Aalto-yliopiston muotoilu- ja liiketoimintaosaamista viedään Japaniin

Työpajassa keskityttiin käyttäjälähtöiseen ajatteluun ja eri liiketoimintamallien kartoittamiseen.
IDBM-ohjelman opiskelijoita ja tutkijoita veti Design Thinking -työpajan japanilaisen yliopiston insinööreille maaliskuun alussa. Työpajassa keskityttiin tuotekehityksen haasteisiin muotoilun ja liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta. Kuva: Jymy Parhiala

Ryhmä Aalto-yliopiston International Design Business Management (IDBM) -ohjelman opiskelijoita ja tutkijoita sai kutsun Yamagatan yliopistoon järjestämään japanilaisille insinööreille Design Thinking -työpajan. Kolmipäiväinen työpaja keskittyi tuotekehityksen haasteisiin muotoilun ja liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta. Työpajaan osallistui professoreita, tutkijoita ja opiskelijoita Yamagatan yliopistosta.

Työpajan pääteemoja olivat käyttäjälähtöinen ajattelu ja liiketoimintamallit. Design thinking -ajattelu oli keskiössä ja osallistujat pääsivät harjoittelemaan käytännössä erilaisia kriittisen muotoilun ja liiketoiminta-ajattelun työkaluja. Työpajan tavoitteena oli löytää eri tuotekehitysvaihtoehtoja Yamagatan yliopiston kehittämän teknologian loppukäyttäjille.

Yamagatan yliopisto on edelläkävijä orgaanisen kemian ja elektroniikan saralla. Yliopiston tutkimus on keskittynyt sensori- ja aurinkoenergiateknologiaan. Yliopisto on rakentanut Yonezawan kaupunkiin Smart Future House -mallitalon, jossa hyödynnetään yliopiston kehittämää sensoriteknologiaa.

– Työpaja oli minulle erittäin hyödyllinen. Markkinasegmentointi ja käyttäjälähtöisyys olivat minulle täysin uusia näkökulmia tuotekehitykseen, mutta nyt ymmärrän, kuinka nämä voivat tukea tuotekehitystä ja kasvattaa tuotteen arvoa, sanoo Yamagatan yliopiston opiskelija Nishiki Uchibe.

– On tärkeää pysähtyä ja pohtia, mitkä ovat käyttäjän tarpeet. Teknologia tulisi kehittää vastaamaan näitä tarpeita eikä pyrkiä aina sovittamaan käyttäjää olemassa olevaan teknologiaan. Oli hienoa nähdä, kuinka käyttäjälähtöinen ajattelu ja eri liiketoimintamallien kartoittaminen avautuivat osallistujille täysin uudella tavalla intensiivisten työpäivien jälkeen, IDBM-maisteriohjelman opiskelija Iina Airaksinen kertoo.

IDBM-ohjelman opiskelija Vilma Viiala puolestaan iloitsee, miten työpaja opetti hänelle, kuinka tärkeää on ymmärtää ja tutkia käyttäjän tarpeita jo ennen itse tuotekehitysprosessia. Yamagatan yliopiston opiskelijat eivät aiemmin olleet käyttäneet käyttäjälähtöisiä menetelmiä eivätkä pohtineet kaupallisen strategian kehitystä tukemaan teknologiaa.

Aalto-yliopiston poikkitieteellinen International Design Business Management (IDBM)-maisteriohjelma yhdistää kauppatieteet, teknologian ja muotoilun. Ohjelman tavoitteena on kouluttaa kansainvälisen muotoilujohtamisen ammattilaisia. Palveluiden tuotejohtaminen sekä liiketoiminnan kehittäminen ovat ohjelman keskiössä. Tutkintoon kuuluu myös vuoden mittainen konsultointiprojekti yritysasiakkaan kanssa.

Lisätietoja:
Anna Salo-Toyoki
tohtorikoulutettava
Aalto-yliopisto

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.