Aalto-yliopistosta potkua yrittäjyyteen

Academic Summitin paneeli pohtii 18.11., mitä annettavaa yliopistoilla on talouselämälle.

Aalto-yliopisto järjestää 16.–20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin. Tapahtuma kokoaa tieteen ja yrityselämän huippunimiä ympäri maailman keskustelemaan siitä, mikä on yliopistojen rooli yhteiskunnan taloudellisessa kehityksessä ja hyvinvoinnin luomisessa. Tiistaina 18.11. Slush-konferenssin yhteydessä järjestettävä Academic Entrepreneurship -paneelikeskustelu pureutuu kovassa nousussa olevaan akateemiseen yrittäjyyteen.

Design Factory, Slush, App Campus ja Startup Sauna ovat käytännön esimerkkejä Aalto-yliopiston yrittäjähengestä.

‒ Aalto-yliopisto on tehnyt aivan ainutlaatuista työtä akateemisen yrittäjyyden edistämisessä, panelisti ja siemenvaiheen sijoittaja Inka Mero toteaa.

‒ Suuri osa Aallon opiskelijoista haluaisi perustaa startup-yrityksen tai työskennellä sellaisessa, arvioi toinen panelisti ja tuore startup-yrittäjä Jesse Nieminen.

Sekä Mero että Nieminen pitävät hienona, että Aallon yrittäjyysinto on lähtöisin ruohonjuuritasolta, opiskelijoista. Rovion ja Supercellin kaltaiset menestystarinat ovat lisänneet innostusta entisestään.

‒ Porukka on nähnyt, mitä voi tapahtua jos kaikki onnistuu, Nieminen toteaa.

MIT-yliopisto tarkasteli selvityksessään kaikkiaan 200 yliopiston innovaatio- ja yrittäjyystoimintaa. Aalto-yliopisto arvioitiin selvityksessä maailman viiden nousevan yliopiston joukkoon. Inka Mero iloitsee, että Aalto-yliopisto on hypännyt yrittäjyysbuumiin mukaan yhdessä opiskelijoiden ja suomalaisten sarjayrittäjien kanssa. Yliopiston tuore Aalto Ventures Program -sivuainekokonaisuus antaa hyvät edellytykset soveltaa yliopisto-oppeja startup-yrittäjänä. Jesse Nieminen, yksi opintokokonaisuuden ensimmäisistä opiskelijoista, on jo pannut toimeksi. Viima Solutionsin ohjelmisto asiakaspalautteen visualisoimiseksi on jo saanut ensimmäiset maksavat asiakkaansa.

Yliopistoilla on paljon nykyistä enemmän annettavaa talouselämälle, arvioivat sekä Mero että Nieminen.

‒ Aalto voi panostaa huippututkimukseen ja yrittäjyyteen vielä nykyistä rohkeammin. Yhteiskunta taas voisi rahoittaa maailman huippututkijoiden työskentelyä suomalaisyliopistoissa, Inka Mero ehdottaa.

Academic Entrepreneurship -paneelikeskustelu tiistaina 18.11. Slush-konferenssin yhteydessä, hotelli Holiday Inn Helsinki, kokoustila 102. Yrittäjä ja siemenrahoittaja Inka Meron ja Aalto-yliopiston opiskelija Jesse Niemisen kanssa akateemisesta yrittäjyydestä keskustelevat Suomen Akatemian ylijohtaja Marja Makarow ja dekaani Alfons Sauquet ESADE-kauppakorkeakoulusta Espanjasta.

Academic Summit tuo tieteen huiput Suomeen

Academic Summit -tiedetapahtuma jatkuu Espoon Otaniemessä tiistaina 18.11. ja keskiviikkona 19.11., jolloin seitsemässä sessiossa pureudutaan yliopistojen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen eri näkökulmista. Mukana kansainvälisiä innovoinnin asiantuntijoita sekä yritysmaailmasta että yliopistoista.

Tapahtuman ohjelma wcc.aalto.fi.

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.