Aaltonaut-tuotekehitys käyntiin tekoälymuotoilulla

Työelämän tuotekehitystaitoja tarjoavan Aaltonaut-sivuaineen bootcampillä kehitettiin tekoälyä, taivutettiin pleksiä ja syötiin pizzaa.
Design Factoryn Puuhabunkkerissa rakennettiin demoa ja taivuteltiin pleksiä.

Neljättä kertaa järjestettävän opintokokonaisuuden keskiössä ovat tiimityö, kommunikaatiotaidot sekä yrittäjähenkisyys. Aloitusviikonloppu kokosi Otaniemen Design Factorylle kandiopiskelijoita kaikista Aalto-yliopiston korkeakouluista.

”Aaltonautin juju on siinä, että opiskelijat pääsevät ratkomaan yritysmaailmaan avoimia ongelmia. Työelämän osaamistarpeet muuttuvat niin hurjaa vauhtia, ettei kukaan voi sanoa, minkälaisilla taidoilla työllistyisi varmasti kymmenen vuoden kuluttua. Siksi on tärkeää, että taitoja tuottavat oppilaitokset ja niitä tarvitsevat yritykset tekevät kiinteää yhteistyötä”, sanoo Aaltonautin vastuuopettaja Elina Kähkönen.

Lauantaipäivän tuotekehitysprojektista vastasi Tieto. Kuusi opiskelijaryhmää pääsi tositoimiin, kun seuraavan kuuden tunnin aikana tuli luoda olemus Tiedon datakeskeiset liiketoiminnot -yksikön johtoryhmään nimitetylle Alicia T -tekoälysovellukselle.

Tiedon Jessica Diktonius ja Pasi Muranen antoivat opiskelijatiimien tehtäväksi luoda olemus Alicia T -tekoälysovellukselle.

”Tältä päivältä odotan erittäin paljon pöhinää, että saamme jotain konkreettista ja uniikkia valmiiksi”, sähkötekniikkaa toista vuotta opiskeleva Simo Höglund totesi. ”On siistiä päästä tapaamaan muiden alojen opiskelijoita, sillä ajoittain on jopa puuduttavaa opiskella aina niitä samoja asioita sen saman jengin kanssa.”

Aaltonautin hengen mukaan haastavankaan tehtävän edessä ei jääty pähkäilemään ongelman vaikeutta, vaan tiimit ryhtyivät etsimään vastauksia rohkeilla ja oudoillakin avauksilla. Oikeaa tai väärää vaihtoehtoa kun ei ole.

Poikkitieteellisissä tiimeissä syntyi heti pöhinää, ja ideointi lähti liikkeelle.

Ristiin pölyttämistä

Tieto on ensimmäistä kertaa Aaltonautin matkassa. Odotukset ovat kovat.

"Toivomme opiskelijoilta aivan uusia out-of-the-box-avauksia, jotain täysin ennen näkemätöntä. Ei hehkulamppuakaan keksitty kynttilää kehittämällä, vaan tarvittiin ulkopuolelta tullut visio jostain aivan muusta", kertoo Tiedon datakeskeisten liiketoimintojen arkkitehti Pasi Muranen.

Tieto tukee täysillä Aaltonautin poikkitieteellistä ja ratkaisukeskeistä ajattelutapaa. Uusien teknologioiden myötä myös työelämän vaatimukset elävät jatkuvaa muutosta.

"IT-alalla kapea teknologiaosaaminen ei enää yksin riitä. Insinööritaitojen lisäksi tarvitaan liiketoiminnan ymmärrystä ja eri alojen toimialaosaamista. Tiedolla me tuemme eri muodoin juuri tätä ristiin pölyttämistä, eli ideoiden ja innovaatioiden etsimistä eri toimialojen väliltä ja niiden kesken", Tiedon mediasuhteista vastaava Jessica Diktonius toteaa.

Kun oikeaa tai väärää vastausta ei ole, voi ilmaan heittää aluksi hullultakin tuntuvia ajatuksia.

Kun koulussa opitut faktat vanhenevat, tulee kovasta tahdosta oppia uusia taitoja entistä kriittisempää. Työelämän tiimit koostuvat eri osaamisen asiantuntijoista ja niissä kaikkien ideat ja taidot pitää osata huomioida.

"Ei riitä, että tuntee ja hallitsee yhden työkalun käytön. Jos kaverilla on vasara, niin koko maailma saattaa näyttää naulalta. Asioiden tekeminen yhden kortin varassa on iso riski. Jos toimijat eivät muutu maailman mukana, niin ne jäävät jalkoihin", Muranen sanoo.

Alicia T:n muodonmuutokset

Kuuden tunnin uurastuksen ja demojen rakentamisen jälkeen tiimit esittelivät aikaansaannoksensa. Kolmen minuutin pitchauspuheissa Alicia T esittäytyi kuudessa täysin erilaisessa muodossa. Mukana oli niin hologrammia, ihmisääntä, valoviestintää, eleganttia muotoilua, somekanavia, pöllön viisautta kuin appejakin.

"Töiden tulokset ylittivät odotuksemme. Opiskelijat toivat esille raikkaita ja uniikkeja näkökulmia ja paljon sellaista, jota emme olleet osanneet edes ajatella", summasi Tiedon Pasi Muranen.

Päivä huipentui raadin arvioon tiimien työstä. Voittajajoukkue kuittasi 100 000 euroa – mikäli palkinnoksi saatu Ässä-arpa niin osoitti.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.