastutkimusta, out-of-the-box-ajattelua kuin oivaltavaa muotoiluakin. Voittajajoukkue puetaan sinisiin Aaltonaut-huppareihin.
Nyt käyntiin polkaistun sivuainekokonaisuuden ensimmäinen kurssi alkaa tammikuussa. Product analysis -kurssin aluksi opiskelijat purkavat osiin yrityskumppanin laitteen. Siitä alkaa laitteen uusi matka tuoteideasta kaupan hyllylle.
Elina Kähkönen toivoo, että saisi myös uusilta opiskelijoilta kuulla viime vuoden insinööriopiskelijan kaltaisia oivalluksia: "Tuotekehityksen lähtökohtana on käyttäjätarve, ei se mitä me osataan tai halutaan tehdä."
Teksti: Marjukka Puolakka
Kuvat: Aalto-yliopisto, Aino Huovio